S Stuff skrev:
Måste det alltid finnas en bov? :)
Nja, kanske en omedveten sådan?
 
  • Gilla
Fredrik292
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Jag skulle vilja veta vad har tidigare ägare av ert hus haft för ingång i detta. Här kan jag tänka mig många olika möjligheter, så som att det ör ju skönt att slippa sköta så mycket tomt till att alla andra hus har ju gräns direkt mot huset o så måste det var i mitt fall också och därmed måste ritningen var fel? vad sa detaljplanen i fråga.
Tidigare ägare har inte haft koll på sin tomtgräns. Om det inte är så att man långt tillbaks med tidigare ägare och grannar kommit överens om att den ytan på den tiden fick brukas av tidigare granne. Men jag har för avsikt att ta vara på min tomt som jag för övrigt har betalat för. Handlar inte om att jag är någon rättshaverist, verkligen inte men jag respekterar att ditt är ditt och då borde övriga respektera att mitt är mitt. Inte för mycket begärt enligt mig och säkert många andra.
 
  • Gilla
  • Älska
Smeafan och 42 till
  • Laddar…
Till er som fått för er att jag ska ha lagt fram detta på ett aggressivt sätt till min granne har fel rakt av. Jag tog detta med lugn och sansad ton. Jag sa till henne att jag inte har för avsikt att göra någon upprörd eller skapa osämja. Det förstod hon och ingen sv oss höjde rösten eller liknande. Jag har funderat på detta samtal under dagen och kommit fram till att hon mest troligt agerat i affekt och helt enkelt inte tänkt till ordentligt innan hon kom med de ”hoten” om negativa bostadspriser samt att dom skulle flytta om jag tar till vara på min tomt. Hon är väldigt lugn, trevlig och social när vi pratat tidigare så kände inte igen denna sidan hos henne. En del har helt enkelt svårare för förändringar än vad andra har. Återigen, jag var inte otrevlig eller bordus på något sätt mot min granne. Jag vill bara lösa detta på ett så bra sätt som möjligt.
Tack för alla delade tankar, förslag och idéer. Det jag behöver hjälp med är hur jag ska gå till väga för att få detta klart och att hon är tillfreds i den mån som är möjligt.

Med vänlig hälsning, Målarns
 
  • Gilla
Håkan Eriksson5 och 39 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror att det är en väldig vanlig tanke att man har mer rätt till ett område om man har bott där längre än om man nyss har flyttat in. Denna blod-och-jord-logik kanske t o m är rotad i vårt biologiskt hårdkodade revirhävdande? Men äganderätten bygger inte på hur länge man har ägt en fastighet utan på att man just nu äger den. Kanske inte så intuitivt för alla? Vanligt förekommande att detta resulterar i trådar här på BH.
 
  • Gilla
MONTREAL och 10 till
  • Laddar…
Märkligt att plantera växter på mark man vet med sig tillhör grannen, som din granne verkar ha gjort. Svårt att göra det av misstag, om det nu inte råkar vara någon växtlighet som spridit ut sig för egen maskin.

Det enklaste är väl att du åter pratar med grannen, men då inte säger att ni skulle tycka det var trevligt att få använda er egen mark utan mer talar om när ni tänker röja upp växtligheten, av artighet fråga om grannarna önska flytta växterna till sin mark och sedan sätta upp ett litet staket kanske?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
M Målarns. skrev:
Tack!
Vi hade gärna haft tillgång till vår tomt där, dels för att vår son ska kunna springa fritt runt huset men också för att kunna underhålla huset på sikt. Sen har vi ju faktiskt betalat för den också. Grannen har växtlighet på hela vår yta där samt nära intill vår husgrund.

Tack för svar!
Det är klart att du ska kunna göra. Din fastighet är mer värd än de andra i området. Tänk på det när ni nu en gång ska sälja. Ingen (nästan) bor på samma område hela sitt liv.
 
  • Gilla
Målarns. och 1 till
  • Laddar…
M Målarns. skrev:
Vi är nyinflyttade i vårat hus sen ett halvår tillbaks. Jag noterade redan inför visning att det i prospektets bifogades en bild från lantmäteriet som visar att vi har tomt runt hela huset till skillnad från många andra (nr 120) (Se bifogad bild) Jag bad kommunen komma ut för att sätta ut exakt tomtgräns vilket dom nu har gjort. Vi har mycket riktigt tomt runt hela huset, nästan 1.5 meter från våran husfasad till korrekt tomtgräns. Jag har nu talat med vår granne som detta berör (nr 122)
Jag nämnde detta och sa att vi gärna skulle vilja ha tillgång till denna del av vår tomt då vi har betalat för den. Hon sa att ingen annan ägare sagt något tidigare samt att om vi börjar nyttja den tomten får vi sätta upp ett plank för att vi inte skall störa dom. Hon sa även att om vi fullföljer detta så skulle dom fundera på att flytta. Sen sa hon även att ett plank/staket som står där skulle dra ner värdet på deras hus.

