Hej!

Jag vill måla vardagsrummet i ljusbeige men har insett att det är en djungel att hitta en passande kulör! Jag har köpt massa provburkar där färgen kommer upp på väggen och jag inser att kulören oftast är för mörk och drar mot en viss färg. Därför vill jag be om hjälp att hitta mer vettiga ljusbeiga kulörer än vad jag lyckats göra utifrån de små färgkartorna som finns i färgbutiken.

Jag siktar på att skapa ett hem med naturfärgad palett och till vardagsrummet önskar jag en ljus, neutral beige färg. Kan ni mer kunniga här hjälpa mig och tipsa om vilka NCS koder jag kan kolla upp? Här är lite bildinspo och mina egna misslyckade färgprover.
 
  • Ett modernt vardagsrum målat i ljusbeige med en bekväm stol, konst på väggen och dekorativa växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum målat i ljusbeige, med tavlor, växter och modern inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vardagsrum i ljusbeige med vita soffor, svart bord och minimalistisk dekor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med provmålade områden i olika ljusbeige nyanser över en soffa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
Röstar för nått mindre gult och mer värme. Vad har du för golv? Nu har du en rätt grå/kall soffa så svårt med för mycket gult då.
Denna är populär ncs1603y-31r
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Röstar för nått mindre gult och mer värme. Vad har du för golv? Nu har du en rätt grå/kall soffa så svårt med för mycket gult då.
Denna är populär ncs1603y-31r
Golvet är fiskbensparkett. Det är öppen planlösning med gult i köket och grått ikea-kök. Då låter det som en bra idé att gå mot den färgen du tipsade om. Den ser både ljus, neutral och varm ut, precis vad jag är ute efter! Men sen är det det svåra med hur det ser ut när den kommer upp på väggen men intressant är den!

Intressant är det också att få tips om vad som passar bra att inreda med för toner/färger. Tanken är att kökets varma gula ska få speglas i detaljer i vardagsrummet (tex soffkuddar) för att knyta ihop i den öppna planlösningen. Här är en bild från köksdelen.
 
  • Köksdel med gula väggar och grått skåp, matbord med linneduk och rottinglampa, fönster med växt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vet du NCS-koderna för de färger du har målat med?
Är det någon av färgerna som har en färgton som du gillar frånsett att den är för kraftigt färgad?

Att knyta ihop med gula soffkuddar låter utmärkt. Gardiner?
Vad är det för färger på möblerna och mattan i vardagsrumsdelen?
 
U
H Hemika skrev:
Golvet är fiskbensparkett. Det är öppen planlösning med gult i köket och grått ikea-kök. Då låter det som en bra idé att gå mot den färgen du tipsade om. Den ser både ljus, neutral och varm ut, precis vad jag är ute efter! Men sen är det det svåra med hur det ser ut när den kommer upp på väggen men intressant är den!

Intressant är det också att få tips om vad som passar bra att inreda med för toner/färger. Tanken är att kökets varma gula ska få speglas i detaljer i vardagsrummet (tex soffkuddar) för att knyta ihop i den öppna planlösningen. Här är en bild från köksdelen.
Ditt kök är ju rätt olikt dina inspirations bilder som är ganska moderna greiga toner. Jag är lite emot att blanda kulörer på väggarna om det är öppet mellan rummen. Det ger ett ganska ovilsamt intryck för ögonen.
 
Tipsar om Tudor från Jotun, den perfekta greiga utan att bli varken för kall eller varm. Väldigt neutral beige 🤟
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vet du NCS-koderna för de färger du har målat med?
Är det någon av färgerna som har en färgton som du gillar frånsett att den är för kraftigt färgad?

Att knyta ihop med gula soffkuddar låter utmärkt. Gardiner?
Vad är det för färger på möblerna och mattan i vardagsrumsdelen?
Jag har bara en ncs kod av de målade färgerna men jag vet att jag gillar en varmare ton, utan att den är för gul, och att jag gillar matt färg för det ger ett lugnare intryck.

