BirgitS
TRJBerg TRJBerg skrev:
Knappast.
Vilken av de tre meningarna var det ett svar eller en kommentar till?
Det är väl ett konstigt svar på frågan i alla fall.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är knappast olagligt att hålla kontakt med grannen i frågan. Det handlar ju om en pågående vattenläcka.
Att hålla kontakt är verkligen en annan sak än att stå och bevaka när grannen ska använda tvättstugan och annat som du föreslog, det vore ju stalking och att bete sig likadant som ordföranden i den andra tråden som alla verkade tycka trakasserade den TS:en.
 
TRJBerg
BirgitS BirgitS skrev:
Vilken av de tre meningarna var det ett svar eller en kommentar till?
Det är väl ett konstigt svar på frågan i alla fall.
De två sista meningarns förstås. Grammatik.
Första har du redan tjatat sönder.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Att hålla kontakt är verkligen en annan sak än att stå och bevaka när grannen ska använda tvättstugan och annat som du föreslog, det vore ju stalking och att bete sig likadant som ordföranden i den andra tråden som alla verkade tycka trakasserade den TS:en.
Jag har förtydligat vad jag menade. Är det inte dags att du accepterar det nu istället för att älta dina egna fantasier om att någon skulle ha fört fram att stalkning, trakasserier och allt vad det är skulle vara bra?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
P
BeaumontX BeaumontX skrev:
Då kommer du tvingas driva frågan i tingsrätten och även om du får rätt där, finns det några pengar att få ut från grannen ändå?
Grannen har en bostadsrätt. Förmodligen är den värd mer än en ersättning som TS kan komma att tilldömas i en rättegång.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Grannens liv ska vara ett helvete tills denne samarbetar tänker jag.
Ja, ett trevligt, artigt och sakligt helvete.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vilket lagstiftning stöder detta?
Möjligen brottsbalken 24 kap. 1 §, men det är kanske lite på gränsen. Att hindra en översvämning handlar ju inte om att återta egendom.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Ja, ett trevligt, artigt och sakligt helvete.
Det är sånt livet är för oss med ordnade liv.

(Sa jag något om mitt pendlande med regionaltåg? Eller mitt budgetansvar på jobbet? Eller allt det där hire and fire man måste ägna sig åt som småchef?)
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Grannen har en bostadsrätt. Förmodligen är den värd mer än en ersättning som TS kan komma att tilldömas i en rättegång.
Vi har knappt några skadestånd i Sverige.
Det handlar framförallt att lida något ekonomiskt. Det kommer stanna vid självrisken för försäkringen.
Toa har han fortfarande Det är duschen
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vi har knappt några skadestånd i Sverige.
Det handlar framförallt att lida något ekonomiskt. Det kommer stanna vid självrisken för försäkringen.
Toa har han fortfarande Det är duschen
Frågan var "finns det några pengar att få ut från grannen"? Premissen var att TS skulle vinna i tingsrätten.
 
Claes Sörmland
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vilket lagstiftning stöder detta?
Mitt bud är brottsbalken 24 kap. 4 §. (Jag kan verkligen inte brottsbalken så ta detta för det förslag det är.)

Texturtag från Brottsbalken 24 kapitel 4 paragraf om nöd på svenskt juridiska dokument.

Tack @pmd som fick mitt att läsa 24 kap. brottsbalken över en kopp kaffe.

Som väntat finns mycket gott om rättsfall att gräva ned sig i. Lagtextkommentaren från lagen.nu Skärmdump av en kommentar om nödsituationer i lagtext med hänvisningar till rättsfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
:
 
BirgitS
TRJBerg TRJBerg skrev:
De två sista meningarns förstås. Grammatik.
Första har du redan tjatat sönder.
Det var inte jag som skrev inlägg #83 som innehöll något som redan har skrivits.

Om någon varje dag tjatade om att hen tycker att jag borde göra något så skulle jag uppleva det som stalking och polisanmäla det.

När det gäller lagliga vägar så verkar ju styrelsen hålla på med det, kronofogden och vad det nu var.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har förtydligat vad jag menade. Är det inte dags att du accepterar det nu istället för att älta dina egna fantasier om att någon skulle ha fört fram att stalkning, trakasserier och allt vad det är skulle vara bra?
Då kan du väl en gång till skriva vad du tycker att TS ska göra så att det blir tydligt.
 
BirgitS
P pmd skrev:
Grannen har en bostadsrätt. Förmodligen är den värd mer än en ersättning som TS kan komma att tilldömas i en rättegång.
Om den inte är kraftigt belånad.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Då kan du väl en gång till skriva vad du tycker att TS ska göra så att det blir tydligt.
Allt för dig:

Försöka hålla kontakten vid liv med den motsträvige grannen så att denne förstår situationens allvar. Jobba för styrelsen gör detsamma. Se till att grannen har frågan top-of-mind om möjligt dagligen. Planera för daglig kontakt så kanske det blir kontakt någon gång i veckan i praktiken tänker jag. Se till att grannens liv inte kan lunkas på i frid och fröjd utan detta ska vara en stress