SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, glaset får sitta kvar.
Skulle tippa att det tar 10-20 timmar totalt att fixa alla 10 fönster utvändigt om du jobbar systematiskt, typ:
Dag 1: Ta bort löst kitt, skrapa bort lös färg, tvätta kvarvarande färg med målartvätt - på alla fönster.
Dag 2: Halvolja kittfalsen och ställena du skrapat bort färgen - på alla fönster.
Och så vidare.
Låter bra. Köper man den här halvoljan på samma ställe man köper linoljefärg eller måste man leka kemist själv? 😁 Och ska det vara linoljekitt också då eller funkar det med standard? Känns smidigt att ha applicera det med patron när man är ny

Så här ser ett av fönstrena ut
Slitet fönsterhörn med skador i fogen och vitmålade fönsterkarmar, behov av underhåll synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett fönster med vitmålad karm och båge, visar tecken på slitage och behov av underhåll vid en hörna och fönsterblecket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det hörnet såg ju inte så roligt ut. Men å andra sidan inte ny skada. Är trät torrt nu?

Halvolja är ju hälften kokt linolja och hälften terpentin så det kemistandet löser de flesta själva.. ;)

Är inte linoljekitt "standard"?
Aldrig haft en tanke på något annat med tanke på hur bra det är och hur lätt det är att använda..
 
  • Gilla
naikon och 1 till
  • Laddar…
Jag renoverade.
Tog bort glasen och satte ihop bågen.
Fräste ur och satte i en 2-glaskassett.
Målade allt.
Kostade 600-700kr/fönster och behövde inte krångla med karmbyte då det var putsat både på in/utsida av karmen.

Renoverat träfönsterbåge med 2-glaskassett på en arbetsbänk, nymålat och sammanfogat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En fönsterbåge utan glas på en verkstadsbänk, förberedd för installation av 2-glaskassett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20210920_163156.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 4 till
  • Laddar…
Jag hade en målare för att renoverad alla fönster ett hus från 1914 och frågade runt rätt mycket.

Som någon tyckte - det är ju ett fönster och ingen möbel, alltså överdriv inte.

Som kitt använde jag detta, funkar bra med linolja och används av fönsterhantverkare om det inte är explicita krav på linoljekitt.
https://www.flugger.se/kitt/laseal-fonsterkitt/p-LA SEAL/

Petade bort kitt som satt löst, oljade enligt anvisningar från kitt- och färgleverantör, sedan linolja på utsidan, klassisk oljefärg emellan (alltså lacknafta som lösningsmedel) och modern snickerifärg på insidan.

Peta inte ut rutan om du inte tycker du har för lite att göra. Beroende på hur färgen sitter och färgtyp behöver du inte göra trärent heller, men köra över en båge med en metabo lackfräs går fort.

Mycket är det ju en fråga om finish också, och källarfönstren ska du kanske inte ställa ut i vardagsrummet...

Källarfönstren fick ingen linoljefärg, bara vanlig oljefärg. Orkade inte pga torktiden.

Och vill du lägga ännu mindre tid tar du bara ytterbågens utsida, kanter och karmarna och struntar i innerbågen.

Du ska inte förvänta dig att dina plastfönster håller i 40 år, du kan åtminstone vara säker på att du kommer få läckande isolerrutor med kondens emellan och behöver byta ett par.

Byter du fönster ska du inte underskatta tiden att fixa till putsen på in och utsida. Om den inte sitter ordentligt rinner det iväg ett par eller några timmar på det.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
När jag bytte fönster på mitt förra hus så bytte jag inte karmar på källarfönsterna, utan beställde måttanpassade treglas som passade i fönsterkarmen efter man tog bort fönsterbågen ur karmen, limmade dit dom och satte lister för utseendet.
Billigt, större glasyta, inbrottssäkert, energisnåla glas, jag var väldigt nöjd
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Ta bort inputsade karmar och sen återställa är tio gånger värre än att renovera fönsterna.
 
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ta bort inputsade karmar och sen återställa är tio gånger värre än att renovera fönsterna.
Det var vad jag tog hänsyn till och valde att renoverade.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Jag hade renoverat.
 
Tack så jättemycket för allas input, jag tycker detta forumet är otroligt värdefullt när man som jag egentligen bara är en vanlig medelsvensson som vill lära sig pilla lite 😁. Det verkar helt klart som att det bästa ändå är att renovera befintliga så gott det går, så jag tar nog sikte på det. Och inte jobba ihjäl sig med varje fönster till molekylnivå, så blir det nog inte så överväldigande


O [old rusty] skrev:
Det hörnet såg ju inte så roligt ut. Men å andra sidan inte ny skada. Är trät torrt nu?

Halvolja är ju hälften kokt linolja och hälften terpentin så det kemistandet löser de flesta själva.. ;)

Är inte linoljekitt "standard"?
Aldrig haft en tanke på något annat med tanke på hur bra det är och hur lätt det är att använda..
Nä precis det ser inte så roligt ut. Men är det den ända stora skadan jag kan hitta på 10 fönster så i det stora hela kanske man överlever. Jag skulle tippa på att det är en äldre skada, har ingen fuktmätare men det känns iaf inte blött.
Då vet jag att man blandar oljan själv :)


N nb. skrev:
Jag hade en målare för att renoverad alla fönster ett hus från 1914 och frågade runt rätt mycket.

