Hej kära BH medlemmar!

Tänkte riva detta tråkiga växthus och inköpa ett nytt, ca 3x3m bör jag åtminstone ha utrymme för!

Nuvarande underlag syns på bild 2. Undrar hur jag på bästa och enklaste sett kan ordna med en grund så att växthuset håller sig stabilt? Planen är att ha växthus med säkerhetsglas.

Måste poängtera att jag är en nybörjare när det gäller sånt här, har tittat lite online och försökt förstå hur man gör med macadam, betongplintar osv men inte riktigt fått till det ännu😅

Plan B är att jag anlitar ett företag som sätter grunden och att jag själv monterar upp växthuset, men skulle gärna vilja lära mig själv lägga grunden då jag noterar att det är mycket annat som kan byggas på liknande grund (exempelvis pergola).

Bästa hälsningar🙏🏽
 
  • Växthus av aluminium och plast på grusunderlag med krukplanteringar och trädgårdsredskap inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusunderlag vid glasväxthus med mårdband och mätband synligt för grundförberedelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett litet växthus bredvid en grön kåk med grus underlag och löstaget tak som ligger på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
”Ge en man en fisk, och han har mat för en dag. Lär honom lägga en bra grund, och han bygger för resten av livet utan att ställa korkade frågor på BH”.
 
  • Gilla
  • Haha
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Kan det verkligen vara så här enkelt???
 
  • Enklä mark med ett litet, enkelt grävt hål synligt i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person gräver i jord nära geotextil med spade, färgboll syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En säck med byggmaterial som töms på marken vid kanten av en svart byggplatsinramning, med röda arbetsskor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Klass0n
  • Laddar…
Du kan inte få både det bästa och det enklaste på samma gång. Du behöver alltså välja.

Vill du ha en hyfsat underhållsfri grund som är stabil och hindrar skadedjur och växter att växa in i växthuset så gräver du ur och gjuter en betongram som växthuset kan stå på. Detta är det bästa.

Vill du göra det enklare så ställer du växthuset på plintar eller stenplattor.
 
Jag kollade denna för ett tag sen och blev sugen på att gjuta själv😊👍

Tror inte det är så svårt om man gör hemläxan först!!
Snyggt blev det i varje fall!
 
Jag skulle dock inte rekommendera att gjuta en hel platta till växthuset. I alla fall inte om det ska användas som just ett växthus. Man får betydligt bättre resultat om växterna är planterade i rejäla odlingsbäddar än i krukor.
 
  • Ledsen
Farstatjej90
  • Laddar…
Jag har svårt att riktigt se vad bilderna föreställer. Häller dom ner betongen direkt från påse i hålen och vattnar? 😮

Jag trodde att det normala är att man använder gjutrör och blandar betongen med vatten i murhink innan man häller ner den. Så gjorde vi och det är inte särskilt mycket mer jobb. Det jobbigaste är att gräva/borra hålen för gjutrören (man vill komma ner till frostfritt), och det trixigaste är att få sockeln att stanna i våg och räta vinklar medan betongen stelnar. Vi satte in kilar mellan sockeln och gjutrören för att hålla den på plats.
 
M mrsnhp skrev:
Jag har svårt att riktigt se vad bilderna föreställer. Häller dom ner betongen direkt från påse i hålen och vattnar? 😮

Jag trodde att det normala är att man använder gjutrör och blandar betongen med vatten i murhink innan man häller ner den. Så gjorde vi och det är inte särskilt mycket mer jobb. Det jobbigaste är att gräva/borra hålen för gjutrören (man vill komma ner till frostfritt), och det trixigaste är att få sockeln att stanna i våg och räta vinklar medan betongen stelnar. Vi satte in kilar mellan sockeln och gjutrören för att hålla den på plats.
Det kommer funka att vattna betongen på det där sättet också.... Jag vet inte om man förlorar något med att inte blanda men betong man häller ner och vattnar härdar den med!
 
