TRJBerg
BirgitS BirgitS skrev:
Det var inte jag som skrev inlägg #83 som innehöll något som redan har skrivits.

Om någon varje dag tjatade om att hen tycker att jag borde göra något så skulle jag uppleva det som stalking och polisanmäla det.

När det gäller lagliga vägar så verkar ju styrelsen hålla på med det, kronofogden och vad det nu var.
Så du skulle polisanmäla Skatteverket om de tjatar om att du ska betala din skatt?
 
BirgitS
TRJBerg TRJBerg skrev:
Så du skulle polisanmäla Skatteverket om de tjatar om att du ska betala din skatt?
Dels tjatar inte Skatteverket ens varje vecka om någon inte skulle betala in sin skatt och dels är det en himmelsvid skillnad mellan Skatteverket och en granne.

Skatteverket skulle väl just gå de normala vägarna som kronofogde och stämning, alltså de vägar som styrelsen bör gå.
 
TRJBerg
BirgitS BirgitS skrev:
Dels tjatar inte Skatteverket ens varje vecka om någon inte skulle betala in sin skatt och dels är det en himmelsvid skillnad mellan Skatteverket och en granne.

Skatteverket skulle väl just gå de normala vägarna som kronofogde och stämning, alltså de vägar som styrelsen bör gå.
Det skulle jag uppleva som allvarliga trakasserier.
 
Claes Sörmland
I min värld är kronofogde och stämning absolut inte den normala vägen för att lösa konflikter och få något uträttat i en bostadsrättsförening. Det är vägen när den normala vägen med överenskommelser, argumentation, påtryckningar och social press har misslyckats helt. Det är för de särskilt krångliga och allvarliga fallen som man drar in myndigheter i föreningens förvaltning. Det är ett misslyckande. Och det löser sällan problemet.

Med det sista menar jag att även om nu kronofogde med våld tar sig in i grannens lägenhet och föreningen mäter fukten i taket så är det ett myrsteg. Hittas t ex ingen fukt så tyder det på att läckan är under grannens golv eller i schakt, t ex i avloppsstammar, avloppsgroda eller i ledningar för värme eller vatten som går det. Eventuellt kan det vara ett läckande tätskikt. Nu ska detta åtgärdas. Om grannen vägrar en fuktmätning lär det inte blir enklare att få grannen att acceptera att riva sitt badrum.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ts första inlägg
"Min fråga är har jag rätt till ersättning från granne"
I min värld innebär det stämning
Nej, det kan lika gärna vara krav som ställs av försäkringsbolaget för kostnader för förseningen. Tex för att man bedömer att TS pga avsaknaden av badrum behöver bo på hotell. Om det blir flera månaders försening orsakat av att grannen inte ger tillträde för besiktning kan man kräva grannen på den kostnaden via sitt försäkringsbolag. Utan att stämma någon.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hittade det här citatet
"Min fråga är har jag rätt till ersättning från granne" från ts
Det handlar fortfarande inte om att bli rik, utan om att motivera grannen att släppa in besiktningsmannen. Det brukar gå lättare om det kostar pengar, och TS lider ju skada av att inte kunna använda sitt badrum.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P pmd skrev:
Frågan var "finns det några pengar att få ut från grannen"? Premissen var att TS skulle vinna i tingsrätten.
Premissen är väl att TS ska kunna renovera sitt badrum? Och att grannen inte släpper in besiktningsmännen. Vilket är en rimlig grund för föreningen att förverka lägenheten, sälja den till någon annan och ge TS ersättning för sina kostnader. Tingsrätten har inget med detta att göra.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det handlar fortfarande inte om att bli rik, utan om att motivera grannen att släppa in besiktningsmannen. Det brukar gå lättare om det kostar pengar, och TS lider ju skada av att inte kunna använda sitt badrum.
Du har å andra sidan nekat till att ts har sagt något om att stämma. Jag påpekade bara att mam inte blir rik. Jag tyckte den kommentaren passade in. Den var ganska allmänt hållen. Men du börjar prata om att det handlar bara om ett badrum. Jag skrev inte stämmer du får du inga badrum
Du skrev det. Jag undrar hur många gånger jag försökt förklara hur det fungerar. Nu blandar du Du vet det är en process att stämma någon. Så med största sannolikhet så kommer föreningen fått tillträde till lägenheten. Och sen är det så här att det är inte meningen att man ska tjäna. Sen får du glömma att det kostar att processa. en jurist är rekomenderat och kostar Tänk att du vinner din process som du inte skulle göra men bara lite. Ts vinner. Men det finns inga pengar. Då står med en vinst men inga pengar. Eller så lyssnar man på jag skrivet redan från början

.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Om den inte är kraftigt belånad.
Den varianten tycker jag kan vara inbakad i "förmodligen". 😉
 
P
Anna_H Anna_H skrev:
Premissen är väl att TS ska kunna renovera sitt badrum? Och att grannen inte släpper in besiktningsmännen. Vilket är en rimlig grund för föreningen att förverka lägenheten, sälja den till någon annan och ge TS ersättning för sina kostnader. Tingsrätten har inget med detta att göra.
Premissen för BeaumontXs ifrågasättande, i inlägg #2, om det skulle finnas några pengar att få ut från grannen, var att TS hade vunnit i tingsrätten. Det var vad jag kommenterade i inlägg #95.
 
P pmd skrev:
Premissen för BeaumontXs ifrågasättande, i inlägg #2, om det skulle finnas några pengar att få ut från grannen, var att TS hade vunnit i tingsrätten. Det var vad jag kommenterade i inlägg #95.
Jag valde att inte kommentera det eftersom det var ett stickspår och ville inte bidra till att tråden spårade ut helt. Men nu känns det som tråden ändå gjort det.

Även om det finns ett värde i lägenheten så är det inte säkert att det finns pengar för TS att få ut efter en exekutiv auktion. Det är fullt troligt att det finns andra som står före TS i kön att få pengar vid en sådan. Exakt hur det ser ut i TS fall kan vi så klart inte veta, eftersom vi inte har den information. Men det är alltid bra att ha med sig att fundera på att även om man "vinner", finns det något att få? En riskbedömning helt enkelt, är de (få) pengarna man kan få värda risken med de pengar man kan förlora? Det är dumt att kasta bra pengar efter dåliga.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Jag valde att inte kommentera det eftersom det var ett stickspår och ville inte bidra till att tråden spårade ut helt. Men nu känns det som tråden ändå gjort det.

Även om det finns ett värde i lägenheten så är det inte säkert att det finns pengar för TS att få ut efter en exekutiv auktion. Det är fullt troligt att det finns andra som står före TS i kön att få pengar vid en sådan. Exakt hur det ser ut i TS fall kan vi så klart inte veta, eftersom vi inte har den information. Men det är alltid bra att ha med sig att fundera på att även om man "vinner", finns det något att få? En riskbedömning helt enkelt, är de (få) pengarna man kan få värda risken med de pengar man kan förlora? Det är dumt att kasta bra pengar efter dåliga.
Vissa skulder är prioriterade...

Egentligen borde man göra en ordentlig uc på människan man vill stämma innan man funderar på det ordentligt
 
P pmd skrev:
Frågan var "finns det några pengar att få ut från grannen"? Premissen var att TS skulle vinna i tingsrätten.
Kommer du inte ens dina egna inlägg. Du skrev inget om ekonomiska förutsättningar.

Det är en väldigt avgörande fråga du ställd!
Man borde ta en uc på grannen. För att få reda på ekonomin. Inga pengar ingen anledning att processa.
Jag är positivt förvånad över ditt inlägg.
Jag håller med dig helt. Du har helt rätt
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Kommer du inte ens dina egna inlägg. Du skrev inget om ekonomiska förutsättningar.
Var skrev jag inte det? :)

Se inlägg #115.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.