Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Grannen i fråga har, troligtvis medvetet använt området utanför deras tomt som sin egen tomt och ingen ifrågasatt det.

Nu plötsligt blir dom ertappade med handen i kakburken när det kommer en ny ägare som har koll på läget och lite ordning och reda. Inget konstigt i sig bara att rätta till det som blivit fel.

Grannen blir troligtvis väldigt defensiv i detta scenario. Så är det oftast när någon blir påkommen så det är bra att ha med i baktanke. Därför ska man bara sakligt rätta till felet och inte hålla på med kringsvep specialåtgärder etc.
Det har heller ingen betydelse hur situationen uppkommit
Det är ju återigen mest gissningar.

Det kan även vara så att inte ens TS vet hur situationen uppstått. Det kan vara en muntlig överenskommelse mellan de ursprungliga ägarna av fastigheten, som sen bara rullat på år efter år utan att någon haft anledning att ifrågasätta eller omvärdera. Så det behöver inte alls vara medvetet.

Sen kanske grannens uttalanden om plank,flytt mm egentligen inte är den mest rationella lösningen utan kan ju också vara en ren motreaktion i stunden för att de känner sig ställda mot väggen av TS.
 
  • Gilla
  • Arg
ahrmanbup och 4 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Det är ju återigen mest gissningar.

Det kan även vara så att inte ens TS vet hur situationen uppstått. Det kan vara en muntlig överenskommelse mellan de ursprungliga ägarna av fastigheten, som sen bara rullat på år efter år utan att någon haft anledning att ifrågasätta eller omvärdera. Så det behöver inte alls vara medvetet.

Sen kanske grannens uttalanden om plank,flytt mm egentligen inte är den mest rationella lösningen utan kan ju också vara en ren motreaktion i stunden för att de känner sig ställda mot väggen av TS.
Absolut. Det är ju bara gissningar för att skapa förståelse och vara beredd på hur grannen kan tänkas reagera.

Om det finns muntlig överenskommelse är den tämligen svår att bevisa och endast ett skrivet nyttjandeservitut/Avtal är av väsentlig vikt. Innan något sådant framkommer och det bör såklart undersökas om det är långdraget. Och det är i så fall i grannens intresse att bevisa något. TS som äger marken behöver bara ta tillbaka sin del av tomten
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Absolut. Det är ju bara gissningar för att skapa förståelse och vara beredd på hur grannen kan tänkas reagera.

Om det finns muntlig överenskommelse är den tämligen svår att bevisa och endast ett skrivet nyttjandeservitut/Avtal är av väsentlig vikt. Innan något sådant framkommer och det bör såklart undersökas om det är långdraget. Och det är i så fall i grannens intresse att bevisa något. TS som äger marken behöver bara ta tillbaka sin del av tomten
Absolut. Bara folk är med på att gissningar inte är detsamma som sanningen. Jag vill mest öppna upp för gissningar som spretar åt olika möjliga scenarion. Inte bara gissningar som stödjer TS och skapar helt onödiga och omotiverade drev.
 
  • Gilla
  • Arg
ahrmanbup och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stuff skrev:
Min gissning är väl lika god som alla andras?
Din gissning går lite längre än andras och innehåller angrepp på TS. En skribent som finns i tråden och som vi skribenter förväntas hjälpa.

S Stuff skrev:
Men det är rätt klassiskt beteende att man ofta tar TS parti och snabbt och aggressivt börjar utmåla grannen som en skurk, utan att fundera på om TS bemötande och tonfall egentligen var så trevligt som denne själv framhäver.

Hade denna tråd istället startats av grannen som är ledsen och upprörd över att en nyinflyttad granne plötsligt klampar in har agressivt meddelat att de rosenbuskar som har stått där i 40 år minsann ska bort omgående, annars ringer han polisen, kronofogden och kommunen. Då hade de flesta förmodligen tagit parti med grannen och tyckt att det är den nyinflyttade som överreagerar.
Det spelar väl ingen som helst roll om grannen utmålas som skurk eller inte. Grannen finns inte som skribent i tråden och BH är ingen etikettsdomstol. Grannen må vara en skurk eller inte vara en skurk, det ändrar inte på något i sakfrågan.

Hade grannen startat tråden istället så hade vi naturligtvis hjälpt grannen. Och jag är rätt säker på att grannen då hade blivit upplyst av forumets kollektiva visdom om att man inte har några rättigheter att framgent nyttja annans mark som trädgård om en ny markägaren inte vill det. Man får anpassa sin odling till den egna täppan om man inte får medgivande av grannen att fortsätta odla på dennes mark.
 
