D
lilytwig lilytwig skrev:
Ny EU-lag på G.

Senast 2029 ska nya bostadshus ha solceller på taken. Från och med 2032 gäller detsamma för bostadshus som genomgår en större renovering.

[länk]
Det låter rimligt, det finns ju regler för hur energieffektiva de ska vara, känns bara som att detta skulle vara gjort för många år sedan men bättre sent än aldrig.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Den lär få lokala anpassningar i Sverige. Det är ju exempelvis helt vansinnigt att hus som stora delar av dagen ligger i skugga skall ha solceller på taken.
Så ska ingen behöva bo, helt utan dagsljus.
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
D djac skrev:
Så ska ingen behöva bo, helt utan dagsljus.
Där jag bor finns det ett område som ligger mot en bergvägg i norrläge där det enbart under mitten av maj till början av augusti finns direkt solljus på husen. Att detta såldes som tomtmark av bonden beror naturligtvis på att marken inte var användbar som jordbruksmark. Det finns flera liknande områden inom några kilometer från min bostad. Det blir inte så roligt för de som har dessa tomter att följa EU-direktivet. Jag antar att man kommer att kunna ansöka om undantag från det om man inte har tillräckligt med solljus...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Där jag bor finns det ett område som ligger mot en bergvägg i norrläge där det enbart under mitten av maj till början av augusti finns direkt solljus på husen. Att detta såldes som tomtmark av bonden beror naturligtvis på att marken inte var användbar som jordbruksmark. Det finns flera liknande områden inom några kilometer från min bostad. Det blir inte så roligt för de som har dessa tomter att följa EU-direktivet. Jag antar att man kommer att kunna ansöka om undantag från det om man inte har tillräckligt med solljus...
Det blir nog bara obligatoriskt med en mycket liten anläggning, så i sammanhanget betyder det inte så mycket. Nu ger panelerna iaf men såklart blir lönsamheten lägre.
 
D djac skrev:
Det blir nog bara obligatoriskt med en mycket liten anläggning, så i sammanhanget betyder det inte så mycket. Nu ger panelerna iaf men såklart blir lönsamheten lägre.
Typ balkongkraftverk då? Eller tre-fyra paneler som jag funderar på kanske.

Det blir ju också intressant då en del andra lösningar som redan finns blir diskvalificerade. Jag har några grannar som har solfångare, skall de behöva riva dessa för att sätta upp solpaneler istället? Det är ju ren kapitalförstöring. Eller som sagt, de som har ett tak i fel riktning, skall de tvingas sätta upp paneler på väggen då? Iofs, att ha panelerna på väggen ger bättre utfall under den del av året då elen behövs som mest...

Det blir intressant att se hur detta skall genomföras.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Typ balkongkraftverk då? Eller tre-fyra paneler som jag funderar på kanske.

Det blir ju också intressant då en del andra lösningar som redan finns blir diskvalificerade. Jag har några grannar som har solfångare, skall de behöva riva dessa för att sätta upp solpaneler istället? Det är ju ren kapitalförstöring. Eller som sagt, de som har ett tak i fel riktning, skall de tvingas sätta upp paneler på väggen då? Iofs, att ha panelerna på väggen ger bättre utfall under den del av året då elen behövs som mest...

Det blir intressant att se hur detta skall genomföras.
Det blir nog som med de flesta regulatoriska krav, de träffar inte helt rätt i alla fall, det är vi vana vid nu men jag har svårt att se förbud mot solfångare och celler på samma hus som en del av detta, idag sätts paneler i de flesta kända väderstreck, tak i fel riktning ska väl vara nedåt isf..?
 
D djac skrev:
Det blir nog som med de flesta regulatoriska krav, de träffar inte helt rätt i alla fall, det är vi vana vid nu men jag har svårt att se förbud mot solfångare och celler på samma hus som en del av detta, idag sätts paneler i de flesta kända väderstreck, tak i fel riktning ska väl vara nedåt isf..?
En granne har ett relativt kraftigt lutande tak (30-35 grader kanske) utan nock med den högre väggen i söderläge för att få in så mycket av dagsljuset som möjligt. Detta är extra viktigt för dem då deras hus fortfarande inte får direkt solljus, det dröjer några veckor till. Det blir väldigt ineffektiva solpaneler på det huset.

Men det kan göras ineffektivt idag också: Ett nybyggt hus i området har placerat solpaneler på garagetaket för att få dem i ostlig och västlig riktning. Problemet är bara det att panelerna i ostlig riktning bara får direkt solljus på sig en kort stund om dagen (från söder då) eftersom de skuggas av en björkdunge.

