coconut
Junkadunka Junkadunka skrev:
Jag håller på att ta bort ett antal rötter i trädgården men inser att detta kommer ta väldigt lång tid att göra för hand. Funderar därför på att hyra en minigrävare men har ingen erfarenhet av detta.
Är det något som har koll på om detta går att göra med typ en 1 tons minigrävare eller behövs det större maskiner?

Rötterna ligger i 4 samlingar, cirka 7-10 stammar i varje.
Om du inte planerar något mer grävande, kolla vad nån som fräser stubbar tar för att komma förbi och fräsa ner det där. Stubbfräsning ger också rätt till RUT avdrag.
 
Junkadunka Junkadunka skrev:
Det var originalplanen fast saknade dragblocket. Hade det varit en rot skulle jag testa men detta kommer ta för lång tid för hand
Jag förstår dig, jag ser dock utmaningar som denna som ett rejält träningspass.

Dragblocket gör hela skillnaden. Genom att fästa runt en av de andra rötterna så får du bra kraft och behöver inte gräva så mycket. Det är väldigt kraftigt. Ibland har jag använt bilen som mothåll, men då måste jag lägga en regel bakom hjulen och säkra denna för att inte dra bilen istället för roten/stubben.
 
K kniv skrev:
Inga problem med 1 tona maskin, men kör med tjälkroken! Och rör kroken lite i sidled under de stora rötterna för att frilägga dom, då blir det betydligt lättare. Och sen när du kommit ner 30 cm och har en grov rot kan man behöva såga av den med tigersågen.

Jag gjorde det förra sommaren och gick hur bra som helst!
Här är lite bilder
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]Ta
coconut coconut skrev:
Om du inte planerar något mer grävande, kolla vad nån som fräser stubbar tar för att komma förbi och fräsa ner det där. Stubbfräsning ger också rätt till RUT avdrag.
Jo kanske ska kolla det också så jag kan jämföra med hyran. Då har jag dock ingen anledning att leka med grävmaskinen i trädgården 😀
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag förstår dig, jag ser dock utmaningar som denna som ett rejält träningspass.

Dragblocket gör hela skillnaden. Genom att fästa runt en av de andra rötterna så får du bra kraft och behöver inte gräva så mycket. Det är väldigt kraftigt. Ibland har jag använt bilen som mothåll, men då måste jag lägga en regel bakom hjulen och säkra denna för att inte dra bilen istället för roten/stubben.
Jo det har varit mitt träningspass med spade, spett och yxa. Börjar bara få en ilsken fru att det tar för lång tid 😂
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Junkadunka Junkadunka skrev:
Jo det har varit mitt träningspass med spade, spett och yxa. Börjar bara få en ilsken fru att det tar för lång tid 😂
Det har hänt mig också, men hon brukar uppskatta en vältränad karl å andra sidan...
 
  • Älska
din granne
  • Laddar…
O
coconut coconut skrev:
Om du inte planerar något mer grävande, kolla vad nån som fräser stubbar tar för att komma förbi och fräsa ner det där. Stubbfräsning ger också rätt till RUT avdrag.
Tycker det är jättemärkligt att borttagning av stubbar ger RUT!

Tydligare ROT-avdrag kan ju inte finnas ;)
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 6 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Inga problem med 1 tona maskin, men kör med tjälkroken! Och rör kroken lite i sidled under de stora rötterna för att frilägga dom, då blir det betydligt lättare. Och sen när du kommit ner 30 cm och har en grov rot kan man behöva såga av den med tigersågen.

Jag gjorde det förra sommaren och gick hur bra som helst!
Här är lite bilder
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Tack för inspirationen. Inser att det troligtvis krävs lite pill runt roten och ta större rötter med tigersåg/yxa även fast jag har grävmaskinen. Men du skulle säga att tjälkroken är ett måste? Kollar på 2 firmor men den billigaste har tyvärr ingen tjälkrok
 
K
Junkadunka Junkadunka skrev:
Tack för inspirationen. Inser att det troligtvis krävs lite pill runt roten och ta större rötter med tigersåg/yxa även fast jag har grävmaskinen. Men du skulle säga att tjälkroken är ett måste? Kollar på 2 firmor men den billigaste har tyvärr ingen tjälkrok
Ja
 
Junkadunka Junkadunka skrev:
Tack för inspirationen. Inser att det troligtvis krävs lite pill runt roten och ta större rötter med tigersåg/yxa även fast jag har grävmaskinen. Men du skulle säga att tjälkroken är ett måste? Kollar på 2 firmor men den billigaste har tyvärr ingen tjälkrok
Vittsen med tjälkroken är att slipper gräva upp halva tomten annars och med tjälkroken bryter du upp rötterna på sidorna så du frigör "stubben" så blir det inga problem.Alternativ annars är en stubbfräs.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Junkadunka Junkadunka skrev:
Jo det har varit mitt träningspass med spade, spett och yxa. Börjar bara få en ilsken fru att det tar för lång tid 😂
Då är ni ju två så det går minst dubbelt så fort
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Stubbfräs tror jag är snabbast med stor marginal....
 
Du behöver ingen tjälkrok. Det funkar fint med en liten kabelskopa. Jag har grävt upp massor med stubbar med 1.8 tonnare. Funkar finfint.
 
  • Haha
  • Gilla
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
wildeside
Har grävt upp stubbar med allt från 800 kg till 58 tons grävare.
Alla har klarat av jobbet men det har tagit olika lång tid och en viss skillnad på teknik.
Dom största stubbarna som grävdes loss med 800 kg maskinen fick vi lasta upp/ut med kranbil😂 och vägde väl ca 500 kg.
Tjälkrok under lättar en hel del.
 
Junkadunka Junkadunka skrev:
Jag håller på att ta bort ett antal rötter i trädgården men inser att detta kommer ta väldigt lång tid att göra för hand. Funderar därför på att hyra en minigrävare men har ingen erfarenhet av detta.
Är det något som har koll på om detta går att göra med typ en 1 tons minigrävare eller behövs det större maskiner?

Rötterna ligger i 4 samlingar, cirka 7-10 stammar i varje.
Jag går igenom samma dilemma som du.
Jag använder tigersåg och biltemas längre tigersågsblad. Funkar riktigt jävla bra faktiskt.
De som är lite större så använder jag även järnspettet, trycker ner den från sidan och in bland rötterna och häver mig och gör ett ryck samtidigt. Det funkar också kanon och ha fått upp riktigt stora rötter 😃😃😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.