hahalj
Vi bor i gammalt hus från -34 med dålig isolering och enkrets-radiatorsystem. Vår nuvarande luftvatten-värmepump ska bytas ut. Tidigare satt det en vedpanna som värmekälla. Vår nuvarande värmepump har kunnat ge max 55 grader med sina 7.7 kW ut till elementen, och det har inte räckt för att hålla huset varmt på vintern, har fått komplettera med luft/luft och elradiatorer.

Så med en ny luftvatten-värmepump på 12 kW, hur ska man tänka angående framledningstemperaturen? Blir det bättre värme i huset med 70/75 grader än 60 grader?
 
Varför blev det inte varmt inne med den gamla pumpen? Var det för att 55 grader inte räckte till eller att den inte orkade värma till 55 grader?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
En värmepump har bättre verkningsgrad ju lägre framledningstemperatur den ska avsätta energin i. Det skiljer faktiskt ganska mycket om man räknar på det.
Vad du behöver i första hand är troligen inte en ny pump, utan ett nytt radiatorsystem.
Edit: useless fråga ovan var viktig och bra!
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
hahalj
useless useless skrev:
Varför blev det inte varmt inne med den gamla pumpen? Var det för att 55 grader inte räckte till eller att den inte orkade värma till 55 grader?
Grundproblemet är att den är underdimensionerad för husets värmebehov. Den värmer till 55 grader. Men huset håller inte dräglig inomhustemperatur med enbart värmepumpen när det är kallt på vintern.
 
hahalj hahalj skrev:
Vi bor i gammalt hus från -34 med dålig isolering och enkrets-radiatorsystem. Vår nuvarande luftvatten-värmepump ska bytas ut. Tidigare satt det en vedpanna som värmekälla. Vår nuvarande värmepump har kunnat ge max 55 grader med sina 7.7 kW ut till elementen, och det har inte räckt för att hålla huset varmt på vintern, har fått komplettera med luft/luft och elradiatorer.

Så med en ny luftvatten-värmepump på 12 kW, hur ska man tänka angående framledningstemperaturen? Blir det bättre värme i huset med 70/75 grader än 60 grader?
Ett hus från den tiden brukar normalt ha ett värmesystem med relativt grova rör och kraftiga sektionsradiatorer som kan ge gott om värme. Värmesystemet rymmer mycket värmevatten. Det är då viktigt att man har en värmepump som förmår att på ett effektivt sätt upprätthålla ett stort/högt flöde i värmesystemet, särskilt när det kallt. Det är mycket bättre om man kan hålla ett högt flöde och klarar sig med en lägre framledningstemperatur än att köra med en väldigt hög framledningstemperatur. Då maximerar man verkningsgraden COP.
 
Redigerat:
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
hahalj
M MagHam skrev:
En värmepump har bättre verkningsgrad ju lägre framledningstemperatur den ska avsätta energin i. Det skiljer faktiskt ganska mycket om man räknar på det.
Vad du behöver i första hand är troligen inte en ny pump, utan ett nytt radiatorsystem.
Edit: useless fråga ovan var viktig och bra!
Man byter inte raidatorsystem i ett så här gammalt hus, finns ingen ekonomi i det.
 
Då är det som MagHam säger i första hand värmesystemet du ska titta på. Det finns inga värmepumpar som ger 70-75 grader.

Med lite tur behöver man inte byta hela värmesystemet, utan bara de sämsta radiatorerna. Men det måste man kolla på plats och räkna på...
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Man kan hjälpa radiatorerna att avge sin värme bättre genom att ha fläktar på dom när det är som kallast.
I vintras när de var -16 på natten här i Skåne hade jag en fläkt som blåste på elementet i mitt sovrum och höjde rumstemperaturen med 3-4 grader från 15 grader.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ett hus från den tiden brukar normalt ha ett värmesystem med relativt grova rör och kraftiga sektionsradiatorer som kan ge gott om värme. Värmesystemet rymmer mycket värmevatten. Det är då viktigt att man har en värmepump som förmår att på ett effektivt sätt upprätthålla en stort/högt flöde i värmesystemet, särskilt när det kallt. Det är mycket bättre om man kan hålla ett högt flöde och klarar sig med en lägre framledningstemperatur än att köra med en väldigt hög framledningstemperatur. Då maximerar man verkningsgraden COP.
Fast TS skriver att det är ettrörssystem (som jag gissar att enkrets-radiatorsystem betyder?). Gamla system med grova rör är i de allra flesta fall tvårörssystem, så jag gissar att TS system är utbytt nån gång på 60-70-talet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det finns väldigt gamla ettrörssystem också så det behöver inte vara ett smalrörssystem från typ 1970.
 
