4 121 läst · 54 svar
4k läst
54 svar
Hade ni renoverat dessa källarfönster eller bytt mot PVC
Låter bra. Köper man den här halvoljan på samma ställe man köper linoljefärg eller måste man leka kemist själv? 😁 Och ska det vara linoljekitt också då eller funkar det med standard? Känns smidigt att ha applicera det med patron när man är nySågspånPappspikEternit skrev:Ja, glaset får sitta kvar.
Skulle tippa att det tar 10-20 timmar totalt att fixa alla 10 fönster utvändigt om du jobbar systematiskt, typ:
Dag 1: Ta bort löst kitt, skrapa bort lös färg, tvätta kvarvarande färg med målartvätt - på alla fönster.
Dag 2: Halvolja kittfalsen och ställena du skrapat bort färgen - på alla fönster.
Och så vidare.
Så här ser ett av fönstrena ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det hörnet såg ju inte så roligt ut. Men å andra sidan inte ny skada. Är trät torrt nu?
Halvolja är ju hälften kokt linolja och hälften terpentin så det kemistandet löser de flesta själva..
Är inte linoljekitt "standard"?
Aldrig haft en tanke på något annat med tanke på hur bra det är och hur lätt det är att använda..
Halvolja är ju hälften kokt linolja och hälften terpentin så det kemistandet löser de flesta själva..
Är inte linoljekitt "standard"?
Aldrig haft en tanke på något annat med tanke på hur bra det är och hur lätt det är att använda..
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
169 kr inkl moms
Läs mer
Jag renoverade.
Tog bort glasen och satte ihop bågen.
Fräste ur och satte i en 2-glaskassett.
Målade allt.
Kostade 600-700kr/fönster och behövde inte krångla med karmbyte då det var putsat både på in/utsida av karmen.
Tog bort glasen och satte ihop bågen.
Fräste ur och satte i en 2-glaskassett.
Målade allt.
Kostade 600-700kr/fönster och behövde inte krångla med karmbyte då det var putsat både på in/utsida av karmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade en målare för att renoverad alla fönster ett hus från 1914 och frågade runt rätt mycket.
Som någon tyckte - det är ju ett fönster och ingen möbel, alltså överdriv inte.
Som kitt använde jag detta, funkar bra med linolja och används av fönsterhantverkare om det inte är explicita krav på linoljekitt.
https://www.flugger.se/kitt/laseal-fonsterkitt/p-LA SEAL/
Petade bort kitt som satt löst, oljade enligt anvisningar från kitt- och färgleverantör, sedan linolja på utsidan, klassisk oljefärg emellan (alltså lacknafta som lösningsmedel) och modern snickerifärg på insidan.
Peta inte ut rutan om du inte tycker du har för lite att göra. Beroende på hur färgen sitter och färgtyp behöver du inte göra trärent heller, men köra över en båge med en metabo lackfräs går fort.
Mycket är det ju en fråga om finish också, och källarfönstren ska du kanske inte ställa ut i vardagsrummet...
Källarfönstren fick ingen linoljefärg, bara vanlig oljefärg. Orkade inte pga torktiden.
Och vill du lägga ännu mindre tid tar du bara ytterbågens utsida, kanter och karmarna och struntar i innerbågen.
Du ska inte förvänta dig att dina plastfönster håller i 40 år, du kan åtminstone vara säker på att du kommer få läckande isolerrutor med kondens emellan och behöver byta ett par.
Byter du fönster ska du inte underskatta tiden att fixa till putsen på in och utsida. Om den inte sitter ordentligt rinner det iväg ett par eller några timmar på det.
Som någon tyckte - det är ju ett fönster och ingen möbel, alltså överdriv inte.
Som kitt använde jag detta, funkar bra med linolja och används av fönsterhantverkare om det inte är explicita krav på linoljekitt.
https://www.flugger.se/kitt/laseal-fonsterkitt/p-LA SEAL/
Petade bort kitt som satt löst, oljade enligt anvisningar från kitt- och färgleverantör, sedan linolja på utsidan, klassisk oljefärg emellan (alltså lacknafta som lösningsmedel) och modern snickerifärg på insidan.