Det kan också göras sjukt effektivt (men inte så vackert): En annan i området (de har dock söderläge) har satt upp drygt 20 paneler (om jag kommer ihåg rätt så är det 24 paneler) på en ställning i impregnerat virke (alla paneler har samma lutning och ligger i ett sluttande plan) som täcker de vackra berghällarna som lutar mot söder på tomten. Det ser förjävligt ut, men jag antar att det var billigt att installera på det sättet, allt kunde ju göras från marknivå. De slipper ju dessutom se det från sitt hus (där ser det ut som ett lågt heltäckande staket bara, det är grannarna som tvingas titta på detta varje dag...
 
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Ny EU-lag på G.

Senast 2029 ska nya bostadshus ha solceller på taken. Från och med 2032 gäller detsamma för bostadshus som genomgår en större renovering.

[länk]
Helt absurt. Men det är som jag alltid sagt. EU är ett vänsterprojekt i syfte att göra Europa till ett nytt Sovjet.

– Lagen lägger makten i medborgarnas händer
Lagen tvingar medborgarna. Vad jag anser om den där personens intellektuella kapacitet lämpar sig inte för tryck. Så det skriver jag inte.


Och det här kommer göra nyproduktionen än dyrare. Vilket driver upp pris på befintliga bostäder än mer.
 
  • Gilla
Dayangel och 4 till
  • Laddar…
D
D daVinci skrev:
Helt absurt. Men det är som jag alltid sagt. EU är ett vänsterprojekt i syfte att göra Europa till ett nytt Sovjet.


Lagen tvingar medborgarna. Vad jag anser om den där personens intellektuella kapacitet lämpar sig inte för tryck. Så det skriver jag inte.


Och det här kommer göra nyproduktionen än dyrare. Vilket driver upp pris på befintliga bostäder än mer.
Är inte alla lagar och regler tvingande och begränsande för medborgare, det finns massor av andra regleringar runt byggandet som påverkar både utförande och byggkostnad. Svårt att se att detta plötsligt blir en sak att reagera mot.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Helt absurt. Men det är som jag alltid sagt. EU är ett vänsterprojekt i syfte att göra Europa till ett nytt Sovjet.


Lagen tvingar medborgarna. Vad jag anser om den där personens intellektuella kapacitet lämpar sig inte för tryck. Så det skriver jag inte.


Och det här kommer göra nyproduktionen än dyrare. Vilket driver upp pris på befintliga bostäder än mer.
Samtidigt så pressar det priserna.
Finns ju redan flera hustillverkare där det är standard med solceller så på nybyggnads delen blir det ingen stor skillnad
Titta på tex bilar.
Ac, acc, insprutning, servostyrning, abs, esp, larm, elbilar osv.
Allt detta har istort sett kommit sen jag började köra bil och det fortsätter komma nya saker.
Så även på hus, husen på 80 talet är defintivt inte samma utrustade då som nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Flash_007 och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Samtidigt så pressar det priserna.
Finns ju redan flera hustillverkare där det är standard med solceller så på nybyggnads delen blir det ingen stor skillnad
Titta på tex bilar.
Ac, acc, insprutning, servostyrning, abs, esp, larm, elbilar osv.
Allt detta har istort sett kommit sen jag började köra bil och det fortsätter komma nya saker.
Så även på hus, husen på 80 talet är defintivt inte samma utrustade då som nu.
Jag måste nog byta tak innan 2029 om det inte sker något större med priserna på solpanelerna (pris/W). Jag får ju bara plats med 12 paneler på mitt tak, det är väldigt svårt att räkna hem dem om inte något drastiskt händer.

Nästa bekymmer är att ju fler solpaneler vi får i Sverige (särskilt om vi tar bort 60-öringen för att gynna batterier i hemmen också), desto svårare att få lönsamhet på kärnkraften med mindre kärnkraft som följd. Detta ger ännu slagigare elpriser där elen kommer att bli mycket dyrare när det inte blåser på vintern. Vindel går tyvärr inte att lagra (annat än i vattenmagasin) då vi pratar om en vecka eller mer. Ibland är det vindstilla i ner än ett par veckor. Detta i sin tur leder till att vi kommer att behöva importera energi, fossilt från Tyskland och Polen är ju då något som blir vanligare. Jag gillar verkligen naturliga energislag, men vi måste lösa reglerkraften om det skall fungera. Men det är en helt annan fråga som inte hör hemma i denna tråden.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Gjorde ännu en gång en snabb kalkyl på solcellskollen.se där jag dock inte kunde få exakt rätt förutsättningar för mitt hus (de har räknat med för många paneler och för liten årsförbrukning), men den gav en anläggning som tar 23 år att betala igen och som enbart täcker 35% av mitt elbehov på årsbasis...

