Som andra redan sagt bara börja använda tomten……
Är det grannens växter så ge dom chansen att ta rätt på dom.
Är mycket värt att kunna gå som man vill runt sitt hus 😉
 
  • Gilla
EllinorLag och 8 till
  • Laddar…
Oerhört bra input, tankar och idéer av er allihop! Uppskattas. Återkommer hur vi väljer att gå vidare.

Tack!
 
  • Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 28 till
  • Laddar…
Som sagts innan. Sätt ett datum när ni tar tomten i bruk och sätter upp någon form av avgränsning som pinnar med rep etc. Ge dom fram till typ 1:a Maj på sig att flytta alla växter dom vill behålla och sen kör du över så du får känna att det är ditt.

När det kommer hot och sånt tveka inte och sätt ner foten direkt så det inte är någon tvivel att det är du som bestämmer på din tomt!
Är man tydlig från början med vad som gäller minskar faktiskt risken för konflikt än om det ska ligga och halvgro med någon sorts diplomatisk konflikträdsla. Riv av plåstret och få det ur världen
 
Redigerat:
  • Gilla
Alti och 11 till
  • Laddar…
Mitt förslag. Alltså Du äger ju din mark och givetvis gör Du vad Du vill på den.

Knalla nu över till grannen med kaffe och bröd och säg att Du vill köpa in dig typ fyra meter in på dennes tomt.
Kosta inte på nåt värst.... 2000 kr i köpeskilling.
Blir väl nån peng till Lantmäteri och ev Kommun.
Men det är en utmärkt markering!
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Arturlin och 1 till
  • Laddar…
Kasta ut allt skit som grannen har anekterat, rena rama ryss fasoner. Vill dom flytta bra utmärkt idé. Då slipper du dess typer. Tomten är din nyttja den som du behagar. Vik inte en mm
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Rooney och 11 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Vad ska ni använda dom 1,5 metern till?
Tämligen irrelevant fråga. Vad de ska använda sin tomt till är bara deras ensak.
 
  • Gilla
torplover_3000 och 29 till
  • Laddar…
I området som jag växte upp i var upplägget liknande, med de flesta huset i tomtgräns (och garage mot nästa tomtgräns med yta mellan hus och garage)

Förutom för ett hus som hade en liknande tunn strecka mellan huset och grannfastigheten.

Den var ursprungligen tänkt att vara en gångstig mellan gatorna, och är så mellan hus på ett antal andra ställen i närheten, men i just detta fall fanns det aldrig något att gå "till" efter att husen byggts, så själva gångstigen etablerades aldrig.

De första ägarna lät den delen av tomten vara gräsmatta och inte nämnvärt nyttjad, men för varje ägar-byte som kom privatiserades den mer och mer.
I samband med en ändring av detaljplanen såg jag att de justerat fastigheterna så att den nu inte längre är kommunal mark utan tillhör fastigheten som nyttjat den. Exakt hur det skiftet skedde vet jag inte, men jag vet att vi grannar alltid kommenterat att de borde köpa loss den biten om det var möjligt och att möjligheten att ta sig runt och sköta om huset från alla håll är väl värt det extra markpriset.

Med det sagt:
Självklart ska ni ha och använda hela er fastighet. Att någon i alla år gjort intrång på den gör inte att de har mer rätt till det.

Och grannens "hot" om att de ska flytta känns ju rätt lovande för er del. Verkar ändå inte vara några som ni vill ha som grannar. :D

Steg 1 är ju att permanenta de markeringar som kommunen har gjort och säkerställa att båda parter vet exakt var gränsen går.
Grannen kan ju få skälig tid att flytta de växter som de vill behålla från tomtgränsen, våren är ju på väg och de kan strax plantera om dem och ni hinner ändå inte planera in att göra allt i vår.

Därefter kan ni ju börja fixa bäst ni vill på er tomt. Vill ni ha ett staket eller plank så står det er ju fritt att göra det, men det är ju ingen som tvingar er att göra det. Vill ni bara ha gräsmatta ända fram till tomtgränsen så får ni ju absolut ha det! Vill grannen ha ett plank som döljer er är det ju upp till dem att sätta upp ett om ni inte gör det.

Och framförallt så är det bättre att ni river av det här plåstret *nu* och får det överstökat.
Därefter kan ni se om det är en grann-relation som ni vill reparera/odla långsiktigt eller ej.
Tänker ni ta det om några år kommer det bara bli värre och värre.

Lycka till med huset och grannsämjan! Ni har ju tur nog andra grannar också! :D
 
  • Gilla
SusoDus och 6 till
  • Laddar…
Som någon redan varit inne på, det är förmodligen ett gammalt arv att tomterna ser ut som de gör. Det går möjligtvis tillbaka till exploatören/entreprenören och att det blev fel redan från att tomterna anlades. Jag har själv erfarenhet från ett fall där entreprenören anlade både hus och tomter på annorlunda vis än lantmäteriets kartor, vilket uppdagades flera år därefter och blev en riktig grannsämjadödare. Nuvarande ägare har möjligtvis köpt huset i tron att tomtgränserna är så som de är utformade fysiskt, och inte tittat på lantmäteriets karta.
På grund av detta skulle jag anstränga mig för att ha en väldigt ödmjuk framtoning då de förmodligen själva känner sig lurade och att de går miste om ett stort(?) värde nu när gränserna görs om fysiskt. Rätt ska vara rätt, men försök att möta dom i deras behov så gott det går.
 
