M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Vad jag känner till så köper inte Svenska Kraftnät tjänsten direkt av privatpersoner med batterier, utan det finns företag som samlar ihop ett antal ”små” kunder med hembatterier och sedan erbjuder tjänsten vidare.
Är problemet att det är privat (där ägarna förlorar om det går illa) och inte offentligt (där kostnaderna skyfflas på någon annan när det går illa).

Om inte, vad är själva problemet?

M Martin Lundmark skrev:
Den största risken handlar om it-säkerhet. När många små hembatterier läggs ihop virtuellt till en resurs blir inte varje hembatteri direktstyrt av elnätets frekvens. I stället skickas en central signal från aggregatorn till hembatterierna och talar om hur de ska agera. – Skulle någon mixtra med den signalen skulle det kunna gå dåligt, säger Anna Jäderström.”
IPsec är dock väldigt välkänt och enkelt att implementera. Om man inte har tillräcklig säkerhet i kritiska signaler så är det ingenjörsmässig inkompetent. (Har dock inget skäl att anta att det skulle vara så).

Risken är snarare mindre när det är mer enheter som är distribuerade. Centrala enheter/lösningar är stora single points of failure. Det är ett problem. Det bör man undvika.

M Martin Lundmark skrev:
Vi borde ha betydligt mera av eftertanke i det vi gör, gällande den viktiga elförsörjningen
Eller så inspireras vi av internet. Där staten inte är inblandad. Numera anses internet också viktigt.

Men en sak som du kanske missat att förfasa dig över. När folk har batterier som används vid FCR så kommer ju stor effekt påverka 230 V nätet och driva iväg spänningen i det.
 
D daVinci skrev:
Är problemet att det är privat (där ägarna förlorar om det går illa) och inte offentligt (där kostnaderna skyfflas på någon annan när det går illa).

Om inte, vad är själva problemet?
Hej daVinci

Jag har pekat på det bekymmer som Anna Jäderström beskrivit. Är du intresserad av mer information så kan du lämpligen direkt kontakta Svenska Kraftnät.

D daVinci skrev:
IPsec är dock väldigt välkänt och enkelt att implementera. Om man inte har tillräcklig säkerhet i kritiska signaler så är det ingenjörsmässig inkompetent. (Har dock inget skäl att anta att det skulle vara så).

Risken är snarare mindre när det är mer enheter som är distribuerade. Centrala enheter/lösningar är stora single points of failure. Det är ett problem. Det bör man undvika.
Det är elkraft som är mitt fördjupningsområde, inte IT. Du kan rada upp de lösningar du känner till och beskriva hur fantastiska de är. Men det innebär rimligen inte att alla privatpersoner som har datatrafik till sina hem besitter den kunskapen som behövs.
D daVinci skrev:
Eller så inspireras vi av internet. Där staten inte är inblandad. Numera anses internet också viktigt.

Men en sak som du kanske missat att förfasa dig över. När folk har batterier som används vid FCR så kommer ju stor effekt påverka 230 V nätet och driva iväg spänningen i det.
Elkraftförsörjning och kommunikation (där internet ingår) är väldigt viktig för att många av samhällets basala och viktiga funktioner skall fungera.

Varsågod, du kan fortsätta att ”inspireras” av internet, så tänker jag fortsätta att försöka att arbeta för att elkraftförsörjningen och kommunikationen i vårt samhälle fortsätter att fungera.

Jag sitter inte och söker efter saker ”att förfasa” mig över. När vi skriver svar och inlägg här på Byggahus, så gör vi det för att hjälpa varandra.
 
Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Under min tid med elkraft så har vi förändrat en hel del gällande driftsäkerhet och IT-säkerhet.

För, (låt säga) 50 år sedan (innan internet) så fanns det viss fjärrstyrning och övervakning av vattenkraftstationer och elnät på distans. Man använde då förbindelser som bara var avsedda för kommunikation inom elkraftsfären.

Idag har vi i många fall lagt samman fjärrstyrning och övervakning av vattenkraftstationer och elnät på distans på ”internet-förbindelser” där t.ex. brandväggar är hindret till intrång. Idag ser vi att mängder av intrång sker genom olika typer av bakvägar och brister i IT-säkerheten i dessa system. Jag är mycket bekymrad över vår naivitet i utvecklingen.

