17 680 läst · 114 svar
18k läst
114 svar
Byta kamrem hos verkstad vs privatperson?
Kul när folk skriver: Dyrt, jag betalade si för den, och så för den bilen.
Byta kamrem på på olika bilar/motorer ligger i tidsspannet 30 minuter till en hel arbetsdag.
Det är typ inte jämförbart vad en annan bil kostade.
En sats med pump kan kosta en tusenlapp eller 5 tusenlappar, så samma där.
Byta kamrem på på olika bilar/motorer ligger i tidsspannet 30 minuter till en hel arbetsdag.
Det är typ inte jämförbart vad en annan bil kostade.
En sats med pump kan kosta en tusenlapp eller 5 tusenlappar, så samma där.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 550 inlägg
Som referens på att det kan variera i omfattning: på min bil måste man ta ur motorn (!) för att byta rem. 27h enligt tillverkaren.
Så länge man inte betalar mer än 999kr så uppstår inget skattebrott från TS part.D Daniel 109 skrev:
Det kan ju vara 7001kr i delar och 999kr för arbetet. Man får anlita en privatperson för upp till 999kr under ett år utan skatt, arbetsgivaravgift eller att lämna kontrolluppgifter.
Mottagaren skall dock deklarera inkomsten.
Man får hoppas att remmen inte hoppat lite innan man märker upp hur den nu sitter.useless skrev:Jag har bytt kamremmar på några av mina bilar genom åren. Generellt sett kan man säga att 80% av jobbet är att demontera och återmontera saker som sitter i vägen (olika mycket beroende på bilmodell och konstruktion såklart). När man väl kommer åt själva kamremmen är det inte jättesvårt så länge man är noggrann och markerar/låser axlar så att den nya remmen hamnar i exakt samma läge som den gamla.
Jag brukar måla med nagellack på remskivorna och den gamla remmen innan jag tar bort den. Sen överföra markeringarna till den nya och sätta dit den så att de stämmer med markeringarna på hjulen...
Det kan vara bra att titta på originalmarkeringarna också.
Jag hade nog tagit privatpersonen om den hade hyfsat rykte. Förmodligen mycket noggrannare än en vanlig verkstad.
Ett kamremsbyte är inte svårt, men kan ta lite tid.
Ett kamremsbyte är inte svårt, men kan ta lite tid.
Inte specifikt för att byta kamrem egentligen, men termostaten sitter innanför vattenröret i mitten så för att byta termostat måste det högra kamdrevet bort, ingen kil.D Daniel 109 skrev:
Även den excentriska spännrullen blir lite knepig att byta utan att lossa kamdreven, men inte omöjlig.
Audi V8 99-05
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 9 038 inlägg
Man hade ju önskat att allt var lika enkelt som en Volvo B23 att byta på... 😄
Ja, där räckte det med 10'ans nyckel för att lossa plastkåpan och ett bräckjärn för att trycka tillbaks spännaren. Sen startade man bilen och kollade om den gick som den ska, annars fick man leta upp markeringarna på dreven.Dan_Johansson skrev:
Redigerat:
Såg en film på en snubbe som bytte kamrem med en kniv. Istället för att låsa motorn skar han bort halva kamremmen i längsriktning. Sedan på med den nya på dreven där det nu var bortskuret. Därefter klippte av den gamla remmen och sköt på den nya helt.
Skälet är att arbetet med att byta pump och rem är omfattande. Motorn måste lösgöras och släppas ner. Kostnad för arbete 5-6000 kr. Materialet en mindre kostnad. Man byter alltid pump om man byter rem av det skälet. Tänkte att samma kunde gälla vid pumpbyte.S Stefan1972 skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 104 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 104 inlägg
Kan va smidigt.Ulltand skrev:
Men om remmen sitter fel så kommer den fortfarande göra det framöver.
Bytte rem på svärfars bil för ett par månader sedan.
Den satt ett kugg fel.
Fick in 2 av 3 låsbult när jag skulle låsa allt.
Kammen som stod en pinne fel.