  • Gilla
ELantagonism och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det kommer funka att vattna betongen på det där sättet också.... Jag vet inte om man förlorar något med att inte blanda men betong man häller ner och vattnar härdar den med!
Så varför skaffade jag mig träningsvärk from hell på att blanda betong med en planteringsspade till 8 st växthusplintar, efter att först ha borrat lika många hål med manuellt vevad jordborr? 😶

Nä tacka vet jag att spika fast sockeln direkt i gräsmattan med krokar av armeringsjärn. Funkar utmärkt till ett lätt litet alu/poly-växthus, men inget jag skulle testa om det ska vara glasrutor. Åsså ska man lägga presenning direkt på gräsmattan som golv. Värsta bästa, tog exakt en dag att sätta upp det växthuset från början till slut 💪 Vi hade det i 7-8 år tills jag ville ha ett större växthus, och en grannes kompis kom och hämtade det med släp när vi ville bli av med det. Bara att dra ur krokarna ur marken och lyfta upp hela kalaset på släpet.
 
Tack för alla era svar! Ska fundera vidare hur jag ska göra.
 
M mrsnhp skrev:
Jag har svårt att riktigt se vad bilderna föreställer. Häller dom ner betongen direkt från påse i hålen och vattnar? 😮

Jag trodde att det normala är att man använder gjutrör och blandar betongen med vatten i murhink innan man häller ner den. Så gjorde vi och det är inte särskilt mycket mer jobb. Det jobbigaste är att gräva/borra hålen för gjutrören (man vill komma ner till frostfritt), och det trixigaste är att få sockeln att stanna i våg och räta vinklar medan betongen stelnar. Vi satte in kilar mellan sockeln och gjutrören för att hålla den på plats.
https://outl1.se/vaxthus-i-glas?92=...MI5vqdl_H9hAMVyguiAx0S0ALdEAQYBCABEgJpu_D_BwE

Bland instruktionsfilmer visas hur de lägger grunden.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
[länk]

Bland instruktionsfilmer visas hur de lägger grunden. Tycker du det är hållbart?:)
Det väger väl så lite att det inte spelar så stor roll men den där metoden kommer också göra växthuset lite snett med tiden. Det spelar ju heller ingen roll. Men det ersätter så klart inte det jag länkade. Å andra sidan är det ju 5% av jobbet jämfört med platta.

Det där växthuset är ju heller inte högsta kvalitet så det håller väl typ lika länge som dom där "plintarna" dom gjuter i filmen. Hade du köpt ett växthus för 100000 kr så hade jag sagt kör platta men i det här fallet tycker jag deras metod är acceptabel. Det är inte ett växthus man ärver.
 
  • Gilla
ELantagonism
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
[länk]

Bland instruktionsfilmer visas hur de lägger grunden.
Jag hittar den inte på sidan du länkar till, men jag tror att jag råkade hitta den på egen hand igår. Jag letar nämligen själv efter ett billigt och enkelt växthus som inte behöver gjutas alls (vi flyttade ifrån mitt fina med gjutna plintar för några år sedan) 🙂

Jag är fortfarande skeptisk till metoden i filmen, främst för att det inte är så mycket mer jobb att stoppa ner gjutrör och blanda betongen i hink så att den blir ordentligt genomfuktad när man ändå håller på. Men med ett litet och inte alltför dyrt växthus kan man ju chansa. Det viktigaste är att man gräver till frostfritt djup så att tjälen inte lyfter hejvilt på plintarna på vintern. Eftersom växthuset sitter fast i plintarna kan det bli snedvridet om plintarna rör sig i olika mycket i höjdled på vintern. Jag har aldrig haft glas-växthus men inbillar mig att glasen kan spricka om det blir för mycket vridningar i stommen.
 
  • Gilla
ELantagonism
  • Laddar…
Okej jag har läst en del om outl1 och verkar ju inte vara bästa kvalitet eller service därifrån… Skånska byggvaror eller Willab, det är bra grejer eller?👍🏽
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.