fast det kan man ju säga om mycket.......även tvärtom. Det är ju marknaden som ser till hur bilar ska vara beskaffade. Idag kan en bil ha 20 elmotorer i en förarstol. Det är en utveckling på vad kunder vill ha.........Det är först när allt går sönder och ska lagas man ser baksidorna med det mesta.
 
Motordriven stol är ju något som kunder efterfrågar. Enklare montering på bekostnad av svårare reparationer tror jag inga kunder har bett om?
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
nä fast kamremsbyten står för en ganska liten del av utgifterna så sett under en bils livslängd. Just när man ska byta är det dyrt men sett över hela "livslängden" så blir det inte så mycket.
 
S Stefan1972 skrev:
nä fast kamremsbyten står för en ganska liten del av utgifterna så sett under en bils livslängd. Just när man ska byta är det dyrt men sett över hela "livslängden" så blir det inte så mycket.
Nej, men det är ett exempel av många. Bilar i dag tillverkas ju inte för att kunna servas över huvud taget. Annars hade man inte behövt riva halva bilen för att byta kamrem eller generator.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Bilen behöver byta kamrem och vattenpump, samt byte av olja och filter. Jag har en wolksvagen passat 2014 och jag fick ett pris på 15000 kr för detta på verkstaden.

En bekant till mig har en bekant som tydligen håller på med sånt här på fritiden och han vill byta min kamrem för en mycket mindre peng. 8000 kr erbjuder han. Det är goa pengar att spara. Är ju ändå 7000 kr jag sparar.

Men! Mitt sunda förnuft och min okunnighet höjer ett varningens finger. Om den här mannen som ska byta min kamrem gör något fel så att motorn går sönder så är hela bilen ras och då är dessa 7000 kr skit samma.

Så mina frågor är:
1. Är det jättesvårt att byta kamrem på en passat?
2. Om kamremen placeras felaktigt.. När märker man det då? På en gång? Och går bilen sönder helt då eller finns det hopp att åtgärda det?
3. Är det någon idé att oroa sig?😅
Dom två senaste kamremsbytena jag har fått utfört har kostat i arbete där kring 2500kr på riktigt verkstad. Så med delar har jag klarat mig under 5000 varje gång.

Jag hade inte lämnat till någon som skruvar hemma, kolla med meca och mekonomen eller kanske en autoexperten ansluten.
 
Närbild på cykelkedjekugghjul och dess monteringsskruv som påminner om ett ansikte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
densomkanvet densomkanvet skrev:
[bild]
Tänkte på den där när jag läste tråden
 
  • Gilla
densomkanvet
  • Laddar…
useless useless skrev:
När man vrider om nyckeln.
Förhoppningsvis redan när han drar runt motorn för hand först.
 
Får jag kapa tråden lite grann eftersom kunskapen I tråden verkar stor?

Blev tvungen att byta vattenpump på min 2012 års Skoda Superb 4x4 diesel när den gått 12000 mil på märkrsverkstad. Jag betalade aldrig för ny kamrem vid det tillfället (enligt fakturan) men min verkstad (Autoexperten, inte samma som vattenpumpen) menar nu att de måste ha bytt rem, man sätter inte dit en gammal. Nån som vet?
 
Tomture61
K KA Berg skrev:
Får jag kapa tråden lite grann eftersom kunskapen I tråden verkar stor?

Blev tvungen att byta vattenpump på min 2012 års Skoda Superb 4x4 diesel när den gått 12000 mil på märkrsverkstad. Jag betalade aldrig för ny kamrem vid det tillfället (enligt fakturan) men min verkstad (Autoexperten, inte samma som vattenpumpen) menar nu att de måste ha bytt rem, man sätter inte dit en gammal. Nån som vet?
Min egen bil har 21000 mil på kamremmen , troligtvis ett antal år också . Blev jag tvungen att byta vattenpump efter halva tiden så vore det dumt att inte byta kamremmen samtidigt. Haveri på kamremmen är kostsamt . I vissa fall skrotning av bil .
Om det enligt fakturan ej framgår att kamremmen bytts , varken tidsmässigt eller reservdelsmässigt så är den ej bytt , är ej gratis del .
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Fråga om meken bytt tidigare på just din motor.
Jag har bytt kamrem på massa olika bilar genom åren men bara på bensinmotorer. Diesel har jag inte pysslat med, kräver mer kunskap för inställning av pump mm. Känner inte att jag har den kunskapen och tackat nej.
Vet inte om just din är svår, men alla VW jag bytt på som är tillverkade senaste 30 åren har varit onödigt krångliga.
YouTube:a och kolla om det finns film på bytet för just din bil/motor.
Jag bytte nyligen kamkedja på en Renault, hade inte tagit det jobbet om det inte funnits en bra film på nätet, vilket det fanns.
Jobbet var omfattande men inte svårt=mindre chans att misslyckas.
Inställning av vilken pump? Enda pumpen du berör är vattenpumpen .. som du väl inte behöver "ställa" in. 🤔
 
På gamla dieslar med mekanisk insprutning måste pumpen synka med motorn.
 
D Daniel 109 skrev:
På gamla dieslar med mekanisk insprutning måste pumpen synka med motorn.
Det gäller även nya dieslar. Men det blir ju automatiskt synkat om man sätter dit den nya remmen på exakt samma sätt som den gamla. Det finns inget man kan eller behöver justera i efterhand.
 
useless useless skrev:
Det brukar set så här (exempel som inte har med motormodellen i trådens fråga att göra). Hur ska du komma åt kamremmen utan att lossa remskivan utanför?


[bild]
En Volvo 850/gammal V70 är väl liknande? Man börjar bara med att trä på kamremmen bakom skivan på vevaxeln, så slipper man ta bort skivan.
 
J Jaggatagga skrev:
En Volvo 850/gammal V70 är väl liknande? Man börjar bara med att trä på kamremmen bakom skivan på vevaxeln, så slipper man ta bort skivan.
Tittade du på bilden? Kamremmen sitter innanför en kåpa som inte går att ta bort förr än remskivan utanför är borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.