Testade samma sak med vattenfalls kalkylator. De tror att de kan få in 16 paneler (men där räknar de bara takytan utan att ta hänsyn till vinklar, ventilationsrör mm om man lägger panelerna i lite olika riktningar så kanske man kan få in 14st). De säger att jag skall ha betalt det på 13 år. Men jävlar vad optimistiska de är. De gav mig 40% täckning av årsförbrukningen. De tror att jag säljer elen för 1,41kr/kWh och att jag köper till 1,76kr/kWh (detta måste iofs innehålla 60-öringen och nätöverföring+skatt samt moms, men ändå sjukt optimistiska siffror). Jag försökte göra mätningen med lite mer realistiska ytor på taket, men då säger de att jag inte har tillräckligt stor takyta för att få köpa genom dem...

Så nu skall man alltså tvingas sätta paneler på ett tak som inte ens solcellskalkylatorerna tror på!

Jag har en väldigt vanlig modell på hus, två våningar på ca 140m2 totalt, med brutet tak över farstun (som stjäl takyta). Enda gången du kan räkna hem det huset är om du har ett sadeltak mot öster och väster. Med Nord-syd och entrén i syd så blir det inte roliga siffror...

Om jag skulle flytta ventilationen och avloppsavluftningen till norrsidan så får jag nog in 14 paneler. Men mer går inte utan att bygga om entréns tak också.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den lär få lokala anpassningar i Sverige. Det är ju exempelvis helt vansinnigt att hus som stora delar av dagen ligger i skugga skall ha solceller på taken. Det kan ju inte tillåtas bli ännu en pålaga på husbyggen som bara gör det ännu dyrare.

Nu hade jag definitivt lagt solpaneler på taket om jag hade byggt nytt ändå, det är ju lönsamt vid takrenoveringar och nybyggen i SE3 och SE4. Men i SE1 och SE2 så är solpaneler på taket knappast lönsamt. Det måste finnas rim och reson i reglerna också.

Och hur gör man i Nederländerna där man redan har för mycket solenergi? Utan lagring så kommer inte detta att fungera.
pacman42 pacman42 skrev:
Jag måste nog byta tak innan 2029 om det inte sker något större med priserna på solpanelerna (pris/W). Jag får ju bara plats med 12 paneler på mitt tak, det är väldigt svårt att räkna hem dem om inte något drastiskt händer.

Nästa bekymmer är att ju fler solpaneler vi får i Sverige (särskilt om vi tar bort 60-öringen för att gynna batterier i hemmen också), desto svårare att få lönsamhet på kärnkraften med mindre kärnkraft som följd. Detta ger ännu slagigare elpriser där elen kommer att bli mycket dyrare när det inte blåser på vintern. Vindel går tyvärr inte att lagra (annat än i vattenmagasin) då vi pratar om en vecka eller mer. Ibland är det vindstilla i ner än ett par veckor. Detta i sin tur leder till att vi kommer att behöva importera energi, fossilt från Tyskland och Polen är ju då något som blir vanligare. Jag gillar verkligen naturliga energislag, men vi måste lösa reglerkraften om det skall fungera. Men det är en helt annan fråga som inte hör hemma i denna tråden.
Man måste inte mata in energi i nätet. På vissa ställen söderöver är det tänkt att elen i huvudsak används för egen förbrukning. På offentliga byggnader i flera våningar är nog taken ganska små i förhållande till hela byggnadsytan.
En bekant som just nu bygger hus kommer inte att montera solceller direkt. Men han har gjort en PV-sol kalkyl och vridit huset i optimal riktning. Tomrör dras för både solceller, vx, laddboxar ac, spabad mm.
På taket görs anpassningar för solceller. Ventilations kanaler, stegar mm. Taket blir svart.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Man måste inte mata in energi i nätet. På vissa ställen söderöver är det tänkt att elen i huvudsak används för egen förbrukning. På offentliga byggnader i flera våningar är nog taken ganska små i förhållande till hela byggnadsytan.
En bekant som just nu bygger hus kommer inte att montera solceller direkt. Men han har gjort en PV-sol kalkyl och vridit huset i optimal riktning. Tomrör dras för både solceller, vx, laddboxar ac, spabad mm.
På taket görs anpassningar för solceller. Ventilations kanaler, stegar mm. Taket blir svart.
Vi får väl se hur reglerna i Sverige blir innan man börjar gråta ut i pressen.

Många av mina grannar har ju ännu sämre förutsättningar än vad vårt hus har. De lär ju inte jubla över detta de heller...
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Vi får väl se hur reglerna i Sverige blir innan man börjar gråta ut i pressen.

Många av mina grannar har ju ännu sämre förutsättningar än vad vårt hus har. De lär ju inte jubla över detta de heller...
Ja, det är tufft att vara människa, själv tvingades jag bygga en toalett handikappanpassad och jag vet inte ens om jag blir handikappad, jag har också kollat om jag kan sälja den men det verkar svårsålt, ett hårt liv alltså!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.