Hej!

Har någon tips eller erfarenhet av att montera frekvensomriktare till motorn enligt bild?

Just nu kan man styra den med 2 olika steg men vill kunna justera lite mer exakt.

Mvh Erik
 
  • Elmotor med specifikationsetikett, dammpartiklar på övre kanten, monterad i industriell miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det går om en frekvensrare för 400 V används, nästa fråga vad driver den.
 
J jonaserik skrev:
Det går om en fekvensrare för 400 V används, nästa fråga vad driver den.
Har du tips på någon lämplig?
Den driver ett matarverk till snickerimaskin.
 
Och det är då själva matningen som du vill variera, så den inte matar för fort mot klingan. går det för fort så kan klingan kärva till sig och t.o.m stanna då.
 
J jonaserik skrev:
Och det är då själva matningen som du vill variera, så den inte matar för fort mot klingan. går det för fort så kan klingan kärva till sig och t.o.m stanna då.
Jo precis. Det finns 2 steg nu men det lägsta läget är onödigt snabbt.
 
Och den driver då med en växellåda till matningen.
 
  • Gilla
Olofsson89
  • Laddar…
"Frekvensare" är det inga problem att hitta, frågan är vad det får kosta och hur mycket du kan göra själv?
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
"Frekvensare" är det inga problem att hitta, frågan är vad det får kosta och hur mycket du kan göra själv?
Tips på någon lämplig?
 
B
Har aldrig testat nån billig frekvensomriktare, men sett att det finns en uppsjö på t.ex. amazon.

https://www.amazon.se/Frekvensomvandlare-frekvensomvandlare-VFD-omformare-VFD-frekvensomvandlare-VFD-hastighetsregulator/dp/B07ZF6K2VZ/ref=mp_s_a_1_14?crid=1WMB5WG16Y1OB&dib=eyJ2IjoiMSJ9.OVA7bvrT3RS0ReSSvEIzJGcvMCemsh-Hq9DxMtACn7HxrQ1zFjJfQYRHEn1j2SnQeXmZXNsbhuZy7sZ4ixoaqhNQzRUqsnMwQRV71XQapqIKP9jGb9k2oH_hMRyn7EV7AAiYsRiOX1FRgztAy2LIWHSZgrbUWreXs6btPPHAqeNvpSH62awLxdiBQg2fbx6LXvUh63dc8r49cr7llH8I5w.6bInZLnlGqipD1H5vIk9MegIJabU1nICB0JUTaMcd7A&dib_tag=se&keywords=inverter+3fas&qid=1711129890&sprefix=inverter+3,aps,106&sr=8-14

Skulle gissa att kvalitén är tvivelaktig, men priset är ju rätt lågt i förhållande till vad man får. Är nog inget som jag skulle installera och köra utan övervakning. Mycket kinesisk elektronik ska man aldrig köra i närheten av märkeffekt heller, så du kanske borde leta efter ngt med mer effekt, i alla fall om du ibland avser att köra på fullt varvtal/full effekt.

ABB, Siemens och danfoss gör bra frekvensomriktare, men de kostar ju därefter.
 
B BSOD skrev:
Har aldrig testat nån billig frekvensomriktare, men sett att det finns en uppsjö på t.ex. amazon.

[länk]

Skulle gissa att kvalitén är tvivelaktig, men priset är ju rätt lågt i förhållande till vad man får. Är nog inget som jag skulle installera och köra utan övervakning. Mycket kinesisk elektronik ska man aldrig köra i närheten av märkeffekt heller, så du kanske borde leta efter ngt med mer effekt, i alla fall om du ibland avser att köra på fullt varvtal/full effekt.

ABB, Siemens och danfoss gör bra frekvensomriktare, men de kostar ju därefter.
Den är en med 1 fas 230 V matning och ut 3 fas 230 V , TS har en ren 400 V motor.
 
Glöm inte att byta till en skärmad motorkabel vid frekvensstyrning, de kan ge väldigt mycket störningar.
Jag tror t.o.m att det är krav enligt maskinreglementet.
 
  • Gilla
fgo och 1 till
  • Laddar…
Jag har inget tips på en lämplig styrning. Men jag gissar att det inte är så noga med precisionen. Därmed räcker det troligen med den allra enklaste typen som har en fast kurva mellan spänning och frekvens. Om du klarar dig med 1600 rpm så kan du även använda en enfas frekvensstyrning. Då kopplar du motorn i YY-läget och anger varvtal 1600 rpm, frekvens 29 Hz och spänning 230V.

Edit. Jag skrev fel. Det skulle vara YY och inte D.
 
Redigerat:
A Avemo skrev:
Jag har inget tips på en lämplig styrning. Men jag gissar att det inte är så noga med precisionen. Därmed räcker det troligen med den allra enklaste typen som har en fast kurva mellan spänning och frekvens. Om du klarar dig med 1600 rpm så kan du även använda en enfas frekvensstyrning. Då kopplar du motorn i D-läget och anger varvtal 1600 rpm, frekvens 29 Hz och spänning 230V.
Bra idé, men du menar högfartsläget YY tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.