Hej,

Har ett litet bekymmer med brunnen som är vid garagenedfarten.

Har blivit stopp i den och denna brunn verkar vara kopplad med den som är inne i garaget också.

Tömmer jag den i garaget för hand så rinner det som är utanför garaget in i garagets brunn igen.

Vad tycker ni att jag ska göra?
 
Stopp i röret ut från garaget, bara att försöka rensa ut. En brunn/spygatt på utsida drar med dsig sjit som kan stanna på vägen ut. är det en gammal gjutjärn i garaget.
 
J jonaserik skrev:
Stopp i röret ut från garaget, bara att försöka rensa ut. En brunn/spygatt på utsida drar med dsig sjit som kan stanna på vägen ut. är det en gammal gjutjärn i garaget.
Det verkar inte vara stopp mellan garagets brunn och den utanför garaget. Där går vattnet "fritt" problemet är att vattnet inte går vidare någonstans utan är mellan dessa brunnar.

Ja det är en gammal gjutjärns inne i garaget.

Vad är en spygatt för något?
 
Stoppa ned trädgårdsslangen i golvbrunnens utlopp där det är stopp å spola länge.
funkar inte det så är väl spolbil ett alternativ. Kostar väl 2-3 000kr.
 
A Ackeobd skrev:
Hej,

Har ett litet bekymmer med brunnen som är vid garagenedfarten.

Har blivit stopp i den och denna brunn verkar vara kopplad med den som är inne i garaget också.

Tömmer jag den i garaget för hand så rinner det som är utanför garaget in i garagets brunn igen.

Vad tycker ni att jag ska göra?
Själv använder jag en spolslang till högtryckstvätten.

Typ en sådan här som sedan finns till för de flesta märken tex Kärcher.
https://www.biltema.se/bilvard/maskiner-for-bilvard/hogtryckstvattar/rorrensare-75-m-2000045686

Sen kör man med försigtighet eftersom slangen bara sticker iväg och om man har otur kan fastna.
 
Hur gammalt är huset?
Är det källare?
I gamla hus med spygatter kan det bara rinna ut i en grop med sten.
 
A AndersS skrev:
Hur gammalt är huset?
Är det källare?
I gamla hus med spygatter kan det bara rinna ut i en grop med sten.
Huset är från 60-talet.

Yes, det är källare.

Ok, vad gör man då?
 
A Ackeobd skrev:
Huset är från 60-talet.

Yes, det är källare.

Ok, vad gör man då?
Du kan prova att rensa i rören från den utvändiga spygatten, men det kanske inte hjälper om det med tiden slammat igen.
Även söka hjälp på plats.
 
A AndersS skrev:
Du kan prova att rensa i rören från den utvändiga spygatten, men det kanske inte hjälper om det med tiden slammat igen.
Även söka hjälp på plats.
Då tänker du att jag kanske behöver ta in en spolbil?
 
A AndersS skrev:
Du kan prova att rensa i rören från den utvändiga spygatten, men det kanske inte hjälper om det med tiden slammat igen.
Även söka hjälp på plats.
Problemet är att när jag tog trädgårdsslangen in i den utvändiga brunnen så kom jag in med slangen till brunnen som är inne i garaget.

Frågan är om det någonstans där emellan finns en kanal till som går bort från huset?
 
Det borde det finnas. Men kanske så enkelt som en stenkista med ett t-kors.
För att "veta" så får man filma eller helt enkelt hugga upp.
 
Eftersom det sjunker ute när du tömmer inne, så är det ett stopp eller begynnande stopp på vägen ut från brunnen i garaget. Hur det är ihopkopplat går nog inte att se. Men inte helt omöjligt att ute är kopplat på röret efter brunnen inne och då om ett stopp/begynnade stoppfinns längre ut så kommer det upp inne. På grunnen sitter det en plugg och den ska bort för att kunna rensa ner i röret, den kan sitta bra fast och ibland får nan värme på den bra med en gasol så brukar dom lossna, ta inte bara och dra för hela Sverige, då kan den del som den sitter i spricka sönder.
 
Här kommer lite bilder på brunnarna. Blir ni nå klokare än mig efter att ha sett bilderna?
 
  • Öppen inomhusbrunn med vatten, otydligt innehåll, text "Inomhus" överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal rostig brunn med texten "Utomhus" och vatten inuti, placerad i en lerig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Foto 2 är en spygatt utan vattenlås. Foto 1 på knölen till vänster, kanske vid vattenlinjen så ska det vara en rensplugg förhoppningsvis, kanske en massa skit så den inte syns
 
Tillägg, eftersom det är gjutjärn under gplvet så är det säkert en renslucka vid golvet på ett röret som kommer uppifrån. Och där går att rensa genom och ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.