Storsockret
Jag har tidigare skapat en tråd om ena garageporten som blivit sne, men jag kom aldrig till skott där. Nu är det dock så att båda portarna, snea eller inte, skrapar i marken såpass mycket att jag inte tar mig in. Den vänstra går inte att rubba.

Detta problemet uppstår på höst/vinter och avtar framåt våren så antar att dörrarna (eller för all del marken) sväller upp och gör det till början svårt och till sist omöjligt att öppna.

Finns det något sätt att fixa det utan att byta portar och helst även utan att ta loss dem? Typ ta bort plåten längst ner och kapa en centimeter eller två av dörren? Tänker att portarna redan idag har skrapats upp av asfalten såpass mycket att vatten redan lär tränga in i dem, (kanske det som gjort att det blivit värre) så att såga av dem kanske inte skulle vara så mycket värre sett till den aspekten.

Två röda garageportar som skrapar mot asfalt, synligt slitage längst ner på portarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser inte hur tajt det är uppåt men det kanske skulle få plats med en slitbricka på gångjärnen?
 
Tryck in en kofot under dörren så du kan öppna den. Sen kan du raspa/fila/slipa undersidan tills dörren går att stänga. När det är torrare bör du sedan ytbehandla undersidan. Kan du vänta så är det självklart enklare när dörren torkat då du slipper bända upp den och du kan olja undersidan på en gång.
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
S
De är ju bara felriktade, så börja med det.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Storsockret
S Sernando skrev:
De är ju bara felriktade, så börja med det.
Hur drar du den slutsatsen, dvs hur ser man det? Att den högra är åt skogen ser man ju men den går knappt att öppna även om man lyfter samtidigt. Den vänstra går inte att rubba utåt alls.
 
Fräs ner asfalten lite
 
S Sernando skrev:
De är ju bara felriktade, så börja med det.
Är felriktade dörrar svårare att öppna på vintern? Hur kommer det sig?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Är felriktade dörrar svårare att öppna på vintern? Hur kommer det sig?
Mina är faktiskt det. Har också slagportar. Har varit svåra att öppna vid minusgrader, nu när det blivit mildväder -ett par plusgrader i ett par veckor så är problemet som bortblåst. Märkligt.
 
G Ganescha skrev:
Mina är faktiskt det. Har också slagportar. Har varit svåra att öppna vid minusgrader, nu när det blivit mildväder -ett par plusgrader i ett par veckor så är problemet som bortblåst. Märkligt.
Och det är för att de är felriktade?
Känns det inte troligare att marken reser sig pga tjäle eller att dörrarna av nån anledning sväller på vintern?
 
Nissens
Storsockret Storsockret skrev:
Jag har tidigare skapat en tråd om ena garageporten som blivit sne, men jag kom aldrig till skott där. Nu är det dock så att båda portarna, snea eller inte, skrapar i marken såpass mycket att jag inte tar mig in. Den vänstra går inte att rubba.

Detta problemet uppstår på höst/vinter och avtar framåt våren så antar att dörrarna (eller för all del marken) sväller upp och gör det till början svårt och till sist omöjligt att öppna.

Finns det något sätt att fixa det utan att byta portar och helst även utan att ta loss dem? Typ ta bort plåten längst ner och kapa en centimeter eller två av dörren? Tänker att portarna redan idag har skrapats upp av asfalten såpass mycket att vatten redan lär tränga in i dem, (kanske det som gjort att det blivit värre) så att såga av dem kanske inte skulle vara så mycket värre sett till den aspekten.

[bild]
Vad har du prövat hittills?
En dörr är inte rocket sciense direkt.
Att rikta och ev kapa dörrarna är väl det första man gör. Hjälper inte det så är det märkligt.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Och det är för att de är felriktade?
Känns det inte troligare att marken reser sig pga tjäle eller att dörrarna av nån anledning sväller på vintern?
Jag riktade dem i sommar så dom fungerade klanderfritt vilket dom också gör nu vid plusgrader. Att dom sväller på vintern är absolut en trolig orsak men varför gör dom det? Fukt som fryser?
 
Storsockret
Nissens Nissens skrev:
Vad har du prövat hittills?
En dörr är inte rocket sciense direkt.
Att rikta och ev kapa dörrarna är väl det första man gör. Hjälper inte det så är det märkligt.
Jag har inte provat någonting alls, tänkte försöka få tips om det minst jobbiga innan jag sätter igång. Tänkte om det är olämpligt att kapa t.ex.

Helst något jag kan göra utan lyft/bärhjälp men ska jag locka hit nån vill jag ha en plan iaf.
 
Dörrarna ser ut att vara rätt så täta upptill så det som är bäst är nog att kapa dem i nederkant och eventuellt bygga på tröskeln om det blir glipa. För att göra det bra så måste du ta loss dörrarna.
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Om man kapar dörrarna blir det ju ett mellanrum till tröskeln?
Det enda rätta är att sänka marken utanför.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Man börjar med att ta fram ett vattenpass och kollar var problemet ligger.
Hänger dörrarna rakt, är dörrarna raka, är karmen rak, hänger den på mitten, är marken utanför rak mm.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.