K KA Berg skrev:
Får jag kapa tråden lite grann eftersom kunskapen I tråden verkar stor?

Blev tvungen att byta vattenpump på min 2012 års Skoda Superb 4x4 diesel när den gått 12000 mil på märkrsverkstad. Jag betalade aldrig för ny kamrem vid det tillfället (enligt fakturan) men min verkstad (Autoexperten, inte samma som vattenpumpen) menar nu att de måste ha bytt rem, man sätter inte dit en gammal. Nån som vet?
Enligt alla rekommendationer jag hört så ska man inte montera tillbaka en använd kamrem.
Jag antar att det här är en motor där kamremmen driver vattenpumpen.
Ett möjligt scenario är ju att det är möjligt att byta vattenpumpen utan att ta loss remmen och då lämnat kvar den gammla.

Du kan inte fråga verkstaden som bytte vattenpumpen om dom har någon information kvar på din bil. Samt hur dom brukar göra.
 
useless useless skrev:
Tittade du på bilden? Kamremmen sitter innanför en kåpa som inte går att ta bort förr än remskivan utanför är borta.
Ah nu ser jag. Trodde kåpan var ritad genomskinlig eller något.
 
Hej!
Jobbar själv på verkstad och har bytt otaliga remmar på just 2,0tdi.

Inga större bekymmer, görs på ca 1,5 -2 h av erfaren meck.

Anslagen tid ligger runt 3h har jag för mig.

Gates kamremssats med vattenpump kostar ca 2000 kr på autodock(4500 kr på autoexperten) plus en multirem 6pk1070 för ca 200 kr.
Går åt ca 4-5 liter kylarvätska.

För 8000 kr hittar du definitivt en verkstad som kan göra detta vitt.

Mvh Tobbe
 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Inte särskilt svårt att byta kamrem med tillhörande vattenpump.
Aldrig gjort det för, tog 8 timmar.
Passat -13 diesel med CFFB motor.

Fick offerter runt 7-8 tusen så 15 tusen låter onödigt dyrt.

Här är en video som går igenom momenten steg för steg.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kollade upp pris på en golf för ca 2 år sedan, lokala vw ville ha 12 500 kr utan pump. Fick namn på en som startat eget sedan ett par år tillbaka och jobbat på vw i många år, betalade 4 600 kr för samma jobb.

Behöver jag säga att han tyckte att vw:s offert var bedrövlig?
 
  • Gilla
Zezoz och 1 till
  • Laddar…
Jag lämnade in min Renault Megane kombi (bensin) på en bilverkstad i november 2023 för att byta kamrem på den. Det kostade 11000:- 3 års garanti på arbetet. Senare lade bilen av... fick den bogserad till närmaste verkstad av en granne. Jag hade beställt tid på den verkstaden istället för att fixa 2 fel innan årets bilprovning. Men de lyfte endast på huven och stängde den. De frågade mig om när jag skulle byta kamrem och drivrem. Jag svarade att det var nyss bytt. De sade att drivremmen och något mer inte satt som det skulle och de vägrade röra det. Jag fick ta bärgare till bilverkstaden som hade bytt kamrem. Det gick på ca 4500:- Bilverkstaden som hade bytt kamrem frågade mig sedan....när de hade tittat på bilen om när jag hade bytt drivrem senast. Jag svarade att det var ni och att ingen hade rört något under huven sedan jag hämtade bilen hos er efter kamremsbytet. Sedan svarade de att kamrem var ok, men att motorn hade gått av. De skickade mig en offert om att byta motor m.m. Jag frågade dem flera gånger vad de menade med att motorn hade gått av. Det svarade de aldrig på, men försökte däremot att pressa mig till att godkänna fakturan och att jag skulle betala en del av den innan de satte igång med jobbet. Jag vägrade! Jag kontaktade igen bilverkstaden som hade lyft på huven för att få mer information om vad det var för fel. Sedan ringde jag min ordinarie bilmek, som inte kan byta kamrem på min bil. Jag fick anlita en annan bilverkstad förra gången också. Jag förklarade pedagogiskt för mig på telefon exakt vad som hade hänt med både drivrem och motorn. Varken han eller den andra bilverkstaden hade någonsin hört talas om att motorn har gått av. Sedan dec- 2023...före jul står bilen hos bilverkstaden som har klantat sig... och ärendet ligger sedan i januari hos ARN. Bilverkstaden har skickat en faktura till mig på p-avgifter för en månad som de vill att jag ska betala. Jag bestred den och det finns också med i mitt yrkande hos ARN. Tyvärr är jag utan fungerande bil sedan i början av december. Suck! Det tar troligen mer än 6 månader innan jag får ett utslag hos ARN. SUCK! Jag kommer att behöva hyra en bil i omgångar i vår för att fixa med huset och trädgården. 3 års garanti på jobbet..... glöm det!