Hur ska jag göra?

Tack på förhand.
Tråkigt svar av grannen förstås. Kan ju vara så att grannen inte ens visste att marken var er och inte hennes. Oavsett upplever nog grannen att hon blir av med något, vilket hon på sätt och vis också blir även om hon nyttjat marken utan formell överenskommelse.

Kanske att du kan testa att bara bekräfta att det säkert känns som om hon förlorar något och att hon får mindre privat tomt än tidigare. Du ska såklart inte ge med dig på att nyttja din tomt men för grannsämjans skull kan det vara fint att bekräfta grannens upplevelse och beklaga att det blir sämre för henne. Om du vill förstås. Ofta räcker det långt så det kan vara värt att testa. Jag skulle inte gå in i någon diskussion med grannen kring staket och ev flytt dock utan stanna vid att bekräfta hennes upplevelse, beklaga att det blir sämre för henne och kort neka till att göra eftergifter i form av plank osv. Kanske säga att du inte kommer att komma med invändningar om hon söker bygglov och bygger ett plank.

Och som andra skrivit, ge henne en chans att ta hand om sina växter, kanske fråga henne när under denna säsong som hon kan tänkas vara klar. Bjuda in till dialog istället för konfrontativt informera (säger inte att du gjort det men för den som förlorar något kan det säkert kännas så). För grannsämjans skull.

Lycka till!
 
  • Gilla
Jo1234 och 10 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Välkommen till forumet!

Svår fråga.. Är 1.5 meter tomt värd att direkt få dålig grannsämja? Kanske fler i området som skulle gå på 122:ans linje så att säga..

Men det ÄR er tomt.

Lustigt med så många hus, som inte går att underhålla från sin egen tomtgräns..?

Vad hade ni tänkt göra med tomten om ni tar den i bruk s.a.s? Och är det så att 122:an använder tomten i nuläget?

Lägg gärna upp bilder på hur det ser ut, så blir det lättare att förstå och ge råd.
Har ni betalat för huset med tomten skall ni använda den, jag hade inte brytt mej om vad grannen säger eller vad andra skriver på detta forum.
Vill grannen ha staket så får dom sätta upp det på sin tomt så att dom även kan sköta det på sin tomt, kan vara bygglovs plikt hänger på utseende.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Vad ska ni använda dom 1,5 metern till?
Vad har det med frågan att göra?? Vad använder du varje m2 av din tomt till?
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Så märklig reaktion från grannen. Det är självklart er rätt att nyttja er köpta tomt. Sedan är det ju urtrist att ha dålig relation med grannar men de har ju tyvärr redan angivit tonen med hot. Även om ni inte hävdar er rätt så har ni nu redan en trist relation så jag skulle råda er att börja i ändan att fundera på vilken typ av avskiljning ni ska satsa på. Att få dem att vara med på en betalning blir nog en trist process. Så vad sägs om att sätta upp en plank innanför er gräns. Att kunna gå runt sitt hus är en stor skillnad mot att ha isolerad fram- och baksida. Ett plank löser saken direkt, en nyplanterad häck tror jag inte på i det här fallet. Så, stå på er och acceptera inte hot.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M Målarns. skrev:
Vi är nyinflyttade i vårat hus sen ett halvår tillbaks. Jag noterade redan inför visning att det i prospektets bifogades en bild från lantmäteriet som visar att vi har tomt runt hela huset till skillnad från många andra (nr 120) (Se bifogad bild) Jag bad kommunen komma ut för att sätta ut exakt tomtgräns vilket dom nu har gjort. Vi har mycket riktigt tomt runt hela huset, nästan 1.5 meter från våran husfasad till korrekt tomtgräns. Jag har nu talat med vår granne som detta berör (nr 122)
Jag nämnde detta och sa att vi gärna skulle vilja ha tillgång till denna del av vår tomt då vi har betalat för den. Hon sa att ingen annan ägare sagt något tidigare samt att om vi börjar nyttja den tomten får vi sätta upp ett plank för att vi inte skall störa dom. Hon sa även att om vi fullföljer detta så skulle dom fundera på att flytta. Sen sa hon även att ett plank/staket som står där skulle dra ner värdet på deras hus.

Hur ska jag göra?

