Hej!

Jag har haft solpaneler och batteri i några månader nu och i ungefär två veckor har min Check Watt-modul också funkat.
Ersättningen som jag kan se hittills i "Energy In Balance" är bara mycket lägre än vad jag förväntade mig.
Jag vet att den ersättningen kan svänger mycket, så min fråga är;
Har alla haft liten ersättning sista två veckor från CheckWatt eller är det något fel på mitt anläggning?

Jag har ett 10KW Sungrow batteri, jag bor i elområde 3 och jag har Tibber som leverantör.

Stapeldiagram som visar daglig intäkt från solpanelers energiproduktion i mars 2024, med totalt 67 SEK för månaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det inte så att vatten/kärn-kraft går för fullt med mycket svängmassa. Då behövs inte mycket extra styrmedel i form av det som batterier levererar.
Mycket nya stora batteriparker är under uppförande också vilket kommer prispressa tjänsterna nedåt.
Dagar med bra betalt finns nog i dåtid.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Tur att man tog sitt förnuft till fånga och aldrig hoppade på det tåget. Jag hoppade av i sista stund då allt började gå utför efter SKVs förtydligande.
 
L largab skrev:
Är det inte så att vatten/kärn-kraft går för fullt med mycket svängmassa. Då behövs inte mycket extra styrmedel i form av det som batterier levererar.
Mycket nya stora batteriparker är under uppförande också vilket kommer prispressa tjänsterna nedåt.
Dagar med bra betalt finns nog i dåtid.
Det kan säkert vara så. Jag trodde jag skulle veta säkert genom att jämföra med någon som har haft batteri ett tag.
 
Jag hittade svaret på Check Watt-sajten för de som också var intresserade.

"Höstens stora ökning av antalet levererade CM10: or och uppkopplade batterier har lett till att CheckWatt har fått in mer kapacitet hos vissa balansansvariga än vi hunnit få klartecken att buda med till Svenska kraftnät (Svk). Det innebär att i flera portföljer just nu får resursägare mindre intäkt än vad de hade haft om det inte fanns sådan skillnad. Detta kallar vi för utspädning. För ungefär en månad sedan kommunicerade vi via nyhetsflödet i installatörsportalen att vi arbetat hårt med att minska utspädningen. Vi har nu tagit ytterligare steg för att utöka kapaciteten som kan budas mot Svk."
 
Även om de löser det så kommer ersättningarna att rasa.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Även om de löser det så kommer ersättningarna att rasa.
Checkwatt gör ju allt för att inte tappa batteriägare. Tiden med bra ersättning är tyvärr förbi.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Tyvärr? Vem tror du att det är som betalar?
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Även om de löser det så kommer ersättningarna att rasa.
Varför tror du att det är så?
 
Jag vet att det är så. Det byggs en stor mängd kommersiella batteriparker. Det kommer att mätta marknaden så att priset hamnar väldigt lågt. Inom två år kommer ersättningen vara så låg att det inte ens är meningsfullt att sälja tjänsten även om man har investerat i tekniken.
 
D Daniel 109 skrev:
Tyvärr? Vem tror du att det är som betalar?
SVK via BA förutsatt att CW kan leverera batteriresurser från "sitt" virtuella kraftverk enligt avtal. Inga batteriresurser, ingen intäkt för CW.
 
Och SVK skickar kostnaden vidare till nätbolagen som debiterar kunderna. DVS dig och mig. Jag ser det inte som något negativt att priset går ner.
 
  • Gilla
och en till och 7 till
  • Laddar…
Walle85
R Rasle skrev:
Jag har ett 10KW Sungrow batteri, jag bor i elområde 3 och jag har Tibber som leverantör.
Spelar inte även storleken (KWh) på batteriet roll för ersättningen eller är det bara effekten (KW)?
 
D Daniel 109 skrev:
Och SVK skickar kostnaden vidare till nätbolagen som debiterar kunderna. DVS dig och mig. Jag ser det inte som något negativt att priset går ner.
Negativt eller positivt om elpriset går ner beror på vad om du har solceller och/eller batterilagring isåfall.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Spelar inte även storleken (KWh) på batteriet roll för ersättningen eller är det bara effekten (KW)?
Det handlar om så korta perioder att det är effekten som är av betydelse. Den mäts dock inte i kelvinwatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.