Peta inte ut rutan om du inte tycker du har för lite att göra. Beroende på hur färgen sitter och färgtyp behöver du inte göra trärent heller, men köra över en båge med en metabo lackfräs går fort.
Mycket är det ju en fråga om finish också, och källarfönstren ska du kanske inte ställa ut i vardagsrummet...
Källarfönstren fick ingen linoljefärg, bara vanlig oljefärg. Orkade inte pga torktiden.
Och vill du lägga ännu mindre tid tar du bara ytterbågens utsida, kanter och karmarna och struntar i innerbågen.
Du ska inte förvänta dig att dina plastfönster håller i 40 år, du kan åtminstone vara säker på att du kommer få läckande isolerrutor med kondens emellan och behöver byta ett par.
Byter du fönster ska du inte underskatta tiden att fixa till putsen på in och utsida. Om den inte sitter ordentligt rinner det iväg ett par eller några timmar på det.
Redigerat:
När jag bytte fönster på mitt förra hus så bytte jag inte karmar på källarfönsterna, utan beställde måttanpassade treglas som passade i fönsterkarmen efter man tog bort fönsterbågen ur karmen, limmade dit dom och satte lister för utseendet.
Billigt, större glasyta, inbrottssäkert, energisnåla glas, jag var väldigt nöjd
Billigt, större glasyta, inbrottssäkert, energisnåla glas, jag var väldigt nöjd
Tack så jättemycket för allas input, jag tycker detta forumet är otroligt värdefullt när man som jag egentligen bara är en vanlig medelsvensson som vill lära sig pilla lite 😁. Det verkar helt klart som att det bästa ändå är att renovera befintliga så gott det går, så jag tar nog sikte på det. Och inte jobba ihjäl sig med varje fönster till molekylnivå, så blir det nog inte så överväldigande
Då vet jag att man blandar oljan själv
Nä precis det ser inte så roligt ut. Men är det den ända stora skadan jag kan hitta på 10 fönster så i det stora hela kanske man överlever. Jag skulle tippa på att det är en äldre skada, har ingen fuktmätare men det känns iaf inte blött.O [old rusty] skrev:Det hörnet såg ju inte så roligt ut. Men å andra sidan inte ny skada. Är trät torrt nu?
Halvolja är ju hälften kokt linolja och hälften terpentin så det kemistandet löser de flesta själva..
Är inte linoljekitt "standard"?
Aldrig haft en tanke på något annat med tanke på hur bra det är och hur lätt det är att använda..
Då vet jag att man blandar oljan själv
Toppenbra info Ser ut att vara ett bra kitt till fogpistolen! Ska se om jag kan inhandla den dåN nb. skrev:Jag hade en målare för att renoverad alla fönster ett hus från 1914 och frågade runt rätt mycket.
Som någon tyckte - det är ju ett fönster och ingen möbel, alltså överdriv inte.
Som kitt använde jag detta, funkar bra med linolja och används av fönsterhantverkare om det inte är explicita krav på linoljekitt.
[länk] SEAL/
Petade bort kitt som satt löst, oljade enligt anvisningar från kitt- och färgleverantör, sedan linolja på utsidan, klassisk oljefärg emellan (alltså lacknafta som lösningsmedel) och modern snickerifärg på insidan.
Peta inte ut rutan om du inte tycker du har för lite att göra. Beroende på hur färgen sitter och färgtyp behöver du inte göra trärent heller, men köra över en båge med en metabo lackfräs går fort.
Mycket är det ju en fråga om finish också, och källarfönstren ska du kanske inte ställa ut i vardagsrummet...
Källarfönstren fick ingen linoljefärg, bara vanlig oljefärg. Orkade inte pga torktiden.
