Ivan. Ivan. skrev:
man ska bara måla me linolje färg om fönstrerna är målade med linolja annars inte.
duger med vanlig olje färg med förstärkt linolje färg.
Är väl precis tvärt om.
Linoljefärg fäster på nästan allt, men väldigt lurigt att måla över linoljefärg med något annat
 
Linoljefärgen är ju bra för att den går in i träet och inte lägger sig som ett skinn utanpå. Tyvärr är skadan skedd om det är övermålat. Men isaks ide här ovan att ta elhyveln (vanlig hyvel eller lackfräs lär väl också funka) och köra av, sen på med olja och linoljefärg är väl utmärkt. Skiter du i utseende är det viktiga du inte tar för mkt. Se upp för skruvar bara! Där det sitter skruvar kanske bandslip funkar. Men var försiktig när du använder elhyvlar och bandslipar, det går fort att avverka på så smala bågar!

Detta med att inte måla över linojefärg gäller ju utsidan. På karmen på insidan skulle jag inte bemöda mig att ta bort gammal färg.

Håller helt med om att det sannolikt är 10 resor värre att hacka och putsa om än att renovera. Att sätta en ny karm i gamla karmen blir skit. Det har tyvärr föregående ägare på mitt hus gjort på många ställen. Jag får göra om ett fönster i taget, tyvärr med nuvarande takt så lär jag inte hinna i mål till jag blir för gammal att orka... Gör inte dig och kommande ägare den otjänsten.

PVC och glaskasett är nog riktigt, de kommer du riskera få byta "inom din livstid", linoljemålar du kan det nog räcka att måla om en (1) gång om de sitter skyddat. Om det då bara är linoljefärg så är det minimalt med underjobb. Lycka till!
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
Microkatten
N naikon skrev:
Toppenbra info :) Ser ut att vara ett bra kitt till fogpistolen! Ska se om jag kan inhandla den då
En av de stora fördelarna med att använda traditionella material som linoljekitt och linoljefärg är att det är så lätt att underhålla, och dess egenskaper är väl kända. Laseal fönsterkitt är övermålningsbar med linoljefärg, och används gärna med linoljefärg. Men vad jag har hört så kan det inte tas bort med IR-värme (t.ex. Speedheater). Jag har inte provat själv, så kolla upp hur lätt det kan tas bort. Jag har renoverat gamla fönsterbågar där kittet (fogmassa, eller vad det nu var...) satt stenhårt (förutom det som lossnat av sig själv...) och någon ruta gick sönder pga det.
N naikon skrev:
Känns smidigt att ha applicera det med patron när man är ny
Jag tycker det är lättare att använda kittkniv som nybörjare. Linoljekitt är väldigt förlåtande, och blir det inte bra första gången kan man lossa kittet och börja om från början.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Vill man måla med linoljefärg och göra ett "riktigt" arbete om det tidigare är målat med akrylat ska akrylat tas bort. Nu målar jag inte med linoljefärg men är det målat med gammal akrylat så tas den bort. Men det är hur jag gjort som grundarbete.
 
Hmm alright. Frågan är hur hårt akrylatfärgen sitter fast, det märker jag när jag börjar med första fönstret. Om det skulle visa sig att den sitter ganska hårt och det är omöjligt att få bort allt utan att göra ett jättejobb, ska jag ändå köra på linoljefärg?

Gjorde ett temporärt fönster jag kan spänna upp på utsidan med hjälp av en regel på insidan 🙂
Temporärt fönster gjort av OSB-skiva och träram på ett betonggolv i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag använder varmluftpistol och spackel samt en bra färgskrapa.
Du kan se ett exempel på hur det ser ut på mittbilden i de jag klippte in tidigare.
Ett sånt fönster som på din bild tar väl 10-15 min att få rent och även lite slipning, det räcker med yttre bågens utsida och sidorna på den.
 
Redigerat:
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
Ett gammalt utedassfönster som jag nyligen fixade men inget finlir, utan bort med gammal färg.
Slipades sedan och fick limma om två hörn. Oljades, grundmålning, en första strykning, i med nya glas och kittas. Avslutas med ett sista lager färg som täcker kitt och lite ut på glaset.
Restaurerat tvådelat utedassfönster med slipad ram och borttagen gammal färg, redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra påpeka att det är lätt att knäcka rutorna genom antingen direkt värme från varmluftspistol eller om man "bänder" med något för att få bort kittet. Glas är rätt hållbart, men värme och en punkttryck går det sönder lätt. För att undvika onödigt jobb. Och sitter kittet fast kan det få sitta kvar...

En masonit med lindad alufolie eller nåt annat som skärmar av rutan kan vara bra.
 
N naikon skrev:
Hmm alright. Frågan är hur hårt akrylatfärgen sitter fast, det märker jag när jag börjar med första fönstret. Om det skulle visa sig att den sitter ganska hårt och det är omöjligt att få bort allt utan att göra ett jättejobb, ska jag ändå köra på linoljefärg?
Det beror på hur seriöst och snyggt man vill göra.
För optimal livslängd bör man bort med allt. På utsatta eller väl synliga ställen är det nog bra.

Jag lät det som satt fast sitta kvar på mina "rustika" 60tals-fönster för 8-9 år sen.
Kom en bubbla jag fick ta bort andra året på ett fönster (linoljefärgen var svart så blev nog fler varmt för den gamla färgen).
Annars sitter det bra och förfallet har iaf hejdats.
 
