Har tänk renovera duschhörnan där det idag är på betongplatta med plastmatta. Det ligger i tillbyggt garage samt allrum intill huset. Huset är byggt 1980 och har isolerad platta. Ihop med huset är det ca 60 kvm garage, bastu, dusch samt wc och allrum. Dock med lite tunnare betongplatta. Frågan är vad som gäller här vid duschen? "Se bild" Duschhörna med betongplatta och plastmatta, draperi, hyllor och handdukar, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongplattenduschhörna med plastmatta, kaklade väggar och golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Är det träkonstruktion för väggen? Eller källare med Sten/betong?
 
Det är träkonstruktion på väggar. Ej källare. 👍
 
Gå in och kika på branschregler. Finns på Bkr.se om ni tänkt kakel-klinkers.

Jag skulle gissa att ni behöver byta golvbrunn till ny, förstärka väggar med pryda o gips tex.
 
  • Gilla
Bloomington
  • Laddar…
Ja det har du nog rätt i. Sen golvet har sitt tillvägagångssätt?
 
L Linus Hållander skrev:
Ja det har du nog rätt i. Sen golvet har sitt tillvägagångssätt?
Ja. Flytspackel för fall skulle jag tro.
 
Vad är det för liten vit dosa i golvnivå?
 
Okej. Förra ägaren har nog försökt att göra någon typ av tilluft till bastun som är innanför bastudörren? Men det sätter jag igen när jag väl renoverar. Innanför bastun så är där en liten lucka som går öppna och då kommer det tilluft utifrån. Det borde räcka.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Plastmatta är i min värld big NO NO när det är en oisolerad platta där tillskjutande markfukt kan ställa till med problem.

Hade det varit till mig själv hade jag gjort följande.

Rivit bort all plastmatta och fräst bort limrester till ren betong.
Huggit bort klacken in till duschen fram till bastuhörnan.
Huggit upp brunnen och ersatt med en väggnära ränna längst in.
Flytspacklat fallet från linjen du får från bastuhörnan när klacken är borta och rakt inåt.
Tagit bort gipsen på duschzonens 3 väggar.
Förstärkt med 15mm plyfa och ny gips.
Fuktskyddat de tre väggarna med 10cm runt bastuhörnan samt fram och ut på dörrkarmen på andra sidan.
Fuktskyddat golvet inne i duschzonen och en rollerbredd utanför på golvet.
Satt kakel och klinker inne i duschzonen fram till bastuhörnan samt fram till dörrens foder.
Spacklat ut fuktskyddet på bastuhörnan utanför duschen.
Målat övriga väggar och lagt klinker direkt på betongen på övrig golvyta.
Monterat dit en duschdörr från INR med en Pile (hylla) på dörrväggen för dold förvaring.

Tilläggas bör att om övriga väggar i hela utrymmet också är gipsväggar så bör du sätta fuktskydd med remsa i golv/vägg-vinklarna för att skydda gipsen och detta döljer du sedan med en ca. 7cm hög sockelplatta som du skär till av golvplattorna.
 
  • Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Kanon! Så fallet blir spacklat från dörr och ner mot dusch ( se bild ). 👍 Tack för bra svar Ett badrum med duschdraperi och handdukar, markerat med röd spackellinje från dörrkarm ner mot duschgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Linus Hållander skrev:
Kanon! Så fallet blir spacklat från dörr och ner mot dusch ( se bild ). 👍 Tack för bra svar[bild]
Nej... bara ett lokalt fall från bastuhörnan där ventilen du ska ta bort sitter typ.
Jag ser ingen vits med något fall på övriga golvet då där inte verkar vara någonting som kan läcka och behöva rinna till brunnen.
 
L Linus Hållander skrev:
Kanon! Så fallet blir spacklat från dörr och ner mot dusch ( se bild ). 👍 Tack för bra svar[bild]
Typ så här...
 
  • Badrumsinteriör med duschdraperi och markerat lågt fall på golvet med en röd pil och texten "lohält fall".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Linus Hållander
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Typ så här...
En fråga till. Om man ska uppskatta ett pris om man gör det själv och väljer ett hyffsat medeldyrt kakel. Med plyfa, våtrummsgips och diverse våtrumsgrejer..kakla vägg samt golv med nytt fall och brunn. 👍
 
L Linus Hållander skrev:
En fråga till. Om man ska uppskatta ett pris om man gör det själv och väljer ett hyffsat medeldyrt kakel. Med plyfa, våtrummsgips och diverse våtrumsgrejer..kakla vägg samt golv med nytt fall och brunn. 👍
Det är tyvärr inget jag kan svara på i detta fallet. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.