Och vill du lägga ännu mindre tid tar du bara ytterbågens utsida, kanter och karmarna och struntar i innerbågen.
Du ska inte förvänta dig att dina plastfönster håller i 40 år, du kan åtminstone vara säker på att du kommer få läckande isolerrutor med kondens emellan och behöver byta ett par.
Byter du fönster ska du inte underskatta tiden att fixa till putsen på in och utsida. Om den inte sitter ordentligt rinner det iväg ett par eller några timmar på det.
Ah, alright. Trodde inte det skulle vara så klurigt, men när du säger det så kanske det ändå är rätt bökigt.Isakare skrev:
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Skrapa, måla och kitta kan alla lära sig.
Laga hörn och kanter på puts så det blir snyggt är nästan en konstart som långt från alla bemästrar.
Jag gjorde väldigt enkelt för mig när jag renoverade alla fönster. Alla sidor där det inte satt metallbeslag drog jag av med elhyveln inställd på nån halv mm, trärent på några sekunder, slipade sen med grovt papper innan jag oljade och målade för bättre vidhäftning.
Karmen får man skrapa på plats, men fönstret hänger man av och arbetar med på ett bord eller bockar.
2 längre skruv på 2 motstående sidor, så kan du hänga fönstret på skruvarna mellan 2 bockar och måla alla sidor samtidigt.
Laga hörn och kanter på puts så det blir snyggt är nästan en konstart som långt från alla bemästrar.
Jag gjorde väldigt enkelt för mig när jag renoverade alla fönster. Alla sidor där det inte satt metallbeslag drog jag av med elhyveln inställd på nån halv mm, trärent på några sekunder, slipade sen med grovt papper innan jag oljade och målade för bättre vidhäftning.
Karmen får man skrapa på plats, men fönstret hänger man av och arbetar med på ett bord eller bockar.
2 längre skruv på 2 motstående sidor, så kan du hänga fönstret på skruvarna mellan 2 bockar och måla alla sidor samtidigt.
Tack. Jag hörde med morsan och tydligen målade hon några av dom för ca 10+ år sedan med akrylfärg och inte linoljefärg. Det gör ingen skillnad, utan det går bra att måla med linolja ändå, bara man skrapar och slipar bort det värsta?
Grymt tips, tack. Lät du glasen sitta kvar i fönstret under slipning?Isakare skrev:Skrapa, måla och kitta kan alla lära sig.
Laga hörn och kanter på puts så det blir snyggt är nästan en konstart som långt från alla bemästrar.
Jag gjorde väldigt enkelt för mig när jag renoverade alla fönster. Alla sidor där det inte satt metallbeslag drog jag av med elhyveln inställd på nån halv mm, trärent på några sekunder, slipade sen med grovt papper innan jag oljade och målade för bättre vidhäftning.
Karmen får man skrapa på plats, men fönstret hänger man av och arbetar med på ett bord eller bockar.
2 längre skruv på 2 motstående sidor, så kan du hänga fönstret på skruvarna mellan 2 bockar och måla alla sidor samtidigt.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Japp. Ta ur gamla glas brukar sluta med att de går sönder, provade på några men gav upp.N naikon skrev:Tack. Jag hörde med morsan och tydligen målade hon några av dom för ca 10+ år sedan med akrylfärg och inte linoljefärg. Det gör ingen skillnad, utan det går bra att måla med linolja ändå, bara man skrapar och slipar bort det värsta?
Grymt tips, tack. Lät du glasen sitta kvar i fönstret under slipning?
Fixade mina källarfönster förra vintern, alla förutom två var rötskadade och behövde bytas lite virke i. Ett fönster tog 5-6 timmar utspritt på 5 kvällar. Då drog jag bort all färg, slog isär bågarna och gjorde ilusningar, slipade o hyvlade, la alla beslag i ättika för rosten, skar ut lite nya glas och målade hela konkarongen. Helt okej vinterpill. Tycker det är rätt kul med fönster, rycker ner nått då och då när jag får tråkigt.