D djac skrev:
Ja, det är tufft att vara människa, själv tvingades jag bygga en toalett handikappanpassad och jag vet inte ens om jag blir handikappad, jag har också kollat om jag kan sälja den men det verkar svårsålt, ett hårt liv alltså!
Lite skillnad iofs, men jag är emot att man måste bygga handikappanpassat också. Om inte mitt hus fungerar för mig längre, då flyttar jag. Jag kommer inte att kräva att en massa anpassningar görs för min skull. Jag har ju själv valt att ha det så. Vi daltar alldeles för mycket med människor.
 
GK100 GK100 skrev:
Jag hoppas hon kommer igen med lite bilder på skåpen som måste bytas. Synd att man inte rent ut säger som det sannolikt är dvs eftersatt och/eller med belastningsökningar.
Kanske är gamla fina gjutjärnsskåp likt de som fanns (finns?) på några ställen i Stockholm.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
D djac skrev:
Är inte alla lagar och regler tvingande och begränsande för medborgare,
Ja, det finns ju. Och de borde bort.
D djac skrev:
det finns massor av andra regleringar runt byggandet som påverkar både utförande och byggkostnad. Svårt att se att detta plötsligt blir en sak att reagera mot.
Om 3 av dina grannar trakasserar dig, så är då din inställning att om en 4:e börjar med det så är det ok för dig. Det är ungefär vad du skriver. Men jag undrar om du tänkt igenom det.

A Argastesnickaren skrev:
Samtidigt så pressar det priserna.
Har svårt att se hur en pålaga gör något billigare. Är det så enligt ditt förmenande att krav på hiss gjort drabbade hus billigare?
Det är vad du påstår.
A Argastesnickaren skrev:
Finns ju redan flera hustillverkare där det är standard med solceller så på nybyggnads delen blir det ingen stor skillnad
Är inte det valbart då?
Skulle faktiskt tro det.
A Argastesnickaren skrev:
Titta på tex bilar.
Ac, acc, insprutning, servostyrning, abs, esp, larm, elbilar osv.
Allt detta har istort sett kommit sen jag började köra bil och det fortsätter komma nya saker.
Att sådana funktioner blivit billigare beror på att kapitalägare öppnat sina plånböcker och investerat i arbete med förbilligande. Det gäller solpaneler också. De har blivit mycket billigare genom åren.

Men en bil med finesser är inte billigare än en utan. Verkligheten är tvärtemot vad du skriver.
A Argastesnickaren skrev:
Så även på hus, husen på 80 talet är defintivt inte samma utrustade då som nu.
Ja, och det har gjort bostäderna dyrare. Vilket har lett till att en mängd människor i 20 års tid yrat om bostadsbubbla.
Och nu kommer en sak till som driver upp priset.

Jag har inget emot finesser. Men jag vill att människor skall få välja själva.
 
D djac skrev:
Det låter rimligt, det finns ju regler för hur energieffektiva de ska vara, känns bara som att detta skulle vara gjort för många år sedan men bättre sent än aldrig.
Det enda rimliga är att ha regler för hur energieffektiva hus ska vara. Finns ingen som helst rimlighet att just solceller ska var ett tvång.

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Det enda rimliga är att ha regler för hur energieffektiva hus ska vara. Finns ingen som helst rimlighet att just solceller ska var ett tvång.

/Krille
Enligt min mening så skall dessutom inte egen elproduktion räknas in i energieffektivitet. Ur samhällets perspektiv så är ju ett dåligt isolerat hus som har en gigantisk solcellsanläggning ingen bra ide i december...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D
K Krille4 skrev:
Det enda rimliga är att ha regler för hur energieffektiva hus ska vara. Finns ingen som helst rimlighet att just solceller ska var ett tvång.

/Krille
Du glömde tillägga att det är vad du tycker och det är ju också en åsikt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Gjorde ännu en gång en snabb kalkyl på solcellskollen.se
Kollade lite också.
1. får ca 13 års återbetalningstid. Det är lite skumt att det är så illa. Undrar om inte det är sämre än pre-corona. Ändå har panelerna rasat i pris. Nu är det svårt överskott i produktionskapacitet. Och producenterna (i kina) säger upp folk. Kanske har arbetskraftskostnaden i Sverige dragit iväg lite väl mycket. De åkte väl upp under överhettningen och givet alla regleringar och kollektivavtal så går det nog inte få ner de.