Jag tänker naturligtvis inte här beskriva på vad sätt, fientliga länder och terrorister skulle kunna angripa vår elförsörjning utan upprepar det som står i texten; ” När många små hembatterier läggs ihop virtuellt till en resurs blir inte varje hembatteri direktstyrt av elnätets frekvens. I stället skickas en central signal från aggregatorn till hembatterierna och talar om hur de ska agera. – Skulle någon mixtra med den signalen skulle det kunna gå dåligt, säger Anna Jäderström.”

När det gäller batterier för systemtjänster så är jag övertygad att de företag som har egen IT-personal med utbildning i cybersäkerhet bättre är skickade att bygga upp och underhålla IT-utrustning där t.ex. batterier för systemtjänster är placerade, än privatpersoner.
Förutom den helt spekulativa och rätt ointressanta monologen, på vilket sätt spelar det roll om Svenska kraftnät gör dealen direkt med privatpersonen eller med en aggregator ur det ursprungliga argumentet och inte ditt nya anförande med luddiga påstående?
 
  • Gilla
Flash_007 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Förutom den helt spekulativa och rätt ointressanta monologen, på vilket sätt spelar det roll om Svenska kraftnät gör dealen direkt med privatpersonen eller med en aggregator ur det ursprungliga argumentet och inte ditt nya anförande med luddiga påstående?
Hej fsn

Hur, menar du, kommunicerar man normalt vid systemtjänster med platsen där batteriet står (d.v.s. till huset där en privatperson bor) om man inte får använda internet till huset?

Jag upprepar citatet” Den största risken handlar om it-säkerhet. När många små hembatterier läggs ihop virtuellt till en resurs blir inte varje hembatteri direktstyrt av elnätets frekvens. I stället skickas en central signal från aggregatorn till hembatterierna och talar om hur de ska agera. – Skulle någon mixtra med den signalen skulle det kunna gå dåligt, säger Anna Jäderström.”

Det Anna Jäderström har påpekar i citatet, har jag redan upprepat två gånger.

Nu skriver jag det tredje gången; ”I stället skickas en central signal från aggregatorn till hembatterierna och talar om hur de ska agera. – Skulle någon mixtra med den signalen skulle det kunna gå dåligt, säger Anna Jäderström.”

Hur menar du att den signalen rimligen kommer från aggregatorn till huset där hembatterierna står på annat sätt än via internet?

Är det "luddigt" hos dig eller hos mig?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Hur, menar du, kommunicerar man normalt vid systemtjänster med platsen där batteriet står (d.v.s. till huset där en privatperson bor) om man inte får använda internet till huset?

Jag upprepar citatet” Den största risken handlar om it-säkerhet. När många små hembatterier läggs ihop virtuellt till en resurs blir inte varje hembatteri direktstyrt av elnätets frekvens. I stället skickas en central signal från aggregatorn till hembatterierna och talar om hur de ska agera. – Skulle någon mixtra med den signalen skulle det kunna gå dåligt, säger Anna Jäderström.”

Det Anna Jäderström har påpekar i citatet, har jag redan upprepat två gånger.

Nu skriver jag det tredje gången; ”I stället skickas en central signal från aggregatorn till hembatterierna och talar om hur de ska agera. – Skulle någon mixtra med den signalen skulle det kunna gå dåligt, säger Anna Jäderström.”

Hur menar du att den signalen rimligen kommer från aggregatorn till huset där hembatterierna står på annat sätt än via internet?

Är det "luddigt" hos dig eller hos mig?
Att påverka detta är rätt enkelt, man gör bara en DoS-attack...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Hur, menar du, kommunicerar man normalt vid systemtjänster med platsen där batteriet står (d.v.s. till huset där en privatperson bor) om man inte får använda internet till huset?

Jag upprepar citatet” Den största risken handlar om it-säkerhet. När många små hembatterier läggs ihop virtuellt till en resurs blir inte varje hembatteri direktstyrt av elnätets frekvens. I stället skickas en central signal från aggregatorn till hembatterierna och talar om hur de ska agera. – Skulle någon mixtra med den signalen skulle det kunna gå dåligt, säger Anna Jäderström.”

Det Anna Jäderström har påpekar i citatet, har jag redan upprepat två gånger.

Nu skriver jag det tredje gången; ”I stället skickas en central signal från aggregatorn till hembatterierna och talar om hur de ska agera. – Skulle någon mixtra med den signalen skulle det kunna gå dåligt, säger Anna Jäderström.”

