M Förstagångsköparen skrev:
Vilken ska man ha om man vill ha en riktigt bra då?
Jag tror att du behöver berätta mer om vad du ska göra med träbitarna efter att du sågat dem. Är det osynliga träbitar i ett husbygge, är det synliga bitar i ett hus, är det till fast inredning som ska spacklas och målas eller är det till möbler som kommer att synas i detalj?

Att bara säga att du ska såga och vill få det rakt säger väldigt lite om vad för såg du borde satsa på. Du frågar specifikt om modeller som funkar till en del av behoven jag skrev och en del absolut inte. Svaren blir rätt meningslösa om du inte berättar mer.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag tror att du behöver berätta mer om vad du ska göra med träbitarna efter att du sågat dem. Är det osynliga träbitar i ett husbygge, är det synliga bitar i ett hus, är det till fast inredning som ska spacklas och målas eller är det till möbler som kommer att synas i detalj?

Att bara säga att du ska såga och vill få det rakt säger väldigt lite om vad för såg du borde satsa på. Du frågar specifikt om modeller som funkar till en del av behoven jag skrev och en del absolut inte. Svaren blir rätt meningslösa om du inte berättar mer.
Just ju ska jag byta panel på garaget. Sen ska jag bygga garderob.. Så lite allt möjligt.
 
Att klyva brädor till paneljobbet räcker precisionen i sågarna du tittat på, men det är varken bättre eller nämnvärt smidigare än att klyva med cirkelsåg och anhåll.

För ett garderobsbygge är det klart lurigare. Ett minimalt vinkelfel blir lätt väldigt synligt när bitarna är två meter långa. Om du ska bygga garderoberna av skivmaterial är sågen obekvämt liten (vilket kan vara lite farligt också) och där hade jag hellre använt en sänksåg och en stor frigolitskiva.

Så av din beskrivning kan jag ge dig det glädjande beskedet att du kan spara dina pengar och ge till din sambo i stället. Eller köpa en hyfsad sänksåg.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Att klyva brädor till paneljobbet räcker precisionen i sågarna du tittat på, men det är varken bättre eller nämnvärt smidigare än att klyva med cirkelsåg och anhåll.

För ett garderobsbygge är det klart lurigare. Ett minimalt vinkelfel blir lätt väldigt synligt när bitarna är två meter långa. Om du ska bygga garderoberna av skivmaterial är sågen obekvämt liten (vilket kan vara lite farligt också) och där hade jag hellre använt en sänksåg och en stor frigolitskiva.

Så av din beskrivning kan jag ge dig det glädjande beskedet att du kan spara dina pengar och ge till din sambo i stället. Eller köpa en hyfsad sänksåg.
Jag ska bara kapa reglar för att bygga in garderoben. Inget annat. Garderoben sätter jag ihop. Är en pax från Ikea.
 
Kapa reglar görs bäst med handsåg, cirkelsåg eller kap- och gersåg. Inte alls ett jobb för en bordssåg.

Att såga skivor på en liten byggsåg är oftast en dålig idé. Små skivor eller en stor bordssåg, går men så fort skivan blir lite längre eller om skivan är bredare än sågens bord blir det bara vingligt. Klart lättare och säkrare att få det bra med cirkel- eller sänksåg på golvet med en frigolitskiva under.

Jag har en massa maskiner, inklusive en klart större och dyrare bordssåg än de du länkat, men inget av de saker du skriver att du vill göra skulle jag använda bordssågen till.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
C
M Förstagångsköparen skrev:
Funkar denna för att skära panel med?
Skall du klyva ytterpanelbrädor (vilket man kanske normalt inte gör) så funkar den nog bra.
Men är det kapning du är inne på är det en kapsåg du skall ha.
 
Hep Hep skrev:
Kapa reglar görs bäst med handsåg, cirkelsåg eller kap- och gersåg. Inte alls ett jobb för en bordssåg.

Att såga skivor på en liten byggsåg är oftast en dålig idé. Små skivor eller en stor bordssåg, går men så fort skivan blir lite längre eller om skivan är bredare än sågens bord blir det bara vingligt. Klart lättare och säkrare att få det bra med cirkel- eller sänksåg på golvet med en frigolitskiva under.

Jag har en massa maskiner, inklusive en klart större och dyrare bordssåg än de du länkat, men inget av de saker du skriver att du vill göra skulle jag använda bordssågen till.
Men jag ska ju kapa brädorna på längden. Det görs ju bättre med en bordsåg
 
Enklast är med en cirkelsåg med paralellanslag. Är sågen dessutom batteridriven så är det extra smidigt.
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Skall du klyva ytterpanelbrädor (vilket man kanske normalt inte gör) så funkar den nog bra.
Men är det kapning du är inne på är det en kapsåg du skall ha.
Jag har en kap- och gersåg. Jag har kapat brädorna i rätt längd. Men eftersom brädan längst in och längst ut behöver kapas på längden så behöver jag en bordssåg. Varför skulle man inte behöva klyva ytterpanelbrädor?
 
Ok, då klarnar det lite. Att kapa något på längden är att klyva. Inte lätt med alla begrepp, men använder man fel blir råden därefter.

Det går absolut att klyva på en bordssåg. Fast de du har länkat till är vingliga eländen, jämfört med bättre maskiner. Om jag skulle klyva panel och fick välja mellan den senast länkade sågen och min cirkelsåg hade det nog blivit den senare.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
K
Tror det är betydligt billigare att hyra en bra bordssåg för när ytterpanelen ska klyvas. Den du länkat till lämnar mycket att önska, och det är inte kul att snickra med kassa prylar
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Ok, då klarnar det lite. Att kapa något på längden är att klyva. Inte lätt med alla begrepp, men använder man fel blir råden därefter.

Det går absolut att klyva på en bordssåg. Fast de du har länkat till är vingliga eländen, jämfört med bättre maskiner. Om jag skulle klyva panel och fick välja mellan den senast länkade sågen och min cirkelsåg hade det nog blivit den senare.
Ok! Tack!

När jag ändå har dig här.. Hur gör man med hörnen som ska synas på panelen på dessa brädor?

Det är ju en ful kant i varje hörn.
 
  • Två träbrädor med synliga skarvkantar staplade ovanpå varandra mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
M Förstagångsköparen skrev:
Varför skulle man inte behöva klyva ytterpanelbrädor?
Sista brädan kan ju behöva klyvas beroende på vilken typ av panel man sätter, men normalt sätter man i så fall foder i ändarna som täcker hörnet, så det är inte så knussligt med finishen tänker jag. Sen är det ju runt dörrar och fönster m.m. som det kan behöva klyvas men då är det inte hela brädan och bordssågen lämpar sig inte för klyvsnitt som börjar "mitt i" brädan.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
R
Foder heter brädorna runt förnster och dörrar, i hushörnen kallas det för knutbräda..
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.