Jag håller på att ta bort ett antal rötter i trädgården men inser att detta kommer ta väldigt lång tid att göra för hand. Funderar därför på att hyra en minigrävare men har ingen erfarenhet av detta.
Är det något som har koll på om detta går att göra med typ en 1 tons minigrävare eller behövs det större maskiner?

Rötterna ligger i 4 samlingar, cirka 7-10 stammar i varje.
 
  • Trädgård med avsågade trädstammar och rötter på marken, spade och yxa synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med avsågade trädstammar och upphögar av rötter på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mrmlz
  • Laddar…
Junkadunka Junkadunka skrev:
Jag håller på att ta bort ett antal rötter i trädgården men inser att detta kommer ta väldigt lång tid att göra för hand. Funderar därför på att hyra en minigrävare men har ingen erfarenhet av detta.
Är det något som har koll på om detta går att göra med typ en 1 tons minigrävare eller behövs det större maskiner?

Rötterna ligger i 4 samlingar, cirka 7-10 stammar i varje.
Om du tänker hyra en 1-tons grävare så till att du får med en tjälkrok för du få betydligt mer brytkraft än med en skopa.
 
  • Gul tjälkrok liggande på grått grus, används för att öka brytkraft vid grävarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det går med en spade också. Men det tar tid. Med en liten maskin kommer du nog att få kämpa rätt länge med de där.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
O
Junkadunka Junkadunka skrev:
Jag håller på att ta bort ett antal rötter i trädgården men inser att detta kommer ta väldigt lång tid att göra för hand. Funderar därför på att hyra en minigrävare men har ingen erfarenhet av detta.
Är det något som har koll på om detta går att göra med typ en 1 tons minigrävare eller behövs det större maskiner?

Rötterna ligger i 4 samlingar, cirka 7-10 stammar i varje.
Hur noga är det att få bort rötterna i marken?

För du kan använda en tigersåg också och såga bort rötterna och sen gräva bort stubben.

Sen nominerar jag din inscanning till Byggahus bästa beskrivning av läget 2024!
 
  • Gilla
  • Haha
Junkadunka och 5 till
  • Laddar…
Du kan få hyra min
 
  • Röd lastvagn för trädgårdsavfall dragen av orange gräsklippare på gräsmatta med skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag tror det där är väldigt svårt med en maskin på 1-2ton. Hyr en stubbfräs istället.
 
  • Gilla
Per-Olof Selleby och 2 till
  • Laddar…
Det där fixar en 1 tons grävmaskin utan problem. Det blir inte så stora märken i gräsmattan heller. Fördelen med en sån liten maskin är också att du kan hämta/lämna själv då de ofta är lastade på 1300-1500 kg släp. Blir billigast så.
 
Fisch Fisch skrev:
Det där fixar en 1 tons grävmaskin utan problem. Det blir inte så stora märken i gräsmattan heller. Fördelen med en sån liten maskin är också att du kan hämta/lämna själv då de ofta är lastade på 1300-1500 kg släp. Blir billigast så.
Inte en chans att han fixar det med en 1 tons maskin….
 
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
C carlsson206 skrev:
Inte en chans att han fixar det med en 1 tons maskin….
Inga problem om du kör med tjälkroken.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
C carlsson206 skrev:
Inte en chans att han fixar det med en 1 tons maskin….
Jag drog upp stubbarna från våran häck med vinschen på hjulingen krävdes lite spett också men med en 1T grävare borde det absolut gå utan större problem.

Går ju dock fortare med en 16T grävare
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…

Bästa svaret

K
Inga problem med 1 tona maskin, men kör med tjälkroken! Och rör kroken lite i sidled under de stora rötterna för att frilägga dom, då blir det betydligt lättare. Och sen när du kommit ner 30 cm och har en grov rot kan man behöva såga av den med tigersågen.

Jag gjorde det förra sommaren och gick hur bra som helst!
Här är lite bilder
Grävmaskin arbetar i en trädgård med att frilägga och avlägsna stora trädrotter från jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En grävmaskin som arbetar med att avlägsna stora rötter från marken i en trädgård, med avsågade rötter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En liten grävmaskin i en trädgård som har frilagt stora rötter och jord, med uppgrävda rötter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppgrävd trädgård med borttagna träd och rötter, träplank och gräs syns med hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävmaskin vid arbete med att frilägga stora rötter i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Martin.M och 4 till
  • Laddar…
Jag brukar dra upp stubbarna med spett, spade och dragblock. Tar mer tid, men det är rätt karaktärsdanande. Det där fixar man ju på en dag.
 
  • Gilla
  • Wow
emmjo och 6 till
  • Laddar…
C carlsson206 skrev:
Inte en chans att han fixar det med en 1 tons maskin….
Uppenbart att du inte gjort detsamma själv. Alternativt kan du inte kan köra grävmaskin.

Frilägg jord runt stubbarna först, använd tandskopan. Sedan gräver du bort stubbe efter stubbe. Det går inte att misslyckas.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Hur noga är det att få bort rötterna i marken?

För du kan använda en tigersåg också och såga bort rötterna och sen gräva bort stubben.

Sen nominerar jag din inscanning till Byggahus bästa beskrivning av läget 2024!
Tackar 😀. Är inte jättenoga utan vill mest få bort det stora. Har kört yxa/tigersåg för att kapa rötterna runt på den jag började gräva för hand
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag brukar dra upp stubbarna med spett, spade och dragblock. Tar mer tid, men det är rätt karaktärsdanande. Det där fixar man ju på en dag.
Det var originalplanen fast saknade dragblocket. Hade det varit en rot skulle jag testa men detta kommer ta för lång tid för hand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.