  • Gilla
SusoDus och 11 till
  • Laddar…
Visst är grannsämjan viktigt men förstår in
Renhorn Renhorn skrev:
Som någon redan varit inne på, det är förmodligen ett gammalt arv att tomterna ser ut som de gör. Det går möjligtvis tillbaka till exploatören/entreprenören och att det blev fel redan från att tomterna anlades. Jag har själv erfarenhet från ett fall där entreprenören anlade både hus och tomter på annorlunda vis än lantmäteriets kartor, vilket uppdagades flera år därefter och blev en riktig grannsämjadödare. Nuvarande ägare har möjligtvis köpt huset i tron att tomtgränserna är så som de är utformade fysiskt, och inte tittat på lantmäteriets karta.
På grund av detta skulle jag anstränga mig för att ha en väldigt ödmjuk framtoning då de förmodligen själva känner sig lurade och att de går miste om ett stort(?) värde nu när gränserna görs om fysiskt. Rätt ska vara rätt, men försök att möta dom i deras behov så gott det går.
I grunden håller jag med dig... men nu när den andra ägaren krävt ett plank för att inte bli störd och "hotat" med att flytta tänker jag att man inte behöver vara så ödmjuk längre?

/Krille
 
  • Gilla
Risarvaren och 9 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
I grunden håller jag med dig... men nu när den andra ägaren krävt ett plank för att inte bli störd och "hotat" med att flytta tänker jag att man inte behöver vara så ödmjuk längre?

/Krille
Jag misstänker att TS kanske inte var så inlyssnande och förstående i den första kontakten, och att grannen gick i försvar (vilket är den naturliga mänskliga reaktionen i ett sånt läge) och sa ett och annat som hen kanske inte tänkt igenom så noga.
Att sen själv säga att man kan tänka sig att flytta på grund av situationen är väl snarare ett tecken på att det är en jävligt jobbig situation hen hamnat i, och att det är synd om kraken, snarare än att det är ett hot mot TS.
Sen säger jag inte att det är så, men vill bara ge ett till perspektiv på det hela.
 
  • Gilla
Alti och 11 till
  • Laddar…
P
C Cox skrev:
Kasta ut allt skit som grannen har anekterat, rena rama ryss fasoner. Vill dom flytta bra utmärkt idé. Då slipper du dess typer. Tomten är din nyttja den som du behagar. Vik inte en mm
Varför så aggressivt?
Det är säkert så att ingen har noterat att det är som det är utan alla har bara antagit att gränsen är som de andra tomterna. Kanske från byggtiden.

Låt det landa och lös det fredligt.
Ryssfasoner? Det är väl mer Putin/ryss fasoner att gå i krig utan ens säga något...
 
  • Gilla
martin boström och 12 till
  • Laddar…
Jag tycker du lämnar ett kuvert inskjutet under deras dörr där du skriver:
Återtagande av rättmätig mark.
Kära granne! Det har kommit till vår kännedom att marken ni nyttjat ej tillhör er. Ni delges nu om att marken kommer återtas inom 24h. Den växtlighet ni önskar ha kvar måste därför flyttas.

Sedan går du ut och markerar med röd sprayfärg. Ta gärna med någon kompis och bär gula västar. Beställ en grävmaskin och låt den stå parkerad utanför det första dygnet. Så fort klockan slår 7:00 sätter ni grävskopan i marken. Dumpa allt som fastnar på deras sida av tomten. Kommer grannen ut drar du på dig solbrillor och hörselskydd. Reagera inte alls på deras hojtande. Se ut som Terminator, totalt stenansikte.

Slutligen, upp med ett metallnät. Dessa är underhållsfria och kan placeras direkt på gränsen så att du har fina 1,5 meter. Sen kan grannen flytta och så var den saken ur världen.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
iittala och 10 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Jag tycker du lämnar ett kuvert inskjutet under deras dörr där du skriver:
Återtagande av rättmätig mark.
Kära granne! Det har kommit till vår kännedom att marken ni nyttjat ej tillhör er. Ni delges nu om att marken kommer återtas inom 24h. Den växtlighet ni önskar ha kvar måste därför flyttas.

Sedan går du ut och markerar med röd sprayfärg. Ta gärna med någon kompis och bär gula västar. Beställ en grävmaskin och låt den stå parkerad utanför det första dygnet. Så fort klockan slår 7:00 sätter ni grävskopan i marken. Dumpa allt som fastnar på deras sida av tomten. Kommer grannen ut drar du på dig solbrillor och hörselskydd. Reagera inte alls på deras hojtande. Se ut som Terminator, totalt stenansikte.

Slutligen, upp med ett metallnät. Dessa är underhållsfria och kan placeras direkt på gränsen så att du har fina 1,5 meter. Sen kan grannen flytta och så var den saken ur världen.
Jag tror du missade att berätta hur de ska skjuta in brevet under dörren när det även ska innehålla ett hästhuvud?
 
  • Gilla
  • Haha
torplover_3000 och 17 till
  • Laddar…
126 är väl ett större hus, så det kanske det är därför tomten är större och inte gränsar dikt an till de övriga?
 
Redigerat:
  • Gilla
Målarns.
  • Laddar…
Har en liknande del av min tomt som i praktiken används av grannen / inte används alls. Har dock ej rört den plätten då jag inte har mycket nytta av den samt ligger väldigt skuggat dikt an grannens vardagsrum.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.