Isakare Isakare skrev:
Nej, senaste M3 har ingen blinkersspak, ingen torkarspak.
Blinkersen är 2 knappar på ratten, torkarna får du sköta på skärmen.
Nja på torkarna. Det sitter en knapp på ratten för att köra torkaren. Håller man knappen intryckt är det spol och torkare.
Varje gång man trycker på torkarknappen kommer valet upp för 0-I-II-III-Auto.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Jänkare behöver man sällan byta lampor på, nummerplåtsbelysningens T10 är väl de man byter känns det som
Saab 9-5 har 2st 39mm spollampor till nummerplåtsbelysningen. Det finns många olika varianter av LED-lampor. Men man vill ju ha de som sprider ljuset på "rätt" sätt. Så det inte blir punktbelysning.
Skulle behöva tips på bra alternativ.
 
galento
Isakare Isakare skrev:
Lite fusk med lambda tycker jag.
Fanns en kille här i Stockholm för många år sen, Högbergs förgasarservice, han lyssnade och luktade.
Stod i motorrummet, justerade, gasade, vände huvudet ett kvarts varv som för att lyssna. När han var nöjd där gick han bakom bilen och luktade på avgaserna !!!
Ja tyvärr är dessa personerna ett utdöende släkte .
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ja tyvärr är dessa personerna ett utdöende släkte .
Är nog ganska sällan mekaniker på verkstäder som inte är specialiserade på gamla bilar stöter på bilar med förgasare.

Har en bekant som jobbar på en märkesverkstad där har dom en gammal mekaniker eller kanske han gått i pension nu som fick skruva alla gamla bilar som kom in. Han var den enda som hade kunskap om att justera brytare,fördelare och förgasare. Inte för att det var så ofta dom fick in gamla bilar
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Har också hört en del säga att det är bättre än spakarna så det är nog en stor del vana inblandat. Men saken är väl att enligt euro Ncap så ska det vara dedikerade reglage och det har dom för allt som listas
Apropå Touchknappar.
Test EX30 ID3 Niro.

Volvos touchknappar på ratten är sällsynt svårjobbade. Det gäller att man trycker på exakt rätt ställe för att få den funktion man önskat. När vi körde bilen för första gången påtalades problemet och vi fick veta att det vi körde var förseriebilar och att knapparna skulle bli mycket bättre i produktionsbilarna ...

Även Volkswagen använder rattknappar av samma snitt men här fungerar de bättre. Lika bra som de fysiska knapparna på ratten i Kia blir de dock aldrig. Den senare har den bästa förarmiljön i sällskapet med genomtänkt blandning av pekskärmar och fysiska reglage.
 
Jag har touch i ID4an, på vissa ställen funkar det, men generellt sett så är det mest en gimmick.
Fördelen med en riktig knapp är att man kan leta sig fram till den utan att oavsiktligen toucha alla andra på vägen.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Om någon undrar vad jag tycker så är knappar i ratten, pekskärmar, headsupdisplay och andra obegripliga och svårhanterliga prylar i nyare bilar ett djävulens påfund.

Jag må vara en bakåtsträvare men jag gillar blinkersspakar, handbromsspakar, backspeglar och andra finesser som man vet hur de fungerar utan att behöva ha en treårig utbildning efter att man satt sig i bilen.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Om någon undrar vad jag tycker så är knappar i ratten, pekskärmar, headsupdisplay och andra obegripliga och svårhanterliga prylar i nyare bilar ett djävulens påfund.

Jag må vara en bakåtsträvare men jag gillar blinkersspakar, handbromsspakar, backspeglar och andra finesser som man vet hur de fungerar utan att behöva ha en treårig utbildning efter att man satt sig i bilen.
Ja har massa finesser på min kia sportage som jag aldrig använt.Fick ta bärgare i måndags för kunde lägga i backen men hände inget så ska hämta den från märkesverkstaden imorgon. Blir nog inga mera kior för har garanti kvar men läser man det finstilta så omfattar inte garanti på kopplingsanordningen fast det är automat så 6300 fattigare.Annars varit väldigt nöjd med våra kior annars.
 