  • Gilla
Klass0n och 27 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Din gissning går lite längre än andras och innehåller angrepp på TS. En skribent som finns i tråden och som vi skribenter förväntas hjälpa.


Det spelar väl ingen som helst roll om grannen utmålas som skurk eller inte. Grannen finns inte som skribent i tråden och BH är ingen etikettsdomstol. Grannen må vara en skurk eller inte vara en skurk, det ändrar inte på något i sakfrågan.

Hade grannen startat tråden istället så hade vi naturligtvis hjälpt grannen. Och jag är rätt säker på att grannen då hade blivit upplyst av forumets kollektiva visdom om att man inte har några rättigheter att framgent nyttja annans mark som trädgård om en ny markägaren inte vill det. Man får anpassa sin odling till den egna täppan om man inte får medgivande av grannen att fortsätta odla på dennes mark.
Ser egentligen inte att det är så mycket värre än många andra angrepp här på forumet som riktar sig mot parter som inte ens är här och kan försvara sig.

Det jag motsätter mig är att det ofta blir ett drev mot den andra parten som till och med uppmanar/sporrar TS att vidta åtgärder som kanske är mer extrema än vad som annars hade skett och som till och med kan vara negativa för TS i det långa loppet.

Det är lätt att tänka i termer av svart och vitt och vara rätt hård i sina uttalanden när man själv inte ska sätta sin fot i grannskapet.

Ska jag ta ett tänkbart scenario som man missar om man inte tänker längre än näsan räcker:
Säg att TS om ett tag kommer på att han skulle vilja uppföra ett förråd eller annan friggebods-liknande byggnad i hörnet av sin fastighet som vetter mot grannen. Han skulle då kunna deala med grannen och säga: Fine Fortsätt ni att använda de där 1,5 metrarna, men då vill jag i utbyte ha tillstånd att placera mitt förråd 1,5m från fastighetsgränsen. Det kanske går kanon.
Men säg att TS redan innan valt det tufffa spåret och hävdat sin rätt till varenda centimeter och gjort sig ovän med grannen på köpet. Då kan grannen av ren trots vara lika hård på sin sak och säga: " Visst. Bygg du ditt förråd, men du får inte vår tillåtelse att bygga det närmare än 4,5m." TS tvingas alltså flytta in förrådet och har istället tappat 3 meter användbar gräsmatta, istället för att ha vunnit 1,5.
 
  • Gilla
  • Arg
Jo1234 och 5 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Ser egentligen inte att det är så mycket värre än många andra angrepp här på forumet som riktar sig mot parter som inte ens är här och kan försvara sig.

Det jag motsätter mig är att det ofta blir ett drev mot den andra parten som till och med uppmanar/sporrar TS att vidta åtgärder som kanske är mer extrema än vad som annars hade skett och som till och med kan vara negativa för TS i det långa loppet.

Det är lätt att tänka i termer av svart och vitt och vara rätt hård i sina uttalanden när man själv inte ska sätta sin fot i grannskapet.

Ska jag ta ett tänkbart scenario som man missar om man inte tänker längre än näsan räcker:
Säg att TS om ett tag kommer på att han skulle vilja uppföra ett förråd eller annan friggebods-liknande byggnad i hörnet av sin fastighet som vetter mot grannen. Han skulle då kunna deala med grannen och säga: Fine Fortsätt ni att använda de där 1,5 metrarna, men då vill jag i utbyte ha tillstånd att placera mitt förråd 1,5m från fastighetsgränsen. Det kanske går kanon.
Men säg att TS redan innan valt det tufffa spåret och hävdat sin rätt till varenda centimeter och gjort sig ovän med grannen på köpet. Då kan grannen av ren trots vara lika hård på sin sak och säga: " Visst. Bygg du ditt förråd, men du får inte vår tillåtelse att bygga det närmare än 4,5m." TS tvingas alltså flytta in förrådet och har istället tappat 3 meter användbar gräsmatta, istället för att ha vunnit 1,5.
Smart.

TS ser till att planera alla förråd han kommer vilja bygga, han bygger för säkerhetsskull 1 till med ök. att grannen får nyttja hans gräsmatta.

När förråden är färdigställda så säger TS att han ändrat sig ang. ök och har nu 10st förråd vid tomtgräns + 1,5m gräsmatta. :)
 
S Snabelsvansen skrev:
Smart.

