M maxmsm skrev:
Originaldelar till VAG bilar är ofta Kinamög så det är enklare och billigare att handla på nätet och välja tillverkare själv.
Jasså :)jag har annan erfarenhet.
 
Kul när folk skriver: Dyrt, jag betalade si för den, och så för den bilen.
Byta kamrem på på olika bilar/motorer ligger i tidsspannet 30 minuter till en hel arbetsdag.
Det är typ inte jämförbart vad en annan bil kostade.
En sats med pump kan kosta en tusenlapp eller 5 tusenlappar, så samma där.
 
  • Gilla
Zezoz och 4 till
  • Laddar…
Som referens på att det kan variera i omfattning: på min bil måste man ta ur motorn (!) för att byta rem. 27h enligt tillverkaren.
 
  • Gilla
Zezoz och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Bortsett från garantibitar och okänd kunskapsnivå så är det kanske inte helt bra med skattebrott.
Dett blir bara ett skattebrott om man inte skickar in en förenklad arbetgivardeklaration. Fullt ok att anlita privatpersoner. Men så var kanske inte tanken i det här fallet 🤔
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Bortsett från garantibitar och okänd kunskapsnivå så är det kanske inte helt bra med skattebrott.
Så länge man inte betalar mer än 999kr så uppstår inget skattebrott från TS part.

Det kan ju vara 7001kr i delar och 999kr för arbetet. Man får anlita en privatperson för upp till 999kr under ett år utan skatt, arbetsgivaravgift eller att lämna kontrolluppgifter.

Mottagaren skall dock deklarera inkomsten.
 
I islander skrev:
Förhoppningsvis redan när han drar runt motorn för hand först.
Precis vad jag tänkte. Det gör man alltid. Spärrskaft på en bult på vevaxeln sen dra runt den ett par varv. Tar det stopp så får man göra om och göra rätt.
 
  • Gilla
Zezoz
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har bytt kamremmar på några av mina bilar genom åren. Generellt sett kan man säga att 80% av jobbet är att demontera och återmontera saker som sitter i vägen (olika mycket beroende på bilmodell och konstruktion såklart). När man väl kommer åt själva kamremmen är det inte jättesvårt så länge man är noggrann och markerar/låser axlar så att den nya remmen hamnar i exakt samma läge som den gamla.
Jag brukar måla med nagellack på remskivorna och den gamla remmen innan jag tar bort den. Sen överföra markeringarna till den nya och sätta dit den så att de stämmer med markeringarna på hjulen...
Man får hoppas att remmen inte hoppat lite innan man märker upp hur den nu sitter.
Det kan vara bra att titta på originalmarkeringarna också.
 
Jag hade nog tagit privatpersonen om den hade hyfsat rykte. Förmodligen mycket noggrannare än en vanlig verkstad.
Ett kamremsbyte är inte svårt, men kan ta lite tid.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du exempel på en sådan bil? Gäller det passaten i tråden tex?
Inte specifikt för att byta kamrem egentligen, men termostaten sitter innanför vattenröret i mitten så för att byta termostat måste det högra kamdrevet bort, ingen kil.
Även den excentriska spännrullen blir lite knepig att byta utan att lossa kamdreven, men inte omöjlig.
Audi V8 99-05
Audi V8 motor från 99-05 med exponerad kamrem och kamdrev vid termostatbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KIA'n jag hade en kort period hade tre kamremmar...
 
Man hade ju önskat att allt var lika enkelt som en Volvo B23 att byta på... 😄
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man hade ju önskat att allt var lika enkelt som en Volvo B23 att byta på... 😄
Ja, där räckte det med 10'ans nyckel för att lossa plastkåpan och ett bräckjärn för att trycka tillbaks spännaren. Sen startade man bilen och kollade om den gick som den ska, annars fick man leta upp markeringarna på dreven.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
Såg en film på en snubbe som bytte kamrem med en kniv. Istället för att låsa motorn skar han bort halva kamremmen i längsriktning. Sedan på med den nya på dreven där det nu var bortskuret. Därefter klippte av den gamla remmen och sköt på den nya helt.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
om pumpen av olika anledningar byts på garantin så ser jag ingen anledning att byta rem bara för att den plockas bort under bytet. I synnerhet om det inte är dags för byte och man inte ser nå uppenbara fel på den. Kan inte se varför man skulle behöva byta rem bara för att den demonteras.
Skälet är att arbetet med att byta pump och rem är omfattande. Motorn måste lösgöras och släppas ner. Kostnad för arbete 5-6000 kr. Materialet en mindre kostnad. Man byter alltid pump om man byter rem av det skälet. Tänkte att samma kunde gälla vid pumpbyte.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
H
Ulltand Ulltand skrev:
Såg en film på en snubbe som bytte kamrem med en kniv. Istället för att låsa motorn skar han bort halva kamremmen i längsriktning. Sedan på med den nya på dreven där det nu var bortskuret. Därefter klippte av den gamla remmen och sköt på den nya helt.
Kan va smidigt.
Men om remmen sitter fel så kommer den fortfarande göra det framöver.

Bytte rem på svärfars bil för ett par månader sedan.
Den satt ett kugg fel.
Fick in 2 av 3 låsbult när jag skulle låsa allt.
Kammen som stod en pinne fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.