Vi är nyinflyttade i vårat hus sen ett halvår tillbaks. Jag noterade redan inför visning att det i prospektets bifogades en bild från lantmäteriet som visar att vi har tomt runt hela huset till skillnad från många andra (nr 120) (Se bifogad bild) Jag bad kommunen komma ut för att sätta ut exakt tomtgräns vilket dom nu har gjort. Vi har mycket riktigt tomt runt hela huset, nästan 1.5 meter från våran husfasad till korrekt tomtgräns. Jag har nu talat med vår granne som detta berör (nr 122)
Jag nämnde detta och sa att vi gärna skulle vilja ha tillgång till denna del av vår tomt då vi har betalat för den. Hon sa att ingen annan ägare sagt något tidigare samt att om vi börjar nyttja den tomten får vi sätta upp ett plank för att vi inte skall störa dom. Hon sa även att om vi fullföljer detta så skulle dom fundera på att flytta. Sen sa hon även att ett plank/staket som står där skulle dra ner värdet på deras hus.

Hur ska jag göra?

Tack på förhand.
 
  • Karta från Lantmäteriet med tomtmarkeringar, hus nummer 120 i fokus omgivet av tomtgräns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
TSkoogh och 5 till
  • Laddar…
använd hela din tomt
 
  • Gilla
  • Älska
Smeafan och 148 till
  • Laddar…
Välkommen till forumet!

Svår fråga.. Är 1.5 meter tomt värd att direkt få dålig grannsämja? Kanske fler i området som skulle gå på 122:ans linje så att säga..

Men det ÄR er tomt.

Lustigt med så många hus, som inte går att underhålla från sin egen tomtgräns..?

Vad hade ni tänkt göra med tomten om ni tar den i bruk s.a.s? Och är det så att 122:an använder tomten i nuläget?

Lägg gärna upp bilder på hur det ser ut, så blir det lättare att förstå och ge råd.
 
  • Gilla
  • Wow
NoiseMaker och 13 till
  • Laddar…
M Målarns. skrev:
Hon sa att ingen annan ägare sagt något tidigare samt att om vi börjar nyttja den tomten får vi sätta upp ett plank för att vi inte skall störa dom. Hon sa även att om vi fullföljer detta så skulle dom fundera på att flytta. Sen sa hon även att ett plank/staket som står där skulle dra ner värdet på deras hus.
Använd hela tomten. Grannen får sätta upp staket/plank/häck på deras sida om gränsen om de tycker att det behövs.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Klantskalle och 79 till
  • Laddar…
Använd hela tomten, störs grannen av det så får väl grannen sätta upp ett plank själv.

Notera att plank bör sättas upp en bit in på den egna fastigheten så båda sidor av planket akn underhållas utan att beträda grannens mark
 
  • Gilla
  • Älska
Smeafan och 43 till
  • Laddar…
Att det drar ned deras husvärde eller att de ska flytta är tomma hot, vad skulle hända er utifrån något av dessa två scenarion? Däremot kanske man ska ta det lite varligt fram. Jag hade också reagerat om nyinflyttade kommer framfusigt fram och börjar kräva saker (hur rätt de än har). Jag säger inte att ni har gjort så men betänk att ni kanske resten av era liv ska spendera bredvid dessa grannar.

Jag hade nog enkelt klargjort att det är min tomt och jag tänker framöver nyttja den, sen behöver man ju inte stressa på någonting eller provocera grannen i onödan utan låt honom/henne vänja sig vid tanken. Du ska inte behöva sätta upp en staket om du inte vill. Sen kan du ju göra det ändå om du vill det.
 
  • Gilla
  • Haha
Smeafan och 25 till
  • Laddar…
Det är lite lustigt att de andra husens tomtgränser går i linje med huskroppen men att ni har tomt runt om. Men bra för dig. Du har självklart rätt till din tomt men man får ju lägga fram detta lite snyggt så att grannarna hinner att vänja sig. Vi bodde liknande i kedjehus tidigare och grannarna kommer att vänja sig. Bara för att de haft för stor tomt tidigare har de ingen rätt till din tomt.
 
  • Gilla
Heidina och 9 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Det är lite lustigt att de andra husens tomtgränser går i linje med huskroppen men att ni har tomt runt om.
Inte #126.
 
  • Gilla
Risarvaren och 2 till
  • Laddar…
Fullfölj och låt grannen flytta eller själv bekosta ett plank. Finns ingen som helst rimlighet i att grannen ställer krav på er för att ni ska få nyttja hela er tomt.

/Krille
 
  • Gilla
  • Älska
Klantskalle och 44 till
  • Laddar…
Vad ska ni använda dom 1,5 metern till?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
nissenhj och 7 till
  • Laddar…
Jag hade börjat med att verifiera var tomtgränserna faktiskt är, dvs leta upp markeringarna i hörnen.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
  • Wow
mitthusbergby och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hade börjat med att verifiera var tomtgränserna faktiskt är, dvs leta upp markeringarna i hörnen.
Kommunen har ju varit där och satt ut tomtgränsen.
 
  • Gilla
Smeafan och 29 till
  • Laddar…
S Snabelsvansen skrev:
Kommunen har ju varit där och satt ut tomtgränsen.
Jag som läser slarvigt! Då kan vi bortse från mitt förra inlägg 👍
 
  • Gilla
mitthusbergby och 8 till
  • Laddar…
Är en klar fördel att kunna rörs sig runt hela huset utan att behöva spatsera in till grannen. Använd hela tomten. Vill grannen ha ett plank så får denne bekosta och montera det på dennes mark, inget TS ska dra i.
 
  • Gilla
  • Älska
Heidina och 33 till
  • Laddar…
Jag hade 100% nyttjat min tomt på det sätt som bäst passade mig.
Vill grannen ha denna skulle jag till rätt pris kunnat tänka mig att sälja den annars.
 
  • Gilla
Klantskalle och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.