Tack på förhand.
Först och främst väldigt underlig fastighetsindelning. Men det är inte ditt fel. Du ska självfallet dra nytta av den remsan. Mycket användbar om du ska underhålla fasaden till exempel. Jag skulle absolut sätta upp ett lågt staket, kanske bara 0,8 m, för att du själv ska vara säker på att du håller dig på din tomt.
Sen har jag ett praktiskt tips, som jag själv har haft stor nytta av. Jag har byggt ett staket med stolpar med ungefär 2 m avstånd. Modulerna mellan stolparna är upplagda på vinkeljärn med en enkel sprint. Busenkelt att lyfta av en modul i taget för tvättning eller ommålning. Och en trästolpe kan du lätt måla runt om utan att beträda grannens mark. Lägger gärna upp en skiss om intresse finns. Alternativt ett lågt "gunnebostaket" som är tämligen underhållsfritt. Med den typen av lösning kan du montera staketet alldeles innanför gränsen.
 
  • Gilla
Kustvägen och 4 till
  • Laddar…
M Målarns. skrev:
Vi är nyinflyttade i vårat hus sen ett halvår tillbaks. Jag noterade redan inför visning att det i prospektets bifogades en bild från lantmäteriet som visar att vi har tomt runt hela huset till skillnad från många andra (nr 120) (Se bifogad bild) Jag bad kommunen komma ut för att sätta ut exakt tomtgräns vilket dom nu har gjort. Vi har mycket riktigt tomt runt hela huset, nästan 1.5 meter från våran husfasad till korrekt tomtgräns. Jag har nu talat med vår granne som detta berör (nr 122)
Jag nämnde detta och sa att vi gärna skulle vilja ha tillgång till denna del av vår tomt då vi har betalat för den. Hon sa att ingen annan ägare sagt något tidigare samt att om vi börjar nyttja den tomten får vi sätta upp ett plank för att vi inte skall störa dom. Hon sa även att om vi fullföljer detta så skulle dom fundera på att flytta. Sen sa hon även att ett plank/staket som står där skulle dra ner värdet på deras hus.

Hur ska jag göra?

Tack på förhand.
klart du ska ta tillbaka din tomt som du har rätt till. Vill grannen ha ett plank får dom väl sätta upp det själva. Vill dom sen flytta så är det väl bara att göra de.
 
  • Gilla
Målarns. och 1 till
  • Laddar…
M Målarns. skrev:
Vi är nyinflyttade i vårat hus sen ett halvår tillbaks. Jag noterade redan inför visning att det i prospektets bifogades en bild från lantmäteriet som visar att vi har tomt runt hela huset till skillnad från många andra (nr 120) (Se bifogad bild) Jag bad kommunen komma ut för att sätta ut exakt tomtgräns vilket dom nu har gjort. Vi har mycket riktigt tomt runt hela huset, nästan 1.5 meter från våran husfasad till korrekt tomtgräns. Jag har nu talat med vår granne som detta berör (nr 122)
Jag nämnde detta och sa att vi gärna skulle vilja ha tillgång till denna del av vår tomt då vi har betalat för den. Hon sa att ingen annan ägare sagt något tidigare samt att om vi börjar nyttja den tomten får vi sätta upp ett plank för att vi inte skall störa dom. Hon sa även att om vi fullföljer detta så skulle dom fundera på att flytta. Sen sa hon även att ett plank/staket som står där skulle dra ner värdet på deras hus.

Hur ska jag göra?

Tack på förhand.
Det låter som grannen visste om detta och ska nu köra skrämseltaktik med krav där du ska betala för deras behov. Ta istället betalt hyra för den tid de nyttjat din tomt.😃
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 2 till
  • Laddar…
Det bästa är väl om grannen vill ha plank/staket. Då tackar ni nej till gemensamt i tomtgräns och denna får bygga det 0,5m ytterligare bort från ditt hus så det kan underhållas på dennes tomt. Nu har du 2m passage att springa på.
 
  • Gilla
  • Haha
EllinorLag och 4 till
  • Laddar…
Föreslå en kompromiss. Ni får tillgång till mer av tomten inne vid förrådet (som väl lär vara mer värdefullt för er), mot att de får fortsätta nyttja marken intill ert hus som tidigare.
Då slipper de plank och "värdeminskande" åtgärder och det blir lättare för dem att göra något vettigt i den delen.
Om de ändå tycker allt ska vara som innan, så berätta lugnt att ni inte håller med, och börja efterhand att nyttja er mark när de har fått lite tid att vänja sig.
 
  • Gilla
  • Haha
Jo1234 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.