Bilen behöver byta kamrem och vattenpump, samt byte av olja och filter. Jag har en wolksvagen passat 2014 och jag fick ett pris på 15000 kr för detta på verkstaden.
En bekant till mig har en bekant som tydligen håller på med sånt här på fritiden och han vill byta min kamrem för en mycket mindre peng. 8000 kr erbjuder han. Det är goa pengar att spara. Är ju ändå 7000 kr jag sparar.
Men! Mitt sunda förnuft och min okunnighet höjer ett varningens finger. Om den här mannen som ska byta min kamrem gör något fel så att motorn går sönder så är hela bilen ras och då är dessa 7000 kr skit samma.
Så mina frågor är:
1. Är det jättesvårt att byta kamrem på en passat?
2. Om kamremen placeras felaktigt.. När märker man det då? På en gång? Och går bilen sönder helt då eller finns det hopp att åtgärda det?
3. Är det någon idé att oroa sig?😅
En bekant till mig har en bekant som tydligen håller på med sånt här på fritiden och han vill byta min kamrem för en mycket mindre peng. 8000 kr erbjuder han. Det är goa pengar att spara. Är ju ändå 7000 kr jag sparar.
Men! Mitt sunda förnuft och min okunnighet höjer ett varningens finger. Om den här mannen som ska byta min kamrem gör något fel så att motorn går sönder så är hela bilen ras och då är dessa 7000 kr skit samma.
Så mina frågor är:
1. Är det jättesvårt att byta kamrem på en passat?
2. Om kamremen placeras felaktigt.. När märker man det då? På en gång? Och går bilen sönder helt då eller finns det hopp att åtgärda det?
3. Är det någon idé att oroa sig?😅
Medlem
· Västernorrland
· 10 632 inlägg
Det finns naturligtvis en massa aspekter i detta. Garantifrågorna är ju det största antar jag för antagligen så har ju vederbörande bytt en del remmar. Annars tror jag inte han skulle erbjuda sig.
Går det på tok så blir det såklart väldigt mycket besvärligare med ett garantiärende om nån privat som inte ens äger bilen har gjort det. Antagligen kvittolöst också antar jag........
Hade det varit en äldre bil så okej men det kanske lönar sig att ta in fler offerter från normala verkstäder?
Går det på tok så blir det såklart väldigt mycket besvärligare med ett garantiärende om nån privat som inte ens äger bilen har gjort det. Antagligen kvittolöst också antar jag........
Hade det varit en äldre bil så okej men det kanske lönar sig att ta in fler offerter från normala verkstäder?
Aa kanske.. Men jag kommer nog inte undan billigare än såhärS Stefan1972 skrev:Det finns naturligtvis en massa aspekter i detta. Garantifrågorna är ju det största antar jag för antagligen så har ju vederbörande bytt en del remmar. Annars tror jag inte han skulle erbjuda sig.
Går det på tok så blir det såklart väldigt mycket besvärligare med ett garantiärende om nån privat som inte ens äger bilen har gjort det. Antagligen kvittolöst också antar jag........
Hade det varit en äldre bil så okej men det kanske lönar sig att ta in fler offerter från normala verkstäder?
Fråga om meken bytt tidigare på just din motor.
Jag har bytt kamrem på massa olika bilar genom åren men bara på bensinmotorer. Diesel har jag inte pysslat med, kräver mer kunskap för inställning av pump mm. Känner inte att jag har den kunskapen och tackat nej.
Vet inte om just din är svår, men alla VW jag bytt på som är tillverkade senaste 30 åren har varit onödigt krångliga.
YouTube:a och kolla om det finns film på bytet för just din bil/motor.
Jag bytte nyligen kamkedja på en Renault, hade inte tagit det jobbet om det inte funnits en bra film på nätet, vilket det fanns.
Jobbet var omfattande men inte svårt=mindre chans att misslyckas.
Jag har bytt kamrem på massa olika bilar genom åren men bara på bensinmotorer. Diesel har jag inte pysslat med, kräver mer kunskap för inställning av pump mm. Känner inte att jag har den kunskapen och tackat nej.
Vet inte om just din är svår, men alla VW jag bytt på som är tillverkade senaste 30 åren har varit onödigt krångliga.
YouTube:a och kolla om det finns film på bytet för just din bil/motor.
Jag bytte nyligen kamkedja på en Renault, hade inte tagit det jobbet om det inte funnits en bra film på nätet, vilket det fanns.
Jobbet var omfattande men inte svårt=mindre chans att misslyckas.
Bortsett från garantibitar och okänd kunskapsnivå så är det kanske inte helt bra med skattebrott.
Ok. Hoppas att denna gubben som ska byta min inte tar sig vatten över huvudet. Men hur snabbt märker man om kamremsbytet var lyckat eller inte?Isakare skrev:
Fråga om meken bytt tidigare på just din motor.
Jag har bytt kamrem på massa olika bilar genom åren men bara på bensinmotorer. Diesel har jag inte pysslat med, kräver mer kunskap för inställning av pump mm. Känner inte att jag har den kunskapen och tackat nej.