Som någon tyckte - det är ju ett fönster och ingen möbel, alltså överdriv inte.

Som kitt använde jag detta, funkar bra med linolja och används av fönsterhantverkare om det inte är explicita krav på linoljekitt.
[länk] SEAL/

Petade bort kitt som satt löst, oljade enligt anvisningar från kitt- och färgleverantör, sedan linolja på utsidan, klassisk oljefärg emellan (alltså lacknafta som lösningsmedel) och modern snickerifärg på insidan.

Peta inte ut rutan om du inte tycker du har för lite att göra. Beroende på hur färgen sitter och färgtyp behöver du inte göra trärent heller, men köra över en båge med en metabo lackfräs går fort.

Mycket är det ju en fråga om finish också, och källarfönstren ska du kanske inte ställa ut i vardagsrummet...

Källarfönstren fick ingen linoljefärg, bara vanlig oljefärg. Orkade inte pga torktiden.

Och vill du lägga ännu mindre tid tar du bara ytterbågens utsida, kanter och karmarna och struntar i innerbågen.

Du ska inte förvänta dig att dina plastfönster håller i 40 år, du kan åtminstone vara säker på att du kommer få läckande isolerrutor med kondens emellan och behöver byta ett par.

Byter du fönster ska du inte underskatta tiden att fixa till putsen på in och utsida. Om den inte sitter ordentligt rinner det iväg ett par eller några timmar på det.
Toppenbra info :) Ser ut att vara ett bra kitt till fogpistolen! Ska se om jag kan inhandla den då


Isakare Isakare skrev:
Ta bort inputsade karmar och sen återställa är tio gånger värre än att renovera fönsterna.
Ah, alright. Trodde inte det skulle vara så klurigt, men när du säger det så kanske det ändå är rätt bökigt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Skrapa, måla och kitta kan alla lära sig.
Laga hörn och kanter på puts så det blir snyggt är nästan en konstart som långt från alla bemästrar.
Jag gjorde väldigt enkelt för mig när jag renoverade alla fönster. Alla sidor där det inte satt metallbeslag drog jag av med elhyveln inställd på nån halv mm, trärent på några sekunder, slipade sen med grovt papper innan jag oljade och målade för bättre vidhäftning.
Karmen får man skrapa på plats, men fönstret hänger man av och arbetar med på ett bord eller bockar.
2 längre skruv på 2 motstående sidor, så kan du hänga fönstret på skruvarna mellan 2 bockar och måla alla sidor samtidigt.
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
Gör ett noggrant arbete, du lär dig av det och behöver inte göra om det så snart.
De fönster jag renoverat har jag lagt mest tid på underarbetet.
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
Tack. Jag hörde med morsan och tydligen målade hon några av dom för ca 10+ år sedan med akrylfärg och inte linoljefärg. Det gör ingen skillnad, utan det går bra att måla med linolja ändå, bara man skrapar och slipar bort det värsta?

Isakare Isakare skrev:
Skrapa, måla och kitta kan alla lära sig.
Laga hörn och kanter på puts så det blir snyggt är nästan en konstart som långt från alla bemästrar.
Jag gjorde väldigt enkelt för mig när jag renoverade alla fönster. Alla sidor där det inte satt metallbeslag drog jag av med elhyveln inställd på nån halv mm, trärent på några sekunder, slipade sen med grovt papper innan jag oljade och målade för bättre vidhäftning.
Karmen får man skrapa på plats, men fönstret hänger man av och arbetar med på ett bord eller bockar.
2 längre skruv på 2 motstående sidor, så kan du hänga fönstret på skruvarna mellan 2 bockar och måla alla sidor samtidigt.
Grymt tips, tack. Lät du glasen sitta kvar i fönstret under slipning?
 
N naikon skrev:
Tack. Jag hörde med morsan och tydligen målade hon några av dom för ca 10+ år sedan med akrylfärg och inte linoljefärg. Det gör ingen skillnad, utan det går bra att måla med linolja ändå, bara man skrapar och slipar bort det värsta?


Grymt tips, tack. Lät du glasen sitta kvar i fönstret under slipning?
Japp. Ta ur gamla glas brukar sluta med att de går sönder, provade på några men gav upp.
 
dof dof skrev:
2013 renoverade jag ett fönster från grunden. 2014 bytte jag ut alla fönster till pvc och har aldrig ångrat det.
man ska bara måla me linolje färg om fönstrerna är målade med linolja annars inte.
duger med vanlig olje färg med förstärkt linolje färg.
 
D
Fixade mina källarfönster förra vintern, alla förutom två var rötskadade och behövde bytas lite virke i. Ett fönster tog 5-6 timmar utspritt på 5 kvällar. Då drog jag bort all färg, slog isär bågarna och gjorde ilusningar, slipade o hyvlade, la alla beslag i ättika för rosten, skar ut lite nya glas och målade hela konkarongen. Helt okej vinterpill. Tycker det är rätt kul med fönster, rycker ner nått då och då när jag får tråkigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.