VisionW VisionW skrev:
Dem verktyg jag har nämt är inga ”sällanverktyg” utan sånt man har flera uppsättningar av. Även ställnings för hundratusentals kronor, skruvautomater, skivvagnar, skivhuset, bockar, stegar osv osv. Jag kanske är trångsynt men vad ni än säger så spelar det ingen roll vilken mattvätt ni köper in ni kommer inte upp i samma kostnader som för att driva en snickare firma.
Ett företag med flera snickare kan givetvis förväntas ha mer verktyg som man delar på även om de används sällan av varje snickare (byggställning är ett bra exempel). Men som enmansföretag om man vill vara konkurrenskraftig och hålla nere sina fasta kostnader så bör man fundera på om det verkligen behövs. Men det är ju roligt att köpa nytt och branchen har ju rullat på som bara den (tills nu). Självklart bör en snickares utrustning innebära högre fasta kostnader än en städares, men kunderna har nog tvingats betala mer än man behövt iom den höga efterfrågan som varit.
 
K kurlakarl skrev:
Du snackar skit! Hur mycket verktyg du än har motiverar det inte priser på 700kr/h. Varenda skruv och träbit/plåtbit eller fog debiterar du ju på kund. Din skruvdragare och några sågar innebär omöjligt att du behöver 40 000kr EXTRA in till firman varje månad än vad som täcker en normal lön, lite vanliga verktyg och en normal bil. 300kr/h bör räcka om du har 140 fakturerbara timmar i månaden, och 20-25h till att hitta kunder, göra administration och underhållsarbete.
Nej där kan vi ändå vara överens att 700kr/h inte är motiverat. Innan krisen fakturerade vi 510kr i timmen och nu ligger vi på 500kr/h för att konkurrera. Under det så kan jag helt ärligt säga att det går inte ihop sig. Vi åker inga Dodge ram utan hela bil parken är volkswagen transporter bussar. Jag lovar dig att om du drar igång en firma och debiterar 300kr/h och kan leva på det så kommer du få varenda jobb i hela Sverige och konkurrera ut alla andra företag för det är ingen annan som kan lägga sig i närheten utan att gå back.
 
  • Gilla
Robin K och 1 till
  • Laddar…
Kan det vara så att vissa större bolag är på all time low och ska överleva nu bara?
 
  • Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
VisionW VisionW skrev:
Om vi antar att båda yrkesgrupperna kör likadana bilar så tar vi bort den ur ekvationen men sen skulle jag säga att skillnaden på en fullt utrustad snickare och en fullt utrustad lokalvårdare är enorm.

Jag är anställd som snickare och just nu i min bil har jag har verktyg och diverse för en bra bit över 100k. Så det är nog en stor skillnad på kostader mellan dem två yrkesgrupperna.
Pysslar man med altanbyggen och andra enklare snickerier skulle jag våga påstå att det räcker med verktyg för 10 000kr.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Pysslar man med altanbyggen och andra enklare snickerier skulle jag våga påstå att det räcker med verktyg för 10 000kr.
Min erfarenhet är att många saknar verktyg. Har haft företag som bytt fönster som inte själva böjer o klipper plåtar tex.
 
F fribygg skrev:
Pysslar man med altanbyggen och andra enklare snickerier skulle jag våga påstå att det räcker med verktyg för 10 000kr.
Det har du helt rätt i. Men då är man nog ingen snickare om man bara sysslar med altaner och sådana små saker.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
VisionW VisionW skrev:
Det har du helt rätt i. Men då är man nog ingen snickare om man bara sysslar med altaner och sådana små saker.
Fast man kommer kunna offerera ett bra pris och vara konkurrenskraftig inom sitt område. En snickare som ska kunna allt och verktyg för allt kommer bli dyr. Men det kanske är det vi vant oss vid?
 
VisionW VisionW skrev:
Det har du helt rätt i. Men då är man nog ingen snickare om man bara sysslar med altaner och sådana små saker.
Tja, om man måste ha full utrustning av allt räcker inte en caddy för en halvmille och verktyg för en kvarts heller.
 
Konstigt att snickare vid jämförelse måste ha alla möjliga specialverktyg men en städare har aldrig nått mer avancerat än en hink och svamp 🤔
Skulle jag räkna alla specialgrejer man kan köpa inom transport/entreprenad så pratar man ju grejer för miljoner men inte fan får man 10.000:- i timmen för det 😎
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Ångtvätt kärcher ingen värsting men för yrkesbruk 60.000:- skurmaskin enkel men batteridriven 42.000:- så städutrustning kontra snickarens är ingen jätteskillnad?
 
Till er som inte förstår tillgång och efterfrågan, en it-konsult gör ett jobb från en dator och fakturerar 1500-2000/h.
Finns det många som kan göra jobbet och det är liten efterfråga, kan man inte ta bra betalt.
Och vice versa.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Får nog be om ursäkt till TS för som vanligt spårade det ur i tråden. På din original fråga så tycker jag att det verkar vara ett marknadsmässigt bra pris och ja branschen är i en dipp så passa på att renovera. Dock så har material priserna inte sjunkit i samma takt. Nu ska jag kolla repris på Marko och Irma som jag missade igår. Trevlig kväll på er alla 🙌
 
  • Gilla
thessao och 3 till
  • Laddar…
VisionW VisionW skrev:
Den utrustningen jag skrev är bara ”standard utrustningen” som alla har i sina bilar. Sen tillkommer dem dyra utrustningarna som klyvsågar, sänksågar, gersågar, kompressorer med pistoler och slangar. The list goes on. Utan mer insikt i en lokalvårdares utrustning så skulle jag chansa på att det är 10% av kostnaden kontra utrustningen till en snickare.
Säkert att du är snickare? Ingen missar en chans att fakturera extra för specialutrustning. Det vet du! 😉
 
  • Haha
Globetrot
  • Laddar…
Egna byggställningar, jojo.
För några år sedan tog jag in ca 10 offerter på att fixa puts och måla fasad. Exakt noll av de företagen inkluderade byggställning i timpenningen.
Om sedan företagen hade egna eller hyrde in spelar mindre roll. Alla lade på 80-150’.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej,

Jag har renoverat saker hela mitt liv. Nu har vi ett par projekt i pipeline. Jag upplever det som billigare än på länge i Stockholm. Flera oberoende företag har nu Snickare för 295 - 350kr/h ink moms och VVS/elekriker 350 - 425kr/h ink moms.

Jag tycker det är billigt? Vad tycker ni? Samtidigt stora väletablerade företag, inga enmansföretag. Detta är inkl projektledning. Är det pga drop i nyproduktion? Inte svart (skulle jag aldrig anlita).

Vad tror ni? Sanering av byggbranschen på gång? Man har ju hört om fler konkurser.

Någon siare? Läge att renovera? Hjälpa serösa bolag att överleva?
Fy tusan vad bra priser de är. Lite för bra för vara sant ju.
Jag vet inte var dom kommer ifrån men om skulle gå efter Kollektivavtalet så är lägsta lönen 197:-/timmen. Då måste företaget frakturerna ungefär 394.- plus moms så runt 492,5 för täcka vad snickaren kostar i timmen.
För hälften försvinner i olika skattet och avgifter.

För här i Skåne där jag är verksam så ligger dom flesta runt 500-600.- plus moms.
Anledning att jag vet de för jag håller på starta upp ett stor projekt nu.

Men jag vill också komma billigare undan. Så skicka gärna numret till mig.
 
  • Gilla
Robin K och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.