2. Norrläge verkar ge ungefär halva energimängden jämfört med söderläge. Beror i sig på lutningen.

3. Helt plan installation är inte så tokigt. Ger marginellt bättre än öst/väst. Lär väl förutsätta att det är skuggfritt. (Jag har ett plant garagetak jag skulle kunna lägga ned paneler på).
pacman42 pacman42 skrev:
Så nu skall man alltså tvingas sätta paneler på ett tak som inte ens solcellskalkylatorerna tror på!
Regleringen gällde nog nyproduktion.
Och för nyproduktion lär nog integrerade paneler vara det som gäller. Dvs takpannorna är solpaneler. Och det är väl också tilltalande för de som har issues med utseende.
 
Även större renoveringar...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Du glömde tillägga att det är vad du tycker och det är ju också en åsikt.
Vad bra att du kommer med relevanta påpekanden....

La du själv till att det är vad du tycker i ditt eget inlägg?😉

/Krille
 
D
K Krille4 skrev:
Vad bra att du kommer med relevanta påpekanden....

La du själv till att det var vad du tycker och en åsikt i ditt eget inlägg? 😉

/Krille
japp, jag brukar vara tydligt med vad som är min åsikt men också när jag spekulerar/gissar
 
D djac skrev:
japp, jag brukar vara tydligt med vad som är min åsikt men också när jag spekulerar/gissar
Nä - det gjorde du inte. Du uttryckte dig på precis samma sätt som jag:
D djac skrev:
Det låter rimligt, det finns ju regler för hur energieffektiva de ska vara, känns bara som att detta skulle vara gjort för många år sedan men bättre sent än aldrig.
/Krille
 
Om det är en klubbad lag måste det väl finnas beskrivet i detalj vad kraven är?
Alltså, hur mycket paneler måste man ha, måste man använda dom själv, måste man exportera, måste man...?
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Den lär få lokala anpassningar i Sverige. Det är ju exempelvis helt vansinnigt att hus som stora delar av dagen ligger i skugga skall ha solceller på taken. Det kan ju inte tillåtas bli ännu en pålaga på husbyggen som bara gör det ännu dyrare.

Nu hade jag definitivt lagt solpaneler på taket om jag hade byggt nytt ändå, det är ju lönsamt vid takrenoveringar och nybyggen i SE3 och SE4. Men i SE1 och SE2 så är solpaneler på taket knappast lönsamt. Det måste finnas rim och reson i reglerna också.

Och hur gör man i Nederländerna där man redan har för mycket solenergi? Utan lagring så kommer inte detta att fungera.

Edit: Jag insåg just att detta säkert kommer att leda till att man i byggloven måste anpassa husets riktning och taklutning efter hur solen skiner. Exempelvis så får/kan man inte bygga hus med lutande tak där taket lutar mot norr. Helt orimligt.
pacman42 pacman42 skrev:
Gjorde ännu en gång en snabb kalkyl på solcellskollen.se där jag dock inte kunde få exakt rätt förutsättningar för mitt hus (de har räknat med för många paneler och för liten årsförbrukning), men den gav en anläggning som tar 23 år att betala igen och som enbart täcker 35% av mitt elbehov på årsbasis...

Testade samma sak med vattenfalls kalkylator. De tror att de kan få in 16 paneler (men där räknar de bara takytan utan att ta hänsyn till vinklar, ventilationsrör mm om man lägger panelerna i lite olika riktningar så kanske man kan få in 14st). De säger att jag skall ha betalt det på 13 år. Men jävlar vad optimistiska de är. De gav mig 40% täckning av årsförbrukningen. De tror att jag säljer elen för 1,41kr/kWh och att jag köper till 1,76kr/kWh (detta måste iofs innehålla 60-öringen och nätöverföring+skatt samt moms, men ändå sjukt optimistiska siffror). Jag försökte göra mätningen med lite mer realistiska ytor på taket, men då säger de att jag inte har tillräckligt stor takyta för att få köpa genom dem...

Så nu skall man alltså tvingas sätta paneler på ett tak som inte ens solcellskalkylatorerna tror på!

Jag har en väldigt vanlig modell på hus, två våningar på ca 140m2 totalt, med brutet tak över farstun (som stjäl takyta). Enda gången du kan räkna hem det huset är om du har ett sadeltak mot öster och väster. Med Nord-syd och entrén i syd så blir det inte roliga siffror...

Om jag skulle flytta ventilationen och avloppsavluftningen till norrsidan så får jag nog in 14 paneler. Men mer går inte utan att bygga om entréns tak också.
Ja, det är rätt optimistiskt/orealistiskt. Nu tror jag inte du behöver vara orolig för det kommer troligtvis aldrig att bli obligatoriskt, det är bara för dumt.

Du kan få lite realistiska årsbaserade försäljningpriser/kWh SE3. Priserna är rena ersättnigen från elhandlaren och 60-öringen och eventuell nätnytta är inte inkluderad.

2020: 30,5 öre. 11661kWh
2021: 63 öre. 10355kWh
2022: 178 öre. 13498kWh
2023: 54,2öre. 10872kWh

Inköpspriser/kWh vet du ju själv men dom kommer garanterat att gå upp då du blir mer självförsörjande under den lite billigare delen av året.
 
F fsn skrev:
Ja, det är rätt optimistiskt/orealistiskt. Nu tror jag inte du behöver vara orolig för det kommer troligtvis aldrig att bli obligatoriskt, det är bara för dumt.
Tja, det är ju EU vi har att göra med. Se bara på cirkusen kring renovering av befintliga bostadshus för att uppnå högre energieffektivitet. I förslaget som låg så var det med att vi skulle tvingas att renovera våra befintliga hus så att de uppnådde en högre energiklassning. (De 55% sämsta husen skulle tvingande renoveras.)

Nu verkar det eventuellt inte kommit med i det som röstades igenom. Men vi får se. Jag är inte övertygad om att vi kommer undan.

Med den och någon till i samma stil så blir tyvärr Swexit den viktigaste politiska frågan för mig. Av ren självbevarelsedrift...
 
  • Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ja, det är rätt optimistiskt/orealistiskt. Nu tror jag inte du behöver vara orolig för det kommer troligtvis aldrig att bli obligatoriskt, det är bara för dumt.

Du kan få lite realistiska årsbaserade försäljningpriser/kWh SE3. Priserna är rena ersättningen från elhandlaren och 60-öringen och eventuell nätnytta är inte inkluderad.

2020: 30,5 öre. 11661kWh
2021: 63 öre. 10355kWh
2022: 178 öre. 13498kWh
2023: 54,2öre. 10872kWh

Inköpspriser/kWh vet du ju själv men dom kommer garanterat att gå upp då du blir mer självförsörjande under den lite billigare delen av året.
Med eller utan moms? Jag antar att det är utan.

Rörande obligatoriskt så står det att det skall vara det. Hur de har tänkt till att alla offentliga byggnader skall ha solpaneler redan 2030 är för mig en gåta. Tillverkas det tillräckligt med paneler för det, om det nu inte bara skall vara symboliska installationer förstås (plakatpolitik).

Jag tittade på närmaste grannarnas hus också nu när jag kom hem från jobbet (alla byggda de senaste 25 åren), de har alla samma typ sadeltakskupoler som jag har (det är mer eller mindre standard där vi bor, det står till och med i detaljplanen att ungefär 2/3 hus skall ha denna konstruktion) , det går inte att få in särskilt många solpaneler på deras tak heller. Runt 12-16 är vad de får in mot söder, så då får det bli norr då även för dem. Om det nu inte bara skall upp några paneler för sakens skull förstås. Räcker det med ett (fast installerat) balkongkraftverk med två paneler kanske?

Nej, detta håller inte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.