Hur menar du att den signalen rimligen kommer från aggregatorn till huset där hembatterierna står på annat sätt än via internet?

Är det "luddigt" hos dig eller hos mig?
Det kommunicerar precis på samma sätt som till en gigantisk ”batteripark”. Vilken tror du är attraktivast ur ett hacker-perspektiv? Åke Bengtssons 8kW eller en större operatörs betydligt större effekt? Men det var fortfarande inte där du började utan nåt du, utan att nån frågade bars matade på med. Så vänligen lämna det utanför och svara på grundfrågan, jag är varken road eller intresserad av att du drar fram andra argument när du inte kan svara på dina tidigare påstående.
 
F fsn skrev:
Det kommunicerar precis på samma sätt som till en gigantisk ”batteripark”. Vilken tror du är attraktivast ur ett hacker-perspektiv? Åke Bengtssons 8kW eller en större operatörs betydligt större effekt? Men det var fortfarande inte där du började utan nåt du, utan att nån frågade bars matade på med. Så vänligen lämna det utanför och svara på grundfrågan, jag är varken road eller intresserad av att du drar fram andra argument när du inte kan svara på dina tidigare påstående.
Hej fsn

Jag upprepar vad jag redan sagt tidigare, i inlägg #3 465; ”När det gäller batterier för systemtjänster så är jag övertygad att de företag som har egen IT-personal med utbildning i cybersäkerhet bättre är skickade att bygga upp och underhålla IT-utrustning där t.ex. batterier för systemtjänster är placerade, än privatpersoner.”

Eftersom inläggen här blir alltmer olämpliga med tanke på olika typer av angrepp på vår elkraftförsörjning, så upprepar jag vad jag redan sagt tidigare, i inlägg #3 465: ”Jag tänker naturligtvis inte här beskriva på vad sätt, fientliga länder och terrorister skulle kunna angripa vår elförsörjning”
 
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Jag upprepar vad jag redan sagt tidigare, i inlägg #3 465; ”När det gäller batterier för systemtjänster så är jag övertygad att de företag som har egen IT-personal med utbildning i cybersäkerhet bättre är skickade att bygga upp och underhålla IT-utrustning där t.ex. batterier för systemtjänster är placerade, än privatpersoner.”

Eftersom inläggen här blir alltmer olämpliga med tanke på olika typer av angrepp på vår elkraftförsörjning, så upprepar jag vad jag redan sagt tidigare, i inlägg #3 465: ”Jag tänker naturligtvis inte här beskriva på vad sätt, fientliga länder och terrorister skulle kunna angripa vår elförsörjning”
Du är medveten om att Checkwatt installerar sin ”kommunikationshub” hos alla sina kunder?

Ja, du har sagt det, mer än två gånger nu och det är säker helt korrekt även om jag tror stora batterier ändå ligger sämre till än enstaka hembatterier. Men nu var det #3461 jag var intresserad av. Ett inlägg som öht inte nämner cyberattacker eller IT-säkerhet.
 
F fsn skrev:
Du är medveten om att Checkwatt installerar sin ”kommunikationshub” hos alla sina kunder?

Ja, du har sagt det, mer än två gånger nu och det är säker helt korrekt även om jag tror stora batterier ändå ligger sämre till än enstaka hembatterier. Men nu var det #3461 jag var intresserad av. Ett inlägg som öht inte nämner cyberattacker eller IT-säkerhet.
Hej fsn

Då upprepar jag det jag sagt i inlägg #3 465; ”När det gäller batterier för systemtjänster så är jag övertygad att de företag som har egen IT-personal med utbildning i cybersäkerhet bättre är skickade att bygga upp och underhålla IT-utrustning där t.ex. batterier för systemtjänster är placerade, än privatpersoner.”

Att ” Checkwatt installerar sin ”kommunikationshub” hos alla sina kunder” innebär fortfarande att dessa privatpersoner har egen IT-personal med utbildning i cybersäkerhet” som ansvarar för att inga förändringar (t.ex. hårdvara eller mjukvara, uppdateringar) sker hos privatpersonen med hembatterier utan att de har möjlighet att kontrollera detta.

Vad var du intresserad av gällande inlägg #3461?
 