Ta in flera offerter, vilket jag också gjorde och jag tog inte heller den billigaste offerten. Hoppas att du har bättre tur!
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Ett alternativ kan vara att köpa en kamremsats själv, inklusive vattenpump. Jag lät även byta multiremmen samtidigt. Jag kom undan med 1800:- på skruvat. Sedan kan du ta med delarna till en märkesverkstad eller egentligen vilken som helst och låta dem göra enbart jobbet. Jag har gjort exakt så bara för några veckor sedan och kom undan med en arbetskostnad på ca 8k totalt. Arbetet är sannolikt lika omfattande som på min bil som låg på 4,7 timmar. Det är massor som ska rivas, all kylvätska skall ut och systemet skall luftas efteråt. Detta är inte en typ av arbete jag hade låtit en privatperson utföra om jag inte vore helt säker på att denne vet exakt vad den gör.
 
C CatarinaM skrev:
Jag lämnade in min Renault Megane kombi (bensin) på en bilverkstad i november 2023 för att byta kamrem på den. Det kostade 11000:- 3 års garanti på arbetet. Senare lade bilen av... fick den bogserad till närmaste verkstad av en granne. Jag hade beställt tid på den verkstaden istället för att fixa 2 fel innan årets bilprovning. Men de lyfte endast på huven och stängde den. De frågade mig om när jag skulle byta kamrem och drivrem. Jag svarade att det var nyss bytt. De sade att drivremmen och något mer inte satt som det skulle och de vägrade röra det. Jag fick ta bärgare till bilverkstaden som hade bytt kamrem. Det gick på ca 4500:- Bilverkstaden som hade bytt kamrem frågade mig sedan....när de hade tittat på bilen om när jag hade bytt drivrem senast. Jag svarade att det var ni och att ingen hade rört något under huven sedan jag hämtade bilen hos er efter kamremsbytet. Sedan svarade de att kamrem var ok, men att motorn hade gått av. De skickade mig en offert om att byta motor m.m. Jag frågade dem flera gånger vad de menade med att motorn hade gått av. Det svarade de aldrig på, men försökte däremot att pressa mig till att godkänna fakturan och att jag skulle betala en del av den innan de satte igång med jobbet. Jag vägrade! Jag kontaktade igen bilverkstaden som hade lyft på huven för att få mer information om vad det var för fel. Sedan ringde jag min ordinarie bilmek, som inte kan byta kamrem på min bil. Jag fick anlita en annan bilverkstad förra gången också. Jag förklarade pedagogiskt för mig på telefon exakt vad som hade hänt med både drivrem och motorn. Varken han eller den andra bilverkstaden hade någonsin hört talas om att motorn har gått av. Sedan dec- 2023...före jul står bilen hos bilverkstaden som har klantat sig... och ärendet ligger sedan i januari hos ARN. Bilverkstaden har skickat en faktura till mig på p-avgifter för en månad som de vill att jag ska betala. Jag bestred den och det finns också med i mitt yrkande hos ARN. Tyvärr är jag utan fungerande bil sedan i början av december. Suck! Det tar troligen mer än 6 månader innan jag får ett utslag hos ARN. SUCK! Jag kommer att behöva hyra en bil i omgångar i vår för att fixa med huset och trädgården. 3 års garanti på jobbet..... glöm det!

Ta in flera offerter, vilket jag också gjorde och jag tog inte heller den billigaste offerten. Hoppas att du har bättre tur!
Och vad heter verkstaden vi bör passa oss för?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Bilen behöver byta kamrem och vattenpump, samt byte av olja och filter. Jag har en wolksvagen passat 2014 och jag fick ett pris på 15000 kr för detta på verkstaden.

En bekant till mig har en bekant som tydligen håller på med sånt här på fritiden och han vill byta min kamrem för en mycket mindre peng. 8000 kr erbjuder han. Det är goa pengar att spara. Är ju ändå 7000 kr jag sparar.

