Hej
Jag är i färd med att ta över mitt föräldrahem och försöker prioritera saker som behöver göras med huset.
Källarfönstren är från när huset byggdes på 60-talet och behöver renoveras med ny färg och kitt. Det är 10 st.
En av fönstren verkar ha en något rötskadad karm, men de andra verkar mer eller mindre intakta

Innan jag ger mig på ett mastodontprojekt tänkte jag höra lite med var ni hade gjort.
Jag tänker bo livet ut här, så iaf 40 år till.

- Alternativ 1:
Renovera samtliga fönster själv, en i taget. Hänga av och plocka in fönstret i verkstaden. Av med rutan. Slipning, oljning, målning, kittning, tätningslister. Samt samma på karmen som sitter kvar.
Vad kan ett fönster ta i tid, 10-20 timmar? Har aldrig gjort det förr och känner jag mig själv så kan jag vara rätt efterbliven ibland. Tar man i så blir det 200 timmars projekt? Rätt mycket när man ska ett liv också

- Alternativ 2:
Köpa nya PVC-fönster, 10st 80x60 källarfönster kostar ca 19.500kr på Byggmax.
Klarar man som amatör att sätta i dessa själv tror ni? Hamra loss putsen som håller fast nuvarande karmen, av med gamla fönstret, i med nytt fönster och karmskruvar, drevbanda och sen på med ny puts runt fönsterhålet? Hur svårt är det på en skala 1-10 jämfört med att renovera befintliga?

Så, vad hade ni gjort ifall ni som i min sits planerar bo här livet ut? Det känns ju dumt att lägga hundratals timmar på att renovera befintliga fönster, om jag ändå behöver byta ut dom eller göra om renoveringen om 10-20 år. Dessutom varit sjukskriven för utmattning, så jag får välja med omsorg vad jag ska lägga tid på

Jag tycker inte att 20.000 är en jättestor summa för nya källarfönster på hela huset. Speciellt inte om de kommer hålla min livstid utan att behöva tänka på att underhålla dom. 3-glas istället för 2-glas är ju inte en nackdel heller

Tar gärna emot era rekommendationer
Slitet källarfönster från 60-talet i behov av renovering, med rötskadad karm och flagnad färg, inmonterat i en putsad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt källarfönster med blyinfattat glas i behov av renovering i ett hus från 60-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Renovera och gå genom eld före pvc
 
  • Gilla
Erikhall och 8 till
  • Laddar…
Det är inte det värsta fönstret antar jag?

Just det på bilden hade jag skapat lite färg, bort med löst kitt, oljat, kittat om på plats och sen på med färg. I mitt fall linoljefärg. När du övat på kittning lite tar det någon timme eller två totalt.

Var var jag gjorde på liknande fönster för åtta år sen, har oljat södersidan en gång sen dess men annars ser det ok ut fortfarande.
 
2013 renoverade jag ett fönster från grunden. 2014 bytte jag ut alla fönster till pvc och har aldrig ångrat det.
 
  • Gilla
Bo Olofsson och 2 till
  • Laddar…
Av bilderna att döma har dina päron skött fönstren rätt väl. Att totalrenovera dem låter i mina öron som onödigt arbete.
Ta bort allt löst kitt, olja kittfalsen med halvolja (50/50 linolja och balsamterpentin), lägg på nytt linoljekitt när halvoljan sugits in i träet, och måla hela rasket med en bra linoljefärg när kittet härdat. Klart!
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 5 till
  • Laddar…
R reez skrev:
Renovera och gå genom eld före pvc
Alright, motivera gärna, jag försöker ju lära mig och är ingen expert. Dock skiter jag helt i utseende och om de ser plastiga ut.


O [old rusty] skrev:
Det är inte det värsta fönstret antar jag?

Just det på bilden hade jag skapat lite färg, bort med löst kitt, oljat, kittat om på plats och sen på med färg. I mitt fall linoljefärg. När du övat på kittning lite tar det någon timme eller två totalt.

Var var jag gjorde på liknande fönster för åtta år sen, har oljat södersidan en gång sen dess men annars ser det ok ut fortfarande.
Tack för input. Nej precis detta är väl inte det värsta. Som sagt iaf ett annat som verkar ha en rötskada. Kan se om jag kan lägga upp ett foto på det också.
Som du säger går det säkert att göra på plats, men känns ändå bekvämt att bara hänga av det och ta med in. Bekvämare arbetsställning osv i verkstaden.


dof dof skrev:
2013 renoverade jag ett fönster från grunden. 2014 bytte jag ut alla fönster till pvc och har aldrig ångrat det.
Lite det jag funderar på. Känns dumt att börja renoveringen med 1-2 fönster och lägga ex antal timmar, men sen upptäcka att kanske ändå hade varit lönt att byta till nya.
Gjorde du bytet själv och hur svårt var det i så fall?


SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Av bilderna att döma har dina päron skött fönstren rätt väl. Att totalrenovera dem låter i mina öron som onödigt arbete.
Ta bort allt löst kitt, olja kittfalsen med halvolja (50/50 linolja och balsamterpentin), lägg på nytt linoljekitt när halvoljan sugits in i träet, och måla hela rasket med en bra linoljefärg när kittet härdat. Klart!
Hehe, tror inte att föräldrarna underhållet dem något särskilt mer än att morsan sagt att hon målade dem när vi flyttade in för typ 25 år sedan. Annars är kitt och så säkert original.
Totalrenoveringen hade jag mer i tankarna för att göra det så grundligt och utförligt som möjligt, just så att det kan hålla optimalt länge. Så jag slipper underhålla dem inom de närmsta 10 åren eller så.
Men du tror inte det krävs skrapning och slipning egentligen då?
 
Du skrapar bort lös färg och tar bort kitt som sitter löst. Det räcker. Färg och kitt som fortfarande sitter där det ska lär fortsätta med det, även om du målar på ett lager ny färg ovanpå.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jupp bytte själv. Inte svårt alls skulle jag vilja säga. Skummade fast mina så det gick fort och smidigt.
 
N naikon skrev:
Dock skiter jag helt i utseende och om de ser plastiga ut.
Då blir plastfönster perfekt för dig.
 
  • Gilla
  • Haha
Erikhall och 3 till
  • Laddar…
Renovera. Du kanske behöver kladda lite ny färg utanpå där de är utsatta för väder och vind med 10 års mellanrum. Men är det bra virke i bågarna så håller de i flera generationer till.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du skrapar bort lös färg och tar bort kitt som sitter löst. Det räcker. Färg och kitt som fortfarande sitter där det ska lär fortsätta med det, även om du målar på ett lager ny färg ovanpå.
Aight. Ja det låter ju inte så krångligt. Låter själva glaset sitta kvar också då? 10-20 timmar per fönster kanske är lite att ta i då. Kanske kan komma ner i bara några enstaka timmar om man får in flytet då.

dof dof skrev:
Jupp bytte själv. Inte svårt alls skulle jag vilja säga. Skummade fast mina så det gick fort och smidigt.
Schysst. Man använder skum istället för att skruva fast karmen? Smidigt att slippa borra i sten. Har du bilder får du jättegärna skicka mig ett meddelande

Stefan N Stefan N skrev:
Då blir plastfönster perfekt för dig.
Alltså, jag är väl ganska pragmatisk. Funktion+ekonomi är viktigast för mig, huset i sig är ingen vidare snickarglädje utan otroligt enkel standard.
Det mest ekonomiska är såklart att fixa till befintliga, men vill samtidigt överväga fördelarna med att installera nya. Det kanske innebär att jag inom min kvarvarande livstid under 40 år sparar hundratals timmar med att inte behöva måla+olja+kitta var tionde år. Det är bara en tanke
 
S Staffan-N skrev:
Renovera. Du kanske behöver kladda lite ny färg utanpå där de är utsatta för väder och vind med 10 års mellanrum. Men är det bra virke i bågarna så håller de i flera generationer till.
Lite oklart hur bra skicket är på alla. Jag ska ta mig en bra koll och inspektera träet och se ifall det är några fler som är rötskadade. Så får jag ta det därifrån :) Men bra input, tack. Kanske kan återkomma med bilder på rötan imorgon.
 
Största nackdelen med att byta fönster är att nya fönster oftast har tjockare båge och karm och därmed mindre glasyta. Det upplevs som mindre elegant och klumpigare, har kanske mindre betydelse på en källare men jag skulle ändå vilja påstå att det drar ner huset som helhet att byta till plastfönster, skicket på befintliga fönster ser ju jättebra ut utifrån bilden. Med tanke på hur många andra grejer man kan göra med ett hus som kostar pengar hade jag helt klart inte bytt fönster.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 4 till
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Största nackdelen med att byta fönster är att nya fönster oftast har tjockare båge och karm och därmed mindre glasyta. Det upplevs som mindre elegant och klumpigare, har kanske mindre betydelse på en källare men jag skulle ändå vilja påstå att det drar ner huset som helhet att byta till plastfönster, skicket på befintliga fönster ser ju jättebra ut utifrån bilden. Med tanke på hur många andra grejer man kan göra med ett hus som kostar pengar hade jag helt klart inte bytt fönster.
Ok jättebra input. Jag har inte tänkt på det du nämner. Jag ska ta en genomgående titt imorgon och kolla skicket på samtliga.
 
N naikon skrev:
Aight. Ja det låter ju inte så krångligt. Låter själva glaset sitta kvar också då? 10-20 timmar per fönster kanske är lite att ta i då. Kanske kan komma ner i bara några enstaka timmar om man får in flytet då.
Ja, glaset får sitta kvar.
Skulle tippa att det tar 10-20 timmar totalt att fixa alla 10 fönster utvändigt om du jobbar systematiskt, typ:
Dag 1: Ta bort löst kitt, skrapa bort lös färg, tvätta kvarvarande färg med målartvätt - på alla fönster.
Dag 2: Halvolja kittfalsen och ställena du skrapat bort färgen - på alla fönster.
Och så vidare.
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.