R
Nja, det TS ska kunna förvänta sig och kräva av entreprenören är ett fackmannamässigt utförande, följer man inte branschstandarden som ändå Hus-AMA anses vara så krävs det mycket om entreprenören ska kunna komma undan vid en tvist som avgörs i en domstol..
Om man inte ska följa branschstandarden vad ska man följa då om ingett har avtalats🤔
 
R Rejäl skrev:
Nja, det TS ska kunna förvänta sig och kräva av entreprenören är ett fackmannamässigt utförande, följer man inte branschstandarden som ändå Hus-AMA anses vara så krävs det mycket om entreprenören ska kunna komma undan vid en tvist som avgörs i en domstol..
Om man inte ska följa branschstandarden vad ska man följa då om ingett har avtalats🤔
Håller med. Kundens kunskap förväntas vara låg och anlitar man entreprenör skall denne arbeta fackmässigt. Det enda jag ser som skulle försvåra är om kund fått en avrådan (i skrift) men ändå sagt att man vill ha denna design på utförandet. Då har kunden accepterat avsteg mot ”fackmässighet ”
 
R Rejäl skrev:
Nja, det TS ska kunna förvänta sig och kräva av entreprenören är ett fackmannamässigt utförande, följer man inte branschstandarden som ändå Hus-AMA anses vara så krävs det mycket om entreprenören ska kunna komma undan vid en tvist som avgörs i en domstol..
Om man inte ska följa branschstandarden vad ska man följa då om ingett har avtalats🤔
Vi har inte kommit överens något om utförandet av fönsterblecken. Våra tidigare var infrästa och ser ut såsom de gör på AMA-bilderna. Tror dock inte det var någon infästning under.

Jag pratade lite snabbt med han som ansvarar för bytet. Han var inte på plats när montörerna gjorde bytet av blecken, så han har inte sett dem. Men han ska komma och kolla. Jag uppfattade lite snabbt att han sa ”det ska vara en mjukfog så har de inte gjort det så har de gjort fel”. Är en mjukfog tillräckligt tycker ni?
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
J
K Kajsala234 skrev:
Vi har inte kommit överens något om utförandet av fönsterblecken. Våra tidigare var infrästa och ser ut såsom de gör på AMA-bilderna. Tror dock inte det var någon infästning under.

Jag pratade lite snabbt med han som ansvarar för bytet. Han var inte på plats när montörerna gjorde bytet av blecken, så han har inte sett dem. Men han ska komma och kolla. Jag uppfattade lite snabbt att han sa ”det ska vara en mjukfog så har de inte gjort det så har de gjort fel”. Är en mjukfog tillräckligt tycker ni?
Nej nej, fogen kommer inte hålla med tiden. De måste fräsa upp ett spår i putsen, så att vatten som rinner längs med putsen rinner ner på plåten, eftersom putsen hänger över plåten. Inte tvärtom som de har satt det. Det där är som att stoppa in regnstället i stövlarna. Betala inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker också att du måste stå på dig och få detta korrigerat. På sitt innebär det annars en väldigt stor risk och ev kostnad i form av fuktskada. Garanti för arbete skall man verkligen ta med en nypa salt. Det kostar väldigt lite att starta AB i Sverige och det finns risk om garanti åtgärder kommer så finns dessa inte kvar på marknaden.

Ser fram emot att följa vad som sker! Styrkekram! O Lycka till!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
K Kajsala234 skrev:
Vi har inte kommit överens något om utförandet av fönsterblecken. Våra tidigare var infrästa och ser ut såsom de gör på AMA-bilderna. Tror dock inte det var någon infästning under.

Jag pratade lite snabbt med han som ansvarar för bytet. Han var inte på plats när montörerna gjorde bytet av blecken, så han har inte sett dem. Men han ska komma och kolla. Jag uppfattade lite snabbt att han sa ”det ska vara en mjukfog så har de inte gjort det så har de gjort fel”. Är en mjukfog tillräckligt tycker ni?
Nej mjukfog är en nöd och hemmabyggeslösning som hade varit ok ifall ni hade gjort arbetet själva, absolut ingett fackmannamässigt utförande..
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
N
Ja, putsen ska ju stå på den infrästa dubbelvikta plåten inne i putsen.
Man ser ju på bilderna att dom lappat igen putsen efter dom gamla blecken.
Fönsterblecken är ovanligt amatörmässigt gjorda, om det nu ska vara färdigt.
Och alla bleck måste bytas ut, finns inga genvägar. (Men kanske redan skrivits =))
Men när blecken ska in i putsen får det inte gå sönder utanför den vita ramen.
För då går det inte att laga på ett snyggt sätt överhuvudtaget.
 
Hej igen,

När vi har pratat med fönsterfirman så säger de att det inte ser rätt ut, avseende lutning och att det saknas fog. Däremot tyckte de inte att det behöver vara putskant och han sa då även att vi inte haft det tidigare. När jag tittar tillbaka på en gammal bild så kan jag då se att han har rätt i det, bilägger denna bild.

Pratade med en plåtslagare som sa att även klippet där i hörnet ser underligt ut att det borde vara falsat.

Känns väldigt motigt nu. Verkar ju helt klart vara branschstandard att ha putskant på nya putsade hus. Men nu är det ju en renovering där vi inte sagt något om utförandet och då är det ju så som ni skriver att arbetet ska vara fackmässigt. För att jag ska kunna kräva putskant krävs ju då att det här tillvägagångssättet som firman föreslår inte skulle vara fackmässigt utförande. när jag tittar på fönsterfirmans hemsida så verkar de göra så som han säger, även om det sett bra mycket snyggare ut på andra hus. Bilägger bild även på sådant exempel.

de kommer och tittar på fönstren imorgon men jag vill inte landa i ett beslut med dem förrän jag själv landat i vad jag tycker är okej. Är besiktningsman som är enda utväg?
 
  • Närbild på ett fönster utan putskant och med tveksam lutning och fogning, enligt beskrivning i ett renoveringsdiskussionsinlägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett fönster utan putskant med synliga frågetecken kring montering och fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Utan putskant så kommer det oavsett börja läcka in så fort fogen har släppt. Det struntar naturligtvis din firma i. Den typen av firma älskar fog. Du får välja mellan att stå på dig, eller att skrapa bort och lägga i ny fog med jämna mellanrum. Vi hade in fönsterfirma och bytte fönster i vår förening. Varje transportskada, märke i taket och smygar, hörn och fasad ville platschefen rycka fram fogsprutan. Det första ord de lär sig på svenska.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
K
Spelar väl mindre roll vad ni haft tidigare. Kan vara utfört enligt gammal standard.
De som fackmän borde veta att nu är standarden att göra infräst med putskant så som flera länkat till från AMA ovan.
De borde även rådgivit er innan om detta. Stå på dig om hur du vill ha utförandet, och det går säkert bra att bara prata med en besiktningsman per telefon utan att hen behöver göra platsbesök. Men besiktningsman är nog ändå en liten kostnad i det långa loppet för att undvika vattenskada och putssprängning som resultat
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
J
K kniv skrev:
Spelar väl mindre roll vad ni haft tidigare. Kan vara utfört enligt gammal standard.
De som fackmän borde veta att nu är standarden att göra infräst med putskant så som flera länkat till från AMA ovan.
De borde även rådgivit er innan om detta. Stå på dig om hur du vill ha utförandet, och det går säkert bra att bara prata med en besiktningsman per telefon utan att hen behöver göra platsbesök. Men besiktningsman är nog ändå en liten kostnad i det långa loppet för att undvika vattenskada och putssprängning som resultat
Precis, det är som att renovera badrummet, och få det med rullat tätskikt för att man hade det i badrummet från -95. De har naturligtvis sett att det var plåt satt platt emot innan, och utgått från att ingen märker skillnaden.
 
K kniv skrev:
Spelar väl mindre roll vad ni haft tidigare. Kan vara utfört enligt gammal standard.
De som fackmän borde veta att nu är standarden att göra infräst med putskant så som flera länkat till från AMA ovan.
De borde även rådgivit er innan om detta. Stå på dig om hur du vill ha utförandet, och det går säkert bra att bara prata med en besiktningsman per telefon utan att hen behöver göra platsbesök. Men besiktningsman är nog ändå en liten kostnad i det långa loppet för att undvika vattenskada och putssprängning som resultat
Ja, jag tänker mest bara att de kommer säga att AMA inte är byggregler utan rekommendationer. Gör man ett utförande som är lika bra så är det ju ok, och med ett sådant påstående, om att detta utförande är lika bra, så blir det ju betydligt svårare för mig att säga att det inte är fackmässigt. Jag kommer ringa en besiktningsman idag och be han titta på detta.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
K
K Kajsala234 skrev:
Ja, jag tänker mest bara att de kommer säga att AMA inte är byggregler utan rekommendationer. Gör man ett utförande som är lika bra så är det ju ok, och med ett sådant påstående, om att detta utförande är lika bra, så blir det ju betydligt svårare för mig att säga att det inte är fackmässigt. Jag kommer ringa en besiktningsman idag och be han titta på detta.
Fast som kunniga konstaterat ovan är det inte lika bra, då mjukfogen inte håller över tid och vatten kan rinna längs med fasaden och komma in bakom blecket
 
K kniv skrev:
Fast som kunniga konstaterat ovan är det inte lika bra, då mjukfogen inte håller över tid och vatten kan rinna längs med fasaden och komma in bakom blecket
Jo jag förstår varför, mer bara att jag behöver någon som säger det. Blir kanske svårt att hänvisa till tråd på Byggahus, därav besikrnibgsman tänker jag!
 
N
Enligt den suddiga bilden som du precis la in,så ser det ut som dom levererat.
Precis det du hade, och då kanske det är det, du beställt.
Och då kan man ju inte klanka ner på leverantören.
Om inte TS beställt något bättre.
Vet inte hur avtalet ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.