J Josth skrev:
Det finns väldigt gamla ettrörssystem också så det behöver inte vara ett smalrörssystem från typ 1970.
De gamla system med grova järnrör jag har kommit i kontakt med har alla varit tvårörssystem. Men jag jobbar ju inte med sånt, så det är ett ganska litet underlag för att vara statistiskt signifikant...

Så här skriver Byggahus egen expert:

"Ett-rörssystem började användas redan på 50-talet men kom först igång på allvar på 70-talet."
https://www.byggahus.se/varme/fraga-experten/hur-fungerar-ettroerssystem.130782/
 
Givet samma flöde så ger
hahalj hahalj skrev:
Blir det bättre värme i huset med 70/75 grader än 60 grader?
Givet samma vattenflöde så blir det mer avgiven effekt vid 75 än 60 grader ja.

Men som sagts ovan, så varmt går inte få med värmepumpar.
Det vanliga är att dom slutar värma av sig själv vid just 55°C. Även om det verkar finnas dom som går högre upp i temp.

Här finns en ganska grundlig genomgång av enrörssystem för att bena ut om en värmepump räcker till:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67660.0
 
Har ett hus från början 60 , där föregående ägare bytt oljapanna mot luft/vatten-värmepump.
Problemet var den LVVPn inte klarade att att leverera värme då det blev kallare än -5C (då den var mer eller mindre en glorifierad elpatron (COP på 1.2 har jag gissat mig till) och då var det meningen att elpatroner skulle ta över. (som inte fungerade )
Iom det så sjönk ju även levererad temp ut till radiatorerna då den inte orkade med och den stod på 55 i framledning

Bytte till en Panasonic LVVP och första vintern (förra) körde jag med 50C i fram ledning (den ska klara 60C) med en snitt COP på 3.9 kallaste månaden (dec den vinter med ett snitt på -1C )
Testade denna vinter att köra på 45C i framledning och COP ökat till 4.3 vid för 30dagar med snitt på -1C, dock så komme en köldknäpp i Januari där jag var tvungen att öka till 50C för att behålla temperaturen inne.

Det jag vill ha sagt är att kanske din LVVP är som min gamla ... att den levererar 55C då den orkar med , men då det blir kallt orkar den inte leverera och då sjunker även framledningstempen.

Har du mätt temperaturen på stigare så du vet om den faktiskt levererar 55C även då det är kallt??
Del två: Även om den leverar 55C då det är kallt ... så kan det vara för lite flöde ut i rören och då blir det kallt iaf. I detta läge om man ökar hastigheten på cirkulationspumpen så upptäcker man att VPn inte alls orkar levera den temperatur som behövs.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
Grundproblemet är att den är underdimensionerad för husets värmebehov. Den värmer till 55 grader. Men huset håller inte dräglig inomhustemperatur med enbart värmepumpen när det är kallt på vintern.
Nej, det är fel slutsats.
Finns ingen värmepump som ger bra verkningsgrad över denna temperatur.
Det är i första hand radiatorerna som behöver dimensioneras upp så att VP kan avsätta sin energi vid lägre framledningstemperatur.
Sen är det möjligt att den inte räcker ändå, men det är en följdfråga i så fall.
 
hahalj hahalj skrev:
Man byter inte raidatorsystem i ett så här gammalt hus, finns ingen ekonomi i det.
Beror väl på långsiktighet och hur mycket man ev. kan göra själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.