R
Jocce81 Jocce81 skrev:
Kör ett riktig trådlyft här...

Ska eventuellt bygga altan i vår. Hade tänkt mig just Essve-skruv.

Någon som vet om de ändrat något på "receptet" eller rekommendationen ?

Eller finns det ett bättre alternativ?

Det blir trall byggd på plintar eller på markskruv, i Stockholm men inte nära havet.


/Jocce
Trallskruv av C4 kvalitet håller gott finns ingen anledning att köra C5 klass och betala skjortan för det..
Samma gäller konstruktionsskruv C4 är ju bättre än galvad spik som alltid har hållit..
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Kör ett riktig trådlyft här...
Ska eventuellt bygga altan i vår. Hade tänkt mig just Essve-skruv.

Någon som vet om de ändrat något på "receptet" eller rekommendationen ?

Eller finns det ett bättre alternativ?

Det blir trall byggd på plintar eller på markskruv, i Stockholm men inte nära havet.


/Jocce
Som du ser i tråden från 2018, skall du bara använda rostfri skruv A4 !!!
I Essve nya katalog är det bara trall inomhus undertak inglasad som dom rekommenderar C4 all annan användning använd minst A2 men sjönära och runt pool alltid A4.
Läs här!
https://www.essve.com/sv/bygguider/allt-om-trall/tips-och-inspiration/bygga-altan-med-rostfri-skruv
 
Redigerat:
Jag startade en tråd om detta igår också, jag har en del C4 för att fästa mitt uterum/pergola.
 
Jag bygger altan nu och har läste alla trådar på Byggahus om trallskruvar. Köpte A4. Visst kostar det mer men känns dumt att snåla in på detta.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Har byggt ett antal altaner i tryckt virke, alltid RF i A2 el A4. Funkat bra även med Biltemas produkter. A4 är litet vekare att skruva så kör med A2 om det inte finns särskilda skäl. Skulle aldrig någonsin överväga C4 för trall som rör sig en hel del mellan säsonger, som bäddat för brott på skruvarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.