  • Gilla
naikon och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla jättebra svar, jag har läst igenom alla inlägg en gång till nu och känner att jag börjar få grepp på hur man gör. Finns som ni säger också en del guider på nätet och Youtube jag kan ta lite hjälp av. Men i grova drag gör jag så här:

1. Skrapa med färgskrapa, slipa med vanlig slipmaskin (?, har ingen elhyvel eller bandslip tyvärr)
2. Ta bort gammalt kitt
3. Göra rent med målartvätt
4. Halvolja träet där kittet ska sitta
5. Kitta
6. Grundolja hela fönstret med ett lager linolja? Eller gå direkt på målning?
7. Måla med linolja, typ tre lager? (kittet måste målas antingen direkt eller några veckor senare). Insidan av fönstret kanske jag bara målar med vanlig snickerifärg som ni sa.

Vad jag måste inhandla är
- Linoljekitt + kittkniv, som jag förstod det så är det lättare med "manuell" kittning istället för med fogpistol, och mer förlåtande om man gör fel. Finns på Jula/Biltema
- Linolja + balsamterpentin för att göra en halvolja. Finns på Jula/Biltema
- Linoljefärg. Detta trodde jag skulle vara lättast men det säljs inte alls på Jula/Biltema? Eller brukar det finnas på närmaste färgaffär? Ska bara ha vanlig vit

Sorry om det är många frågor, men jag måste ha allt klart för mig och allt inhandlat innan jag sätter igång. Annars blir jag så stressad när jag står där och inte vet hur man gör eller att något saknas 😁
 
Bandslip, elhyvel, varmluftspistol kostar några hundralappar styck. Jämfört med att lämna bort jobbet är det en struntsumma. Köp dig effektivitet så du orkar igenom fönstren själv, slutar det med att du lämnar bort några blir det dyrare än en bandslip på Jula. ;)
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
Hos mig är varmluftpistolen det första jag använder innan det blir slipning med maskin eller med slipkloss.
Har faktiskt aldrig lyckats värma sönder ett glas, däremot spräckt något med stämjärn vid kittborttagning och då i kombination med att det suttit ett glasstift där. Det finns speciella munstycken för varmluftspistoler för att ta bort färg på fönster, men har inte provat det.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Ivan. Ivan. skrev:
duger med vanlig olje färg med förstärkt linolje färg.
Hur menar du nu @Ivan?
 
Microkatten
Att använda bra - och rätt - verktyg och material gör jobbet enklare och bättre. Inte minst som nybörjare är det viktigt, tycker i alla fall jag, och värt den extra kostnaden (om man inte har tight budget förstås).

N naikon skrev:
1. Skrapa med färgskrapa, slipa med vanlig slipmaskin (?, har ingen elhyvel eller bandslip tyvärr)
En varmluftpistol är billig och mjukar upp färgen och gör den mycket lättare att få bort. Det finns en risk att man värmer för mycket och bränner virket eller spräcker glaset. En IR-värmare är skonsammare och går snabbare. Skall man som du göra många fönster kan det vara en god investering, just nu 3 kkr kampanjpris för en Speedheater Cobra på Toolab.

Plana ytor går normalt väldigt snabbt att få av färgen ifrån. Kurviga profiler tar längre tid, och då hjälper det också att köpa en skrapa med kurvig profil. Jag har inte använt slipmaskin, några drag med sandpapper brukar räcka efter skrapning, om alls.
N naikon skrev:
6. Grundolja hela fönstret med ett lager linolja? Eller gå direkt på målning?
Beror på hur torrt virket är. Ändträ, som suger mer, kan gärna gå lite extra olja.
N naikon skrev:
7. Måla med linolja, typ tre lager?
Följ tillverkarens anvisningar. Kom ihåg att måla tunt. Och gör det sedan lite tunnare (vanligt misstag är att måla för tjockt). Kom också ihåg att linoljefärg kräver lång torktid, så ta höjd för det.
N naikon skrev:
Linoljekitt + kittkniv, som jag förstod det så är det lättare med "manuell" kittning istället för med fogpistol, och mer förlåtande om man gör fel. Finns på Jula/Biltema
- Linolja + balsamterpentin för att göra en halvolja. Finns på Jula/Biltema
- Linoljefärg. Detta trodde jag skulle vara lättast men det säljs inte alls på Jula/Biltema? Eller brukar det finnas på närmaste färgaffär? Ska bara ha vanlig vit
Inte allt som säljs är av samma kvalitet. T.ex. Julas linoljekitt (Hard Head) ser ut att vara ok, men jag har inte använt den själv så jag vet inte. Kvaliteten på många Jula/Biltema-prylar är inte den bästa, så jag skulle ha gått till en byggnadsvårdsaffär för att skaffa prylarna. Där hittar du också linoljefärg. I Göteborg finns t.ex. Byggfabriken. Här listas några till.
 
  • Gilla
  • Älska
naikon och 1 till
  • Laddar…
Bra sammanfattning Microkatten!

Torktid linoljefärg och hålla koll på rå eller kokt linolja. Det kan bli väldigt kladdigt om man öser på med rå linolja och tjocka lager färg!

Med bra luftväxling och väldigt tunt målat så torkar det på ett dygn...

Bra hårda penslar är viktigt också för linoljemålning. Svårt hitta på tex jula, köp på riktig byggnadsvårdsbutik. Mjuk pensel blir det för tjockt lager...
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.