Har du exempel på en sådan bil? Gäller det passaten i tråden tex?
 
D Daniel 109 skrev:
Har du exempel på en sådan bil? Gäller det passaten i tråden tex?
Det gäller flera bilar. Du behöver ta bort den yttre remskivan till 'generatorremmen' för att komma åt kamremmen innanför. Allt sitter med samma skruv.
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du exempel på en sådan bil? Gäller det passaten i tråden tex?
Nej kommer inte ihåg några bilar har inte bytt kamrem på länge. Gäller dina erfarenheter passaten i tråden?
 
D Daniel 109 skrev:
Har du exempel på en sådan bil? Gäller det passaten i tråden tex?
Det brukar set så här (exempel som inte har med motormodellen i trådens fråga att göra). Hur ska du komma åt kamremmen utan att lossa remskivan utanför?


Bild på en motor med remdrift, visar generator, kompressor och vevaxelpulley med textetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Ja, den skivan måste man ju ta bort, men inte kuggremsskivan.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Jag har bytt rem på en passat -08 bensin.
Är ett tag sen så då tyckte jag torx var special 😄
Men inga konstigheter på den mer än att man måste bort med ett motorfäste så domkraft under motorn eller ett stag rakt över motorn där man lyfter lite.
Markerade på drev och block, bytte spännare och vattenpump.
Är några 1000 mil kvar tills det är dax igen.
Svåraste var att få tillbaka motorfästet.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, den skivan måste man ju ta bort, men inte kuggremsskivan.
många bilar har remskivan sittandes med enbart centrumskruv som håller båda två. Med skruven lös så sitter även remhjulet löst.
 
H
jag har bytt en del remmar.
Det är inget hokus pokus att göra.
Jag köpte lås verktyg till min bil sist nu.
Kosta 200 cirka.
Kunde gott använda ett par dorn eller borr 8 mm för att låsa i hålen.
Min diesel pump behövs inte låsas då det är common rail så den levererar bara tryck.
Men finns ett par pumpar med common rail som behöver låsas med då de levererar tryck vid insprutning.
syns gott på pumparna.
Står även att motor ska manuellt dras runt 3 varv för att sedan sätta i låsen igen för att dubbel kontrollera att remmen sitter som den ska.

Så det är dumt att dit med kamremmen och vrida på nyckel utan att dra runt motorn för hand före.

Sist jag hade min bil V70 på verkstad för byte av rem så bytte jag alla remmar spänrullar och vattenpump.
Volvo tog 8100 för det.
Meca skulle ha 9500
Mekonomen skulle ha 11000
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, den skivan måste man ju ta bort, men inte kuggremsskivan.
Nä, men lossar du skruven och drevet till kamremmen inte sitter med krysskil eller liknande så kan det bli dåligt.
 
Fast att det är skapligt enkelt på en modell behöver inte betyda att alla är det ...............det är långt ifrån alla som har som enkla låspinnar. En del modeller har verktygssatser som kostar många tusenlappar. Visst, den som skruvar hemma åt sig själv riskerar bara sitt eget och man kan säkert fixa utan verktyg men det skulle ju inte fungera på en verkstad. En större verkstad får säkert skaffa en herrans massa dylika verktyg för att kunna göra jobben- Därav kostnaden att byta. Det är ju inte "bara" arbetstiden som ska betalas.
 
useless useless skrev:
Nä, men lossar du skruven och drevet till kamremmen inte sitter med krysskil eller liknande så kan det bli dåligt.
Det sitter väl på en kona som inte lossar i första taget, även om kil saknas.
 
H
S Stefan1972 skrev:
Fast att det är skapligt enkelt på en modell behöver inte betyda att alla är det ...............det är långt ifrån alla som har som enkla låspinnar. En del modeller har verktygssatser som kostar många tusenlappar. Visst, den som skruvar hemma åt sig själv riskerar bara sitt eget och man kan säkert fixa utan verktyg men det skulle ju inte fungera på en verkstad. En större verkstad får säkert skaffa en herrans massa dylika verktyg för att kunna göra jobben- Därav kostnaden att byta. Det är ju inte "bara" arbetstiden som ska betalas.
Har än inte sett att dessa verktyg är så dyra.
Har till vw Ford Volvo Citroën Peugeot Toyota Mercedes Kia på jobbet.
Jag som köpt in dom å jag tyckte inte det kosta så mycket.
Men visst är man en verkstad där du måste ha special till alla modeller och till allt till bilen så kostar det.
Sista vi köpte nu är en bättre läsare för felkoder.
Den tar alla bilar, lastbil buss, entreprenad maskiner båt och motorcykel.
Men den kosta lite mer.
 
S Stefan1972 skrev:
Hur många bilar har du bytt kamaxelrem på? Jag är allbilsmek och har bytt tusentals på alla märken. Det finns åtskilliga som man måste ha verktyg till. Iallafall om man är seriös och vill lämna garantier på att det är korrekt utfört. Många renault motorer låser man vevaxeln några grader från ödp. Har du lossat remskivans centrumskriuv så finns det ingenting som låser vevaxeln om du inte har verktyg. Hur vet man då att det är rätt ? Drevet sitter alltså löst på axeln, ingen krysskil ingenting. Likadant på ford och där är det verktyget som dessutom låser vevaxeln så du kan dra med rätt moment som är högt.
Jag pratar alltså rent generellt rent prismässigt och varför det många ggr är dyrt.
Har själv bytt på min Mondeo 2.0 TDCi och är man vän med tippex så behöver man inte många verktyg , lås kamaxel med 8 mm borr , rita 3-4 märken på vevskiva/axel/motorblock och sen är det bara att demontera och återmontera så märkningen stämmer , men jag håller med om att den lösningen känns sådär med flytande vevaxelskiva,
 
D Daniel 109 skrev:
Det sitter väl på en kona som inte lossar i första taget, även om kil saknas.
nej det är ingen kona heller......drevet sitter på slät axel bara och allt låser sig med friktionen och momentet från centrumskruven. Detta är mycket vanligt på nyare motorer. Man trycker dit verktygen bara och drar fast. Inget behov av att hålla koll på märkningar alls.
 
  • Gilla
Oldjoe och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
nej det är ingen kona heller......drevet sitter på slät axel bara och allt låser sig med friktionen och momentet från centrumskruven. Detta är mycket vanligt på nyare motorer. Man trycker dit verktygen bara och drar fast. Inget behov av att hålla koll på märkningar alls.
Man sparar 10 öre och 18 sekunder i produktionsledet på kundens bekostnad...
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.