uppblåst vet jag inte om det är. Många motorer idag kräver ju dyra tolkar för alla inställningar också. Är inte riktigt bara att gå efter markeringar som förr. Även högtryckspumparna på dieslar har lägesgivare nuförtiden så många ggr är det inte "bara".
 
  • Älska
  • Gilla
Mikedigitize och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Har bytt kamrem själv på en Audi A6 2003 , den bor i Polen nu .
Funkar nog ännu , man måste vara noggrann när man tajmar tandremmen .
Om personen som byter delar på din bil vet hur verktyg funkar så är det inga problem .
Kör du en bil som är vanlig så ännu bättre .
Obs , passa på att även byta vattenpumpen , detta om den drivs av samma rem osv.
Försök att få det dokumenterat att bytet skett , papper - video - foton .
Har du en TDi så måste kamtider ställas med felkodläsare , fråga om han gör detta .
Gör man inte detta (vanligt) så kan motor dra mer / mindre bränsle + uppföra sig lite annorlunda .
 
Redigerat:
S Stefan1972 skrev:
uppblåst vet jag inte om det är. Många motorer idag kräver ju dyra tolkar för alla inställningar också. Är inte riktigt bara att gå efter markeringar som förr. Även högtryckspumparna på dieslar har lägesgivare nuförtiden så många ggr är det inte "bara".
Är inte helt säker på att det blir bättre bara för att man tar mer betalt.
 
  • Gilla
  • Älska
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
kamremsbyte är ett uppblåst arbetsmoment som gemene man är rädd för och lägger alldeles för stor vikt vid. Självklart att det ska göras, men aldrig för 15 000 kr. Jag vågar nästan påstå att timlönen blir bra även om man ska göra det själv inklusive läsa på hur man gör. 8000 är ett pris som gynnar både den som lärt sig momentet och dig.

Rem + vattenpump kostar väl typ 1000 kr max?

på en sådan gammal bil finns det väl ingen som helst anledning att jiddra om garantier osv heller
Bilen är värd ca 70k så det vore ju tråkigt om den havererade.
 
Stefan: Vilka tolkar? Att det finns specialverktyg betyder inte att man måste ha dem. Kamremmen kan liksom inte hamna mer än i rätt kugge. Man ställer inte insprutningstimingen genom att vrida på något drev längre.
 
  • Gilla
Urban R och 3 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har bytt kamrem själv på en Audi A6 2003 , den bor i Polen nu .
Funkar nog ännu , man måste vara noggrann när man tajmar tandremmen .
Om personen som byter delar på din bil vet hur verktyg funkar så är det inga problem .
Kör du en bil som är vanlig så ännu bättre .
Obs , passa på att även byta vattenpumpen , detta om den drivs av samma rem osv.
Försök att få det dokumenterat att bytet skett , papper - video - foton .
Yes. Vattenpumpen byts samtidigt.
 
S Stefan1972 skrev:
uppblåst vet jag inte om det är. Många motorer idag kräver ju dyra tolkar för alla inställningar också. Är inte riktigt bara att gå efter markeringar som förr. Även högtryckspumparna på dieslar har lägesgivare nuförtiden så många ggr är det inte "bara".
Vad behöver man ställa in om man byter en kamrem med 120 tänder mot en ny med 120 tänder?
 
  • Gilla
Urban R och 2 till
  • Laddar…
Inte ställa in så men det finns många motorer med flytande drev där man måste låsa kamaxel och vevaxel med verktygen. Sen när allt sitter där det sitter så så drar man fast. Många Ford har så.
 
Tomture61
Redigerat:
M Förstagångsköparen skrev:
Bilen är värd ca 70k så det vore ju tråkigt om den havererade.
Det håller jag med om, men det var inte det jag syftade på. Tillverkaren av bilen ger knappast några garantier längre, typ "du måste serva på en 'riktig' verkstad" utan du kan helt fokusera på att få remmen bytt korrekt.
 
S Stefan1972 skrev:
Inte ställa in så men det finns många motorer med flytande drev där man måste låsa kamaxel och vevaxel med verktygen. Sen när allt sitter där det sitter så så drar man fast. Många Ford har så.
Jag förstår inte kopplingen. Varför skulle det behövas?
 
Har bytt kamrem några gånger, senast på en diesel, Nissan qashqai 2014 och det var rätt mycket att demontera men är man noggrann och tar foton under demonteringen och sedan använde jag borrar för att ”låsa” dreven i rätt position.

Det tog ca 6 timmar men då behöver motorn släppas ner en bit för att kunna byta vattenpumpen.

Är man noggrann och har en del verktyg går det att göra själv.
 
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Inte ställa in så men det finns många motorer med flytande drev där man måste låsa kamaxel och vevaxel med verktygen. Sen när allt sitter där det sitter så så drar man fast. Många Ford har så.
Ja, man måste/bör låsa axlarna så de inte vrider sig när man tar bort gamla remmen (oftast inget jätteproblem om man gjort tydliga markeringar). För det finns det verktyg för några hundringar om man inte vill vara kreativ och hitta på nån egen lösning.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, man måste/bör låsa axlarna så de inte vrider sig när man tar bort gamla remmen (oftast inget jätteproblem om man gjort tydliga markeringar). För det finns det verktyg för några hundringar.
Ja, tippex är också bra för att markera 👍
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Useless: Nej, det måste man inte. Om man gör det många gånger kan det vara värt det, men det är enbart något som underlättar lite. Inget nödvändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.