Just nu är möblerna bara ett ihopplock av rester så de kan inte direkt representera den kommande stilen i hemmet. Tanken är att vi ska hitta möbler som funkar i detta hemmet, både i storlek, funktion och färg/material. Jag tänker tex ett träfärgat köksbord för att tona ned marmorgolvet i köksdelen.
 
BirgitS
Om man tar exemplet ncs1603-y31r så betyder det att det är 16 % svart och 3 % kulör, varav 31 % är rött och resten gult. Om någon av dina provfärger har något som liknar y31r på slutet så har du provat med just den blandningen av rött och gult. Sen skulle jag tro att alla färger som du har målat med har ett betydligt högre värde än 03. Men om du gillar just den varma tonen som en av dina färger har så kan du alltså få en svagare färg genom att byta ut andra sifferparet mot ett lågt värde.

Eller om du skulle gilla den gula färgen i köket men vill ha den väldigt svagt gul så är det också att ta den gula färgens NCS--kod och byta ut andra siffergruppen. Att fortsätta med samma nyans men som svag färg kan göra att de olika delarna i rummet binds ihop.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Ditt kök är ju rätt olikt dina inspirations bilder som är ganska moderna greiga toner. Jag är lite emot att blanda kulörer på väggarna om det är öppet mellan rummen. Det ger ett ganska ovilsamt intryck för ögonen.
Det är lite av en utmaning att få ihop ett vilsamt intryck för ögonen med det som redan finns i lägenheten och det som jag vill försöka skapa. Dock får jag jobba med det jag har och prova mig fram. Jag har en plan B att i framtiden eventuellt byta luckorna på köksskåpen och att måla stommarna. Jag är också i färd med att byta de mer "pråliga" detaljerna som ursprungligen finns, mot mer lugna detaljer tex alla guld beslag i köket är nu svarta. Vitrinskåpet(också prålig detalj) är också nu borttaget för att ge plats åt en längre köksbänk.

Färg är alltid svår att få återgiven på bild men jag ser hur den gula tonen i köket kan funka som ett uppiggande inslag i den sociala delen av köket mot den mer lugna och ljusa ytan i vardagsrummet. När man sitter i vardagsrummet så ser man inte heller den gula väggen i köket. Den gula är ett av få färginslag, för att inte göra för rörigt intryck, men det går ju alltid att byta färg om man skulle ångra sig. Framförallt om man har bra basfärger i grunden.

De förra ägarna gjorde lätt för sig i denna öppna planlösning och hade helt sonika målat ALLA väggar i HELA lägenheten i samma gråa färg. Lägenheten är en fyra... Det är så deppigt att vara i :/
 
SannaiH SannaiH skrev:
Tipsar om Tudor från Jotun, den perfekta greiga utan att bli varken för kall eller varm. Väldigt neutral beige 🤟
Tack för tipset! Den ser intressant ut! Jag har trott att greige inte var för mig då jag varit rädd för att den är så mycket grå, när det är de varmare tonerna i beige som jag vill åt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om man tar exemplet ncs1603-y31r så betyder det att det är 16 % svart och 3 % kulör, varav 31 % är rött och resten gult. Om någon av dina provfärger har något som liknar y31r på slutet så har du provat med just den blandningen av rött och gult. Sen skulle jag tro att alla färger som du har målat med har ett betydligt högre värde än 03. Men om du gillar just den varma tonen som en av dina färger har så kan du alltså få en svagare färg genom att byta ut andra sifferparet mot ett lågt värde.

Eller om du skulle gilla den gula färgen i köket men vill ha den väldigt svagt gul så är det också att ta den gula färgens NCS--kod och byta ut andra siffergruppen. Att fortsätta med samma nyans men som svag färg kan göra att de olika delarna i rummet binds ihop.
Vad spännande att lära sig mer om vad de olika koderna betyder!