  • Gilla
  • Wow
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
men läser man det finstilta så omfattar inte garanti på kopplingsanordningen
Kopplingsanordningen är prylen där bak som man sätter fast släpvagnen i.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kopplingsanordningen är prylen där bak som man sätter fast släpvagnen i.
Trodde det med men dom menar själva kopplingen hur det nu kan vara det när det är automat?Misstänker att själva kopplingsanordningen räknas som slitdetaljer men ska bli intressant att höra vad dom säger imorgon.
 
Redigerat:
  • Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D
Keiller Keiller skrev:
Om någon undrar vad jag tycker så är knappar i ratten, pekskärmar, headsupdisplay och andra obegripliga och svårhanterliga prylar i nyare bilar ett djävulens påfund.

Jag må vara en bakåtsträvare men jag gillar blinkersspakar, handbromsspakar, backspeglar och andra finesser som man vet hur de fungerar utan att behöva ha en treårig utbildning efter att man satt sig i bilen.
Jag har en Tesla och den har ju väldigt få knappar, dock två spakar, körde en Kia häromdagen och jag vete fan, knappar överallt på ratt och spakar, jag vill nog säga att det är enklare och mer intuitivt att gå till en Tesla än en Kia, någonstans i mitten finns troligen något optimalt tillstånd men Tesla är mycket närmare än Kia.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Om någon undrar vad jag tycker så är knappar i ratten, pekskärmar, headsupdisplay och andra obegripliga och svårhanterliga prylar i nyare bilar ett djävulens påfund.

Jag må vara en bakåtsträvare men jag gillar blinkersspakar, handbromsspakar, backspeglar och andra finesser som man vet hur de fungerar utan att behöva ha en treårig utbildning efter att man satt sig i bilen.
Jag har HUD i nya bilen, rätt trevligt faktiskt.
Knappar på ratten var väl funnits i 20-25år, är ju väldigt bra att slippa fippla på panelen.
Pekskärm är ett bra komplement, men riktiga knappar behövs till det viktiga.
 
Plockade av stötfångaren igen på Saaben för att bygga om dimljusen. Jag har stört mig ett tag på dimljusen, dom ser fel ut... För långt ifrån varandra helt enkelt jämfört med fabriksmodellerna. Nu har jag modifierat fästena så varje lampa är 5cm längre in mot mitten.

Carlsson modellen hade dock dimljus längst ute och specialdesignad stötfångare för detta, men jag tycker den äldre looken ser bättre ut.

tuo5UZSh.jpeg

6uZKqTwh.jpeg
(det röda är primern, målat lite slarvigt)

2z7tOs5h.jpeg

Jag har också gjort en snabb rostfix, då jag köpte bilen hade den rost på tröskeln här, där listen ligger emot. Jag slipade bort rosten med roterande stålborste,rostkonverter, slipade, rostkonverter. Jag har upptäckt om man applicerar aceton och direkt slipar med stålborsten innan det hinner avdunstar rengör det mycket bättre. Man får en riktigt blank och fin yta utan rost, ser ganska häftigt ut när rostporerna är rensade på rost och glänser. Spacklade med glasfiberspackel.

LUjLhvFh.jpg

Inte så dåligt för ett sprejburksjobb, fotot gör man ser skillnaden bättre än i verkliga livet dessutom. Silverfärgen var bara en burk med silverfärg, ej matchad. Får se hur det håller med tiden om det blir att göra om med 2k lack.

mPmE2eUh.jpeg

P.S. Är det nån som vet vad det är för sorts beläggning eller färg på tröskelplåten på saaben, den är sliten på vissa ställen men annars i bra skick, haft av den och kollat under, rostfritt. 👍
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag har en Tesla och den har ju väldigt få knappar, dock två spakar, körde en Kia häromdagen och jag vete fan, knappar överallt på ratt och spakar, jag vill nog säga att det är enklare och mer intuitivt att gå till en Tesla än en Kia, någonstans i mitten finns troligen något optimalt tillstånd men Tesla är mycket närmare än Kia.
Ja provade en kia optima innan jag bestämmde mig för en sportage och det var hur mycket lampor och varningsljud som blinkade och pep så blev bara för mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.