Vet inte om just din är svår, men alla VW jag bytt på som är tillverkade senaste 30 åren har varit onödigt krångliga.
YouTube:a och kolla om det finns film på bytet för just din bil/motor.
Jag bytte nyligen kamkedja på en Renault, hade inte tagit det jobbet om det inte funnits en bra film på nätet, vilket det fanns.
Jobbet var omfattande men inte svårt=mindre chans att misslyckas.
Det beror på hur fel man gör. I värsta fall går motorn sönder innan den startat. Men jag har svårt att se någon som tar på sig jobbet kan gör ett så grovt fel.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 865 inlägg
Direkt, är den nya remmen inte tajmad rätt har du ventilmos på en halv sekund. Men säger han att han kan så kan han nog, fråga om han gjort det på din motortyp innan.
Jag har bytt kamremmar på några av mina bilar genom åren. Generellt sett kan man säga att 80% av jobbet är att demontera och återmontera saker som sitter i vägen (olika mycket beroende på bilmodell och konstruktion såklart). När man väl kommer åt själva kamremmen är det inte jättesvårt så länge man är noggrann och markerar/låser axlar så att den nya remmen hamnar i exakt samma läge som den gamla.
Jag brukar måla med nagellack på remskivorna och den gamla remmen innan jag tar bort den. Sen överföra markeringarna till den nya och sätta dit den så att de stämmer med markeringarna på hjulen...
Tänk på att det brukar vara bra att byta t ex vattenpump när man ändå har rivit så pass mycket.
Jag brukar måla med nagellack på remskivorna och den gamla remmen innan jag tar bort den. Sen överföra markeringarna till den nya och sätta dit den så att de stämmer med markeringarna på hjulen...
Tänk på att det brukar vara bra att byta t ex vattenpump när man ändå har rivit så pass mycket.
Kolla pris med flera verkstäder först.Isakare skrev:
Fråga om meken bytt tidigare på just din motor.
Jag har bytt kamrem på massa olika bilar genom åren men bara på bensinmotorer. Diesel har jag inte pysslat med, kräver mer kunskap för inställning av pump mm. Känner inte att jag har den kunskapen och tackat nej.
Vet inte om just din är svår, men alla VW jag bytt på som är tillverkade senaste 30 åren har varit onödigt krångliga.
YouTube:a och kolla om det finns film på bytet för just din bil/motor.
Jag bytte nyligen kamkedja på en Renault, hade inte tagit det jobbet om det inte funnits en bra film på nätet, vilket det fanns.
Jobbet var omfattande men inte svårt=mindre chans att misslyckas.
Det kommer inte att bli billigare än det privata alternativet, men kanske billigare än den offert du fått från verkstaden.
Den stora risken i det hela är ju att han klantar sig. Konsekvensen vid kamremshaveri är en i stort sett totalkvaddad motor där det brukar vara billigare att byta hela motorn än att försöka laga den. På lite äldre bilar överstiger det snabbt bilens värde och resulterar i att det billigast är att skrota bilen.
Även verkstäder kan såklart klanta sig med då har de i alla fall en ansvarsförsäkring som ska göra så att du som kund klarar dig utan ekonomiska skador.
Om en privatperson mekar svart och sabbar din bil vette tusan vad som händer. Antingen får du tillbaka en bil som inte går att använda, eller så får du anlita Hells Angels som privat försäkringsbolag.
Jag är alltså inte emot privatpersoner som säljer sina tjänster, men då ska man vara väldigt säker på att denne vet vad han gör. Så att man inte riskerar hela sin bil, för att spara en handfull tusenlappar
Ok! Yes han byter vattenpump samtidigtuseless skrev:
Jag har bytt kamremmar på några av mina bilar genom åren. Generellt sett kan man säga att 80% av jobbet är att demontera och återmontera saker som sitter i vägen (olika mycket beroende på bilmodell och konstruktion såklart). När man väl kommer åt själva kamremmen är det inte jättesvårt så länge man är noggrann och markerar/låser axlar så att den nya remmen hamnar i exakt samma läge som den gamla.
Jag brukar måla med nagellack på remskivorna och den gamla remmen innan jag tar bort den. Sen överföra markeringarna till den nya och sätta dit den så att de stämmer med markeringarna på hjulen...
Tänk på att det brukar vara bra att byta t ex vattenpump när man ändå har rivit så pass mycket.
Okej, då kan du bortse från den invändningen.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 539 inlägg
kamremsbyte är ett uppblåst arbetsmoment som gemene man är rädd för och lägger alldeles för stor vikt vid. Självklart att det ska göras, men aldrig för 15 000 kr. Jag vågar nästan påstå att timlönen blir bra även om man ska göra det själv inklusive läsa på hur man gör. 8000 är ett pris som gynnar både den som lärt sig momentet och dig.
Rem + vattenpump kostar väl typ 1000 kr max?
på en sådan gammal bil finns det väl ingen som helst anledning att jiddra om garantier osv heller
Rem + vattenpump kostar väl typ 1000 kr max?
på en sådan gammal bil finns det väl ingen som helst anledning att jiddra om garantier osv heller