TS ser till att planera alla förråd han kommer vilja bygga, han bygger för säkerhetsskull 1 till med ök. att grannen får nyttja hans gräsmatta.

När förråden är färdigställda så säger TS att han ändrat sig ang. ök och har nu 10st förråd vid tomtgräns + 1,5m gräsmatta. :)
Klurigt men tror inte det håller. Har man en överenskommelse så gäller ju alla delar i den. TS kan inte ensidigt ändra sig. I så fall kan ju även grannen ändra sig och hävda att förrådet ska flyttas 4,5m

Dessutom är det ju förråd om max 15m2 det handlar om. Svårt att klämma in 10st förråd då
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Om jag fattat det rätt är hälften av remsan mot en norrvägg som ger skugga större delen av dygnet så som odlingslott är den ju inte så väl lämpad, eller?
 
  • Gilla
Målarns. och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Klurigt men tror inte det håller. Har man en överenskommelse så gäller ju alla delar i den. TS kan inte ensidigt ändra sig. I så fall kan ju även grannen ändra sig och hävda att förrådet ska flyttas 4,5m

Dessutom är det ju förråd om max 15m2 det handlar om. Svårt att klämma in 10st förråd då
TS ser ju till att få sitt godkännanden för sin utmanare till "Shurgard Self Storage" på papper eftersom det krävs för byggföretaget. Andra delen om gräsmattan tas muntligen.

Stor gnutta ironi i detta, men oavsett vad grannen tycker kan ju TS få bygga förråd i tomtgräns ändå om han ansöker om bygglov.
 
  • Gilla
magnuse74
  • Laddar…
S Snabelsvansen skrev:
TS ser ju till att få sitt godkännanden för sin utmanare till "Shurgard Self Storage" på papper eftersom det krävs för byggföretaget. Andra delen om gräsmattan tas muntligen.

Stor gnutta ironi i detta, men oavsett vad grannen tycker kan ju TS få bygga förråd i tomtgräns ändå om han ansöker om bygglov.
Såklart är det så. Bygglov är en alternativ väg men även där kommer ju grannen att höras och kan sätta käppar i hjulet.

Mitt tänkte scenario var faktiskt och helt rimligt inte alls ovanligt. Många har faktiskt ett praktiskt behov av ett förråd för sin egen del, inte bara för att jävlas med en granne.

Nu vet vi ju faktiskt inte någonsin kommer finnas några planer på förråd. Men min poäng är att grannsämjan faktiskt blir extra viktigt när man som både jag och TS bor på en väldigt liten tomt som man ibland pga regelverken inte kan nytta maximalt utan grannarnas goda villja.

Lite annat läge är det om man bor stort och lantligt och alltid kan hålla grannar på en älgstudsares avstånd.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår att grannen känner sig bestulen på en del av sin tomt. Men nu är det ju inte TS som är boven, utan den som fått grannen att tro att dess tomt är större än den är. Om det är föregående ägare, mäklare eller annat vet vi väl inte?

Grannen får väl processa mot föregående ägare om fastigheten såldes som större än vad den är.
 
  • Gilla
magnuse74 och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja veta vad har tidigare ägare av ert hus haft för ingång i detta. Här kan jag tänka mig många olika möjligheter, så som att det ör ju skönt att slippa sköta så mycket tomt till att alla andra hus har ju gräns direkt mot huset o så måste det var i mitt fall också och därmed måste ritningen var fel? vad sa detaljplanen i fråga.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Jag förstår att grannen känner sig bestulen på en del av sin tomt. Men nu är det ju inte TS som är boven, utan den som fått grannen att tro att dess tomt är större än den är. Om det är föregående ägare, mäklare eller annat vet vi väl inte?

Grannen får väl processa mot föregående ägare om fastigheten såldes som större än vad den är.
Måste det alltid finnas en bov? :)
 
  • Gilla
Jo1234 och 8 till
  • Laddar…
Det är ju slarvigt att inte ens ha koll på sina gränser på sån liten fastighet som här, det var ju inte så svårt att hitta heller.
Det minsta man gör när man köper fastighet är väl att kolla vad man köpte...
 
  • Gilla
Målarns.
  • Laddar…
Be dem snällt att flytta sina växter och annat, skriftligt och rekommenderat. Ge dem generöst med tid. Är det sen dyra växter eller prylar så är det kanske bäst att låta fogden flytta på dem annars är det bara att hiva över det. Att de flyttar är nog ett "hot" och dessutom ett dåligt sådant eftersom det är bara till fördel för dig att du får en ny granne som du troligen kan etablera grannsämja med.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.