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Då upprepar jag det jag sagt i inlägg #3 465; ”När det gäller batterier för systemtjänster så är jag övertygad att de företag som har egen IT-personal med utbildning i cybersäkerhet bättre är skickade att bygga upp och underhålla IT-utrustning där t.ex. batterier för systemtjänster är placerade, än privatpersoner.”

Att ” Checkwatt installerar sin ”kommunikationshub” hos alla sina kunder” innebär fortfarande att dessa privatpersoner har egen IT-personal med utbildning i cybersäkerhet” som ansvarar för att inga förändringar (t.ex. hårdvara eller mjukvara, uppdateringar) sker hos privatpersonen med hembatterier utan att de har möjlighet att kontrollera detta.
Och då säger jag igen, fokusera på #3461 istället om du bill komma nån stans.
 
F fsn skrev:
Och då säger jag igen, fokusera på #3461 istället om du bill komma nån stans.
Hej fsn
Kan du förklara så de flesta som läser här förstår, vad var du intresserad av gällande inlägg #3461?
 
M Martin Lundmark skrev:
Nu skriver jag det tredje gången; ”I stället skickas en central signal från aggregatorn till hembatterierna och talar om hur de ska agera. – Skulle någon mixtra med den signalen skulle det kunna gå dåligt, säger Anna Jäderström.”
Det finns ett rätt så aktuellt föredrag där man noterat brister i serverdelen för en modell av balkongkraftverk. Om jag minns rätt så kunde man uppgradera mjukvara i växelriktaren och då även inte bara sitt eget kraftverk.

Om man kan styra en tillräckligt stor mängd enheter samtidigt kan man ju skapa problem för elnätet.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Det finns ett rätt så aktuellt föredrag där man noterat brister i serverdelen för en modell av balkongkraftverk. Om jag minns rätt så kunde man uppgradera mjukvara i växelriktaren och då även inte bara sitt eget kraftverk.

Om man kan styra en tillräckligt stor mängd enheter samtidigt kan man ju skapa problem för elnätet.
Samma problembild finns för alla uppkopplade apparater som elmätare, växelriktare, billaddare mm
 
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Hur, menar du, kommunicerar man normalt vid systemtjänster med platsen där batteriet står (d.v.s. till huset där en privatperson bor) om man inte får använda internet till huset?

Jag upprepar citatet” Den största risken handlar om it-säkerhet. När många små hembatterier läggs ihop virtuellt till en resurs blir inte varje hembatteri direktstyrt av elnätets frekvens. I stället skickas en central signal från aggregatorn till hembatterierna och talar om hur de ska agera. – Skulle någon mixtra med den signalen skulle det kunna gå dåligt, säger Anna Jäderström.”

Det Anna Jäderström har påpekar i citatet, har jag redan upprepat två gånger.

Nu skriver jag det tredje gången; ”I stället skickas en central signal från aggregatorn till hembatterierna och talar om hur de ska agera. – Skulle någon mixtra med den signalen skulle det kunna gå dåligt, säger Anna Jäderström.”

Hur menar du att den signalen rimligen kommer från aggregatorn till huset där hembatterierna står på annat sätt än via internet?

Är det "luddigt" hos dig eller hos mig?
Det är nog inte någon med vidare IT-säk-kompetens som skrivit detta, det är relativt enkelt att säkra sådana förbindelser, jämfört med den centrala infrastrukturen som ska styra sånt här, oavsett om batterierna är distribuerade eller centraliserade. Återigen planterade åsikter av typen som ska påverka och skrämma allmänheten, det är nog en förberedelse för att senare använda detta argument i något syfte, politiskt eller kommersiellt.
 
D
F fsn skrev:
Det kommunicerar precis på samma sätt som till en gigantisk ”batteripark”. Vilken tror du är attraktivast ur ett hacker-perspektiv? Åke Bengtssons 8kW eller en större operatörs betydligt större effekt? Men det var fortfarande inte där du började utan nåt du, utan att nån frågade bars matade på med. Så vänligen lämna det utanför och svara på grundfrågan, jag är varken road eller intresserad av att du drar fram andra argument när du inte kan svara på dina tidigare påstående.
Detta är samma diskussion som med bilar, det skrivs om risken att "din bil" hackas och det skrämmer folket, det som man är rädd för på riktigt är att alla bilar av ett visst märke ska påverkas men då via tillverkarens infrastruktur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.