Lite mer info behövs vad menar.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
BirgitS
Utanpåliggande rör måste inte gå nära taket någonstans. Men om de gör det så slipper man göra hål i profilerna för duschdörr/vägg.
 
Jag kan se att många nyare badrum har rör från taket. Förr kom de alltid från golvnivå. Jag funderar på detta är något nytt för att minimera Vatten i våtzon 1? Eller varför vill man dra dem från taket?
 

Bästa svaret

BirgitS
Ett tag var det vanligt men de senaste 10 åren har det nog inte varit norm i alla fall. Jag vet inte om det fanns någon regel om det tidigare, men det kan kanske ha varit en innan man började limma fast rörklamrarna i stället för att skruva fast dem (vilket ger hål i tätskiktet).
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Båda alternativen är fortfarande vanliga och "normala" och handlar mest om smak vad man föredrar, båda har sina för och nackdelar. Personligen tycker jag det kan vara ganska snyggt med rören vid tak och min obekräftade känsla är att dom håller sig lite renare och snyggare där.

Drar man rören uppifrån kan man använda "vaska"duschar som klämms fast i rören vilket är lite smidigt.
 
En annan fördel att dra ovanifrån är att man slipper göra hål i duschdörrar.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
En annan fördel att dra ovanifrån är att man slipper göra hål i duschdörrar.
Det är sant
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ett tag var det vanligt men de senaste 10 åren har det nog inte varit norm i alla fall. Jag vet inte om det fanns någon regel om det tidigare, men det kan kanske ha varit en innan man började limma fast rörklamrarna i stället för att skruva fast dem (vilket ger hål i tätskiktet).
Aaa… såklart! Limmas de numer?
 
BirgitS
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Rörklamrarna kan limmas men jag antar att typen som skruvas fortfarande finns kvar.
[länk]
Tack! Ska se om de kan limma i våtzon 1
 
BirgitS
Då limmar väl lämpligen alla för det blir ju mycket enklare att hantera bara en typ.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Tack! Ska se om de kan limma i våtzon 1
Bara borra fylla hålet med silikon, i med en plugg mera silikon och när fästet dras fast lite silikon bakom där skruven är. Det blir absolut tätt.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Limmade klammer är såklart inget fel men minimum blandare och duschstång är redan skruvade så att ett ytterligare hål från ett klammer skulle spela någon roll vet jag inte, viktigast är att hålen görs rätt.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.