Jag har tyvärr inte ncs koden till köksfärgen. Jag har försökt hitta beige i samma färgkarta som köksfärgen kom ifrån men det verkar som att det blir för "aprikost" när det kommer upp på väggen och det är nog, som jag reflekterade över innan, bättre att få en mer beige neutral i vardagsrummet för att minska risken att det jag ställer in i rummet sedan kan skära sig eller förstärka färgen för mycket på väggen.

Den enda NCS koden jag har är 0907-G90Y. Färgen såg ljusbeige ut på pappret och den ser ljus beige ut på det jag slabbat på burken men på väggen ser den nästan mörkgrå ut?! Det är färgen längst till höger på bilden jag postade över mina färgprover.
 
U
BirgitS BirgitS skrev:
Eller om du skulle gilla den gula färgen i köket men vill ha den väldigt svagt gul så är det också att ta den gula färgens NCS--kod och byta ut andra siffergruppen. Att fortsätta med samma nyans men som svag färg kan göra att de olika delarna i rummet binds ihop.
Detta skulle även göra att den går mer mot rött, för att förtydliga. Nackdelen med den lite senapsgula tonen, om man minskar svärta och andelen pigment för att den ska kännas mindre intensiv är att den blir kissgul. Gult är rätt fint när den är skarp som i TS kök. Men nyanser med mycket gult (G85Y till Y15R) är svårt att få till med mindre mängd pigment.

jag tror en moodboard skulle behövas här för att kunna pussla fram en helhet
 
  • Gilla
Hemika och 1 till
  • Laddar…
Så de ncs koderna jag har hittills:

1603y-31r
1202-y26r

Den undre färgen kan vara ljusare men innehålla mer rött. Har jag fattat det rätt då?

Hur kan 0907-g90y bli så mörk på min vägg? Är g=grey? Är det g9 som står för det mörka eller är det 07 i kulör?
 
BirgitS
H Hemika skrev:
Den enda NCS koden jag har är 0907-G90Y. Färgen såg ljusbeige ut på pappret och den ser ljus beige ut på det jag slabbat på burken men på väggen ser den nästan mörkgrå ut?! Det är färgen längst till höger på bilden jag postade över mina färgprover.
Jag litar inte alls på hur färger ser ut på min skärm, t.ex. ser färgen på din tredje bild snarast ut som grå med lite anstrykning av grönt. Men ingen av dina färgprover är särskilt mörka i alla fall.

0907-G90Y är en gul färg med lite grönt i (90 % gult och 10 % grönt), det blir nog inte en varm färg, och sen behöver du nog hitta en färg där det inte är 07 utan typ 03 som Utsliten och utdömd tipsade om.

När du provmålar är det bra att veta att vår upplevelse av färger påverkas av färgerna som är bredvid och därför är det bättre om du inte målar färgerna direkt mot varandra utan låter det vara en bit vitt emellan.

Här beskrivs hur NCS-koderna är uppbyggda och när man vet det så är det lättare att förstå vad för färg man köper: https://ncscolour.com/sv/pages/the-system
 
BirgitS
H Hemika skrev:
Så de ncs koderna jag har hittills:

1603y-31r
1202-y26r

Den undre färgen kan vara ljusare men innehålla mer rött. Har jag fattat det rätt då?

Hur kan 0907-g90y bli så mörk på min vägg? Är g=grey? Är det g9 som står för det mörka eller är det 07 i kulör?
Den undre är mycket riktigare ljusare, 12 % svärta i stället för 16. Den innehåller också mindre färgpigment, 2 % i stället för 3 %. Men andelen rött är lite mindre 26 % i stället för 31 %.

g står för green
Med just din provmålning tror jag att du blir lite lurad av att den är bredvid en rätt kraftig gul färg och det blir då svårare att uppfatta det lilla gula i den färgen och gnuttan grönt gör då också att den ser mer grå ut.
 
  • Gilla
Hemika
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.