16 179 läst · 114 svar
16k läst
114 svar
Byta kamrem hos verkstad vs privatperson?
Nä, därför skrev jag "bör". Det finns ju en del praktiska fördelar med att axlarna inte vrider sig under arbetet. ventilfjädrarna är ganska hårda, så det kan vara pilligt att vrida allt rätt samtidigt som man ska försöka kränga på remmen i ett trångt motorrum.D Daniel 109 skrev:
Jag skulle aldrig lämna in bilen till någon jag inte känner som är en privatperson och som "skattar för jobbet". Hur vet man att han köper samma originaldelar som verkstaden? Jag skulle ställe höra mig för med några andra verkstäder och se vad som vill ha för jobbet och säkerställa att dom använder originaldelar. Det finns alldeles för mycket skitdelar till en bilar nu förtiden som går sönder direkt. Lycka tillS Stefan1972 skrev:Det finns naturligtvis en massa aspekter i detta. Garantifrågorna är ju det största antar jag för antagligen så har ju vederbörande bytt en del remmar. Annars tror jag inte han skulle erbjuda sig.
Går det på tok så blir det såklart väldigt mycket besvärligare med ett garantiärende om nån privat som inte ens äger bilen har gjort det. Antagligen kvittolöst också antar jag........
Hade det varit en äldre bil så okej men det kanske lönar sig att ta in fler offerter från normala verkstäder?
Man kan köpa delarna själv så man vet att det är rätt.Ludde Jakobsson skrev:
Jag skulle aldrig lämna in bilen till någon jag inte känner som är en privatperson och som "skattar för jobbet". Hur vet man att han köper samma originaldelar som verkstaden? Jag skulle ställe höra mig för med några andra verkstäder och se vad som vill ha för jobbet och säkerställa att dom använder originaldelar. Det finns alldeles för mycket skitdelar till en bilar nu förtiden som går sönder direkt. Lycka till
Har bytt själv många gånger, så svårt är det inte. Beror naturligtvis på motorn, finns hemska exempel. Men det finns mycket instruktioner på youtube. Runt 2300kr inkl. Ny Glykol kostade delarna sist, och runt 2h arbetstid tog det på min motor. Typ 2000kr arbetskostnad borde det vara...
Sista gångerna så har en bekant med mycket verkstadsvana bytt.
Sista gångerna så har en bekant med mycket verkstadsvana bytt.
Utan att veta exakt vilken motor men detta är premium delar .
https://www.trodo.se/vattenpump-kuggremssats-febi-bilstein-45116
https://www.trodo.se/vattenpump-kuggremssats-febi-bilstein-45116
Medlem
· Västernorrland
· 10 632 inlägg
Hur många bilar har du bytt kamaxelrem på? Jag är allbilsmek och har bytt tusentals på alla märken. Det finns åtskilliga som man måste ha verktyg till. Iallafall om man är seriös och vill lämna garantier på att det är korrekt utfört. Många renault motorer låser man vevaxeln några grader från ödp. Har du lossat remskivans centrumskriuv så finns det ingenting som låser vevaxeln om du inte har verktyg. Hur vet man då att det är rätt ? Drevet sitter alltså löst på axeln, ingen krysskil ingenting. Likadant på ford och där är det verktyget som dessutom låser vevaxeln så du kan dra med rätt moment som är högt.D Daniel 109 skrev:
Jag pratar alltså rent generellt rent prismässigt och varför det många ggr är dyrt.
Var det på en passat?B BSOD skrev:Har bytt själv många gånger, så svårt är det inte. Beror naturligtvis på motorn, finns hemska exempel. Men det finns mycket instruktioner på youtube. Runt 2300kr inkl. Ny Glykol kostade delarna sist, och runt 2h arbetstid tog det på min motor. Typ 2000kr arbetskostnad borde det vara...
Sista gångerna så har en bekant med mycket verkstadsvana bytt.
V6:an har "flytande" (konisk) infästning mellan kammar / kuggdrev , tex .D Daniel 109 skrev:
Men den har kedjor i bakkant .
Kräver verktyg .
På min 1,8 T bensinare använde jag enbart "vanliga" verktyg .
Varför skulle man lossa remskivan för att byta rem? Det skulle vara om man vill byta packbox också. Det gjorde jag inte.
Nej, jag har inte bytt på många motorer.
Nej, jag har inte bytt på många motorer.
Låter som en konstruktion man hittat på för att låsa kunderna till märkesverkstan? Jag har bytt på två Renaultkonstruktioner och båda hade krysskil. Senast köpte jag till och med den speciella skruven man ska skruva in i ett hål för att låsa vevaxeln, men det var mest för att den var ganska billig och det är enklare när axlarna är låsta...S Stefan1972 skrev:Hur många bilar har du bytt kamaxelrem på? Jag är allbilsmek och har bytt tusentals på alla märken. Det finns åtskilliga som man måste ha verktyg till. Iallafall om man är seriös och vill lämna garantier på att det är korrekt utfört. Många renault motorer låser man vevaxeln några grader från ödp. Har du lossat remskivans centrumskriuv så finns det ingenting som låser vevaxeln om du inte har verktyg. Hur vet man då att det är rätt ? Drevet sitter alltså löst på axeln, ingen krysskil ingenting. Likadant på ford och där är det verktyget som dessutom låser vevaxeln så du kan dra med rätt moment som är högt.
Jag pratar alltså rent generellt rent prismässigt och varför det många ggr är dyrt.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 797 inlägg
Jag fick en offert på 8300 kr från min lokala MECA-verkstad för kamremsbyte på min Mondeo 1,6 diesel -15 idag faktiskt...
Så 8000 spänn svart utan garanti hade jag inte betalat...
Så 8000 spänn svart utan garanti hade jag inte betalat...