Men! Mitt sunda förnuft och min okunnighet höjer ett varningens finger. Om den här mannen som ska byta min kamrem gör något fel så att motorn går sönder så är hela bilen ras och då är dessa 7000 kr skit samma.

Så mina frågor är:
1. Är det jättesvårt att byta kamrem på en passat?
2. Om kamremen placeras felaktigt.. När märker man det då? På en gång? Och går bilen sönder helt då eller finns det hopp att åtgärda det?
3. Är det någon idé att oroa sig?😅
Tycker 8000kr va dyrt.
Jag har en Volvo 2001 och bytte hos en som jobbar som bilmekaniker men som har verkstad hemma också.
Betalade bara 4000kr och då bytte han olja oxo.
 
D Daniel 109 skrev:
Stefan: Vilka tolkar? Att det finns specialverktyg betyder inte att man måste ha dem. Kamremmen kan liksom inte hamna mer än i rätt kugge. Man ställer inte insprutningstimingen genom att vrida på något drev längre.
Såvitt jag kommer ihåg så finns det styrpinna att låsa remhjul i position under bytet - inga större konstigheter..
 
  • Gilla
Zezoz
  • Laddar…
K KA Berg skrev:
Får jag kapa tråden lite grann eftersom kunskapen I tråden verkar stor?

Blev tvungen att byta vattenpump på min 2012 års Skoda Superb 4x4 diesel när den gått 12000 mil på märkrsverkstad. Jag betalade aldrig för ny kamrem vid det tillfället (enligt fakturan) men min verkstad (Autoexperten, inte samma som vattenpumpen) menar nu att de måste ha bytt rem, man sätter inte dit en gammal. Nån som vet?
om pumpen av olika anledningar byts på garantin så ser jag ingen anledning att byta rem bara för att den plockas bort under bytet. I synnerhet om det inte är dags för byte och man inte ser nå uppenbara fel på den. Kan inte se varför man skulle behöva byta rem bara för att den demonteras.
 
useless useless skrev:
Det gäller även nya dieslar. Men det blir ju automatiskt synkat om man sätter dit den nya remmen på exakt samma sätt som den gamla. Det finns inget man kan eller behöver justera i efterhand.
Fast även det är ju en sanning med modifikation.......att byta rem på det viset på gamla VAG dieslar där man bör justera pumpen vid rembyte kan innebära timingfel på pumpen. Även om den sitter rätt grovt sett så handlar det om små skillnader på inställningarna som kan ge stora skillnader på förbrukning och motorgång. Man ställer ändå in pumpen med indikatorklocka och ner på hundradels millimeter.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag skulle aldrig lämna in bilen till någon jag inte känner som är en privatperson och som "skattar för jobbet". Hur vet man att han köper samma originaldelar som verkstaden? Jag skulle ställe höra mig för med några andra verkstäder och se vad som vill ha för jobbet och säkerställa att dom använder originaldelar. Det finns alldeles för mycket skitdelar till en bilar nu förtiden som går sönder direkt. Lycka till
Originaldelar till VAG bilar är ofta Kinamög så det är enklare och billigare att handla på nätet och välja tillverkare själv.
 
Fast tillverkare säger ju ingenting idag.......Gates anses som bäst av många men det blir mer och mer made in china där också. Diskuterat bland subaruägare där det visst förekommit en del haverier på senare tid och de jämfört delar mellan äldre gates och nytt över disk.
 
S Stefan1972 skrev:
Det finns naturligtvis en massa aspekter i detta. Garantifrågorna är ju det största antar jag för antagligen så har ju vederbörande bytt en del remmar. Annars tror jag inte han skulle erbjuda sig.
Går det på tok så blir det såklart väldigt mycket besvärligare med ett garantiärende om nån privat som inte ens äger bilen har gjort det. Antagligen kvittolöst också antar jag........
Hade det varit en äldre bil så okej men det kanske lönar sig att ta in fler offerter från normala verkstäder?
Precis! Kolla runt lite mera först! Dags för byte på min Hyundai och började på "märkesverkstan". Var dyrt. Kollade nästa. Var dyrt Men till sist halva priset men fick köra några extra mil för att komma dit. Och det var en auktoriserad bilverkstad. Skillnaden låg i att de stora verkstäderna hade nån sorts förbestämt paketpris medan denna räknade på både arbetstid och reservdelarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.