Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl mer samfällighetsföreningens styrelse som är motparten här tänker jag. Det är ju de som plogar, inte grannen. Eller har jag fått det hela om bakfoten?
Jo precis , ska eventuellt ta det med styrelsen en sväng o kolla, pratade med dom som plogar och dom skulle göra som grannen ville ha det och ville inte lägga sig i och hänvisade mig till styrelsen.
 
Claes Sörmland
J Jon82 skrev:
Jo precis , ska eventuellt ta det med styrelsen en sväng o kolla, pratade med dom som plogar och dom skulle göra som grannen ville ha det och ville inte lägga sig i och hänvisade mig till styrelsen.
Ok, då är det ju klart. Samfällighetsföreningen har ingen rätt att ploga på din fastighet. Det är ju bara att meddela ordföranden. Det finns också ett personligt ansvar här för styrelsens ledamöter som kan vara bra att påminna styrelsen om.
 
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
J Jon82 skrev:
Jo precis , ska eventuellt ta det med styrelsen en sväng o kolla, pratade med dom som plogar och dom skulle göra som grannen ville ha det och ville inte lägga sig i och hänvisade mig till styrelsen.
Jag skulle meddela de som plogar att de inte har har rätt att ploga, sen lägger du till att du polisanmäler dom om det upprepas.

De kan hänvisa bäst de vill styrelsen. Jag tror du måste vara tuff.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Såna här tråder är svintråkiga utan bilder och karta, bifoga gärna för mer högaffelstämning 🤓
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
Hur har det gått @Jon82 ?
 
L lillefar skrev:
Hur har det gått @Jon82 ?
Jodå det har gått bra ligger en snövall på vår sida tomten nu så det går inte att köra bil där, skottade på lite extra snö när jag var där sist så det det inte går att gå där heller efter att granne sprungit där troligen för att retas med mig 😅.
Men blir ett staket I sommar föreslog att vi skulle ha en snövall som nu tidigare i vinter men enligt granntanten så går det inte föreslog det flera gånger men samma svar.
Det ska vara som det är jag skiter i vad ni tycker fick jag till svar efter att ha föreslagit snövall imellan för många gånger gissar ja.

Ingen aning varför det är en snövall där nu men vi är nöjd men blir ett staket ändå i sommar orkar inte med granntanten.

Lite konstigt att hon är så omöjlig att göra med och rent av otrevlig när hon har gäststuga på vår tomt och förråd typ nån meter ifrån tomtgräns , dom har stått där över 10 år men har byggts utan att fråga granne.
Är väl svårt att få bort men en rättshavirist hade nog kunnat bråka om dom en del gissar jag.

Men nu blir det som sagt staket I sommar på vår sida tomtgräns sen behöver jag förhoppningsvis aldrig ha med människan att göra igen😁
 
J Jon82 skrev:
hon har gäststuga på vår tomt
????

Har hon servitut/arrendeavtal eller nåt för detta?

Annars skulle jag se till att hon får ta bort den!! 😈
 
  • Gilla
returen och 3 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
????

Har hon servitut/arrendeavtal eller nåt för detta?

Annars skulle jag se till att hon får ta bort
Inget jag hört talas om iaf , men är lite sugen o bygga skotergarage nån gång så är inte så sugen o bråka med grannen om sidobyggnader kommer dock bygga minst 4,5 m ifrån henne men behöver nog tillåtelse ifrån andra grannar och då vill jag inte ha nåt ryckte om att vara en bråkig granne😀
 
L lillefar skrev:
Hur har det gått @Jon82 ?
Lite uppdatering, byggde ett staket I våras använde trallbräder som ribbor skruvade upp dom åt vårat håll lätare att bytta ut i framtiden och så ser det lite finare ut mot oss.
Häromdagen ringde granntantens man och beordrade mig att bytta sida på ribborna eftersom folk kunde tro att det var dom som byggt staketet.
Jag sa bara nej, han sa att han skulle gå vidare med det här var vet jag inte så blir intressant o se om det händer nåt.
Hade han bara varit lite trevlig och inte beordrat mig så hade jag givetvis varit bredd att ev sätta ribbor på deras sida också eller nån annan lösning men nu har dom redan kostat oss en del pengar och tid så jag kände inte för att vika ner mig hur som helst 😀
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm_ och 6 till
  • Laddar…
J Jon82 skrev:
Lite uppdatering, byggde ett staket I våras använde trallbräder som ribbor skruvade upp dom åt vårat håll lätare att bytta ut i framtiden och så ser det lite finare ut mot oss.
Häromdagen ringde granntantens man och beordrade mig att bytta sida på ribborna eftersom folk kunde tro att det var dom som byggt staketet.
Jag sa bara nej, han sa att han skulle gå vidare med det här var vet jag inte så blir intressant o se om det händer nåt.
Hade han bara varit lite trevlig och inte beordrat mig så hade jag givetvis varit bredd att ev sätta ribbor på deras sida också eller nån annan lösning men nu har dom redan kostat oss en del pengar och tid så jag kände inte för att vika ner mig hur som helst 😀
Beordrade? Han vill ha ett till staket alltså?
 
J Jon82 skrev:
Hej

Kom precis hem ifrån våran stuga i fjällen som har varit i släktens ägor i 40 år.
När vi kom upp så hade vi en väg rakt igenom tomten över till grannens tomt och till en väg på andra sidan området.
Våran granne har sagt till dom som håller i snöröjning (ny för i år) att det ska vara så.
Vi vill ju inte ha en väg rakt igenom tomten utan föredrar att vägen slutar vid oss, grannen vill ha röjt eftersom det blev skada på en av deras byggnader pga snöhögar.

Jag förstår givetvis grannen och självklart ska dom inte behöva få skador på sin fastighet så jag ringde dom som har hand om snöröjningen för att höra om dom kunde skippa att röja en väg igenom vår tomt men dom hänvisade bara till grannen o styrelsen i stugbyn, dom ville inte hamna imellan vilket jag kan förstå.

Ringde därefter grannen för att prata och komma överens om nåt vi båda var nöjd med, men fick inget gehör alls det skulle vara så nu menade hen.

För 20 årsen gick vägen där men när vårat område fick ny infart så passade min släkting som då ägde stugan att stänga vägen och sätta upp ett staket, med styrelsen i ryggen.
Vart livat då också främst från den grannen (äldre släkting till dom som har den nu)
Som hade vant sig snabbt med den nya infarten och snäppet snabbare väg till sin stuga tydligen.

Staket rev vi för några årsen var i rätt dåligt skick.

Hur tycker ni att man gör nu?
Gå till styrelsen och se om dom kan hjälpa till?
Bara smälla upp ett nytt staket i sommar?

Är inte jätte sugen på att bli ovänner med grannarna men känns som om dom inte vill mötas halva vägen.

Rätt sent och skriver på telefon så ni får ursäkta grammatiken.
uppenbart en stugbysförening med ytterst lokal anknytning där du är utbölingen.
som gammal fältarbetschef anser jag att vägar är till för att förstöras, du kan välja att gräva av den eller spränga gryta.
 
  • Haha
djanlov och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.