B
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det kommer funka att vattna betongen på det där sättet också.... Jag vet inte om man förlorar något med att inte blanda men betong man häller ner och vattnar härdar den med!
"Dry pour" betong tappar massor i hållfasthet och livslängd. Finns hur många exempel som helst på youtube som visar jämförelser med traditionellt blandad betong.

Nej, betong ska blandas ordentligt.
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Okej jag har läst en del om outl1 och verkar ju inte vara bästa kvalitet eller service därifrån… Skånska byggvaror eller Willab, det är bra grejer eller?👍🏽
Vårt växthus nr två var från Willab, och det var bra grejer. Vi tog en ganska enkel modell (Maxi) men med extra höjd, det var värt pengarna. Vi valde även tillvalet nätdörr, så kan man ha dörren ”öppen” utan att harar och rådjur går in och tar för sig. Takfönstren räcker inte som ventilation när det är 25-30 grader ute. Mina föräldrar har ett likadant men med glas och är också nöjda.

Jag skulle lätt köpa ett likadant igen nu om vi bara kunde bestämma ett permanent läge för växthuset. Det känns inte värt att börja gjuta plintar om man inte är säker på att läget är rätt.
 
B BSOD skrev:
"Dry pour" betong tappar massor i hållfasthet och livslängd. Finns hur många exempel som helst på youtube som visar jämförelser med traditionellt blandad betong.

Nej, betong ska blandas ordentligt.
Jag tror säkert det finns skillnader men det kommer inte vara ett problem när det gäller att förankra ett mindre växthus?
 
ELantagonism ELantagonism skrev:
Okej jag har läst en del om outl1 och verkar ju inte vara bästa kvalitet eller service därifrån… Skånska byggvaror eller Willab, det är bra grejer eller?👍🏽
Vi köpte vårt från Skånska Byggvaror. Ett Oas Master:
https://www.skanskabyggvaror.se/vaxthus/vaxthus-janssens/oas-master-384909

Det kändes väldigt gediget och bra.

De verkar ha kampanj på växthus fram till 25/3.

Vi köpte det som är 14,2kvm och en sak är säkert, man ångrar alltid att man köpte ett för litet växthus. Såhär i efterhand hade jag nog gått upp en storlek till.
 
B
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror säkert det finns skillnader men det kommer inte vara ett problem när det gäller att förankra ett mindre växthus?
Att blanda betongen tar lite tid och kräver rätt lite kunskap, bara lite muskler om man inte har betongblandare. Jag har själv blandat massor i både murarhinkar, skottkärror eller till och med spade och på pressening direkt på marken. Det är knappast svårt att göra rätt, kräver minimal utrustning.

Hur dålig hållfasthet det blir när man fuskar kan man ju fundera på, men när jag bygger något i betong så vill jag att det står i mer än 20år utan underhåll och att det håller för en höststorm. Speciellt en grund, eftersom den är så svår att underhålla.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Jag har svårt att riktigt se vad bilderna föreställer. Häller dom ner betongen direkt från påse i hålen och vattnar? 😮

Jag trodde att det normala är att man använder gjutrör och blandar betongen med vatten i murhink innan man häller ner den. Så gjorde vi och det är inte särskilt mycket mer jobb. Det jobbigaste är att gräva/borra hålen för gjutrören (man vill komma ner till frostfritt), och det trixigaste är att få sockeln att stanna i våg och räta vinklar medan betongen stelnar. Vi satte in kilar mellan sockeln och gjutrören för att hålla den på plats.
Skulle du kunna förklara hur ni la kilar mellan sockel och gjutrör, för att hålla den på plats tills betongen stelnar? Tänkte nämligen köra utefter din metod:) införskaffat en plintspade, gjutrör.

Mvh
 
ELantagonism ELantagonism skrev:
Skulle du kunna förklara hur ni la kilar mellan sockel och gjutrör, för att hålla den på plats tills betongen stelnar? Tänkte nämligen köra utefter din metod:) införskaffat en plintspade, gjutrör.

Mvh
Såhär såg det ut. I ideala fallet hade man kunnat ställa sockeln på rören, men de är ju inte i våg relativt varandra. Så vi pallade upp med kilar där det behövdes. När betongen hade stelnat var det bara att ta bort kilarna och fylla med sten/grusunder sockeln så att inte växthuset ”svävar i luften”.

Grusfylld grund med ojämna rör och kilar för uppbyggnad av växthussockel i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mrsnhp skrev:
Såhär såg det ut. I ideala fallet hade man kunnat ställa sockeln på rören, men de är ju inte i våg relativt varandra. Så vi pallade upp med kilar där det behövdes. När betongen hade stelnat var det bara att ta bort kilarna och fylla med sten/grusunder sockeln så att inte växthuset ”svävar i luften”.

[bild]
När jag tittar närmare på bilden ser det faktiskt snarare ut som att vi la sten bredvid gjutröret och kilar på stenen för att justera höjden. Snart åtta år sedan så jag har hunnit glömma detaljerna 😄 Men samma princip oavsett 🙂
 
M mrsnhp skrev:
När jag tittar närmare på bilden ser det faktiskt snarare ut som att vi la sten bredvid gjutröret och kilar på stenen för att justera höjden. Snart åtta år sedan så jag har hunnit glömma detaljerna 😄 Men samma princip oavsett 🙂
Tack för svar!
La ni stenplattor på gruset/småstenen därefter? Undrar lite hur jag ska gå tillväga.
Beställt ett 6kvm växthus från Skånska BV, växthuset bruka. Säkerhetsglas.

Tänkte få bort mitt gamla växthus, gräva bort 6kvm yta och lägga markduk samt sedan sockeln. Längs kanterna och långsidorna gräver jag till rostfritt ca 100-150cm beroende på zon, fixar 6 st gjutrör som jag lägger ned i hålen samt därefter sockelns pelare i dessa rör. Krossmäter och häller därefter cement i rören tills det stelnar.

Sen fyller jag ytan med grus Alternativt marksten beroende på vilket underlag vill ha?
Ska sockeln också förankras mot markstenen på något sätt?

Tror ni att detta blir en stabil grund för växthuset?
 
Så här ser det ut nu när gamla växthuset är borta
 
  • Gruslagd yta med spår och fundament efter ett borttaget växthus, krukor och en trädstam nära en träveranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tom yta med grus och trädgårdskrukor där ett växthus tidigare stod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt där ett växthus stått med synliga rester, grus och några ogräsplantor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker alltså ha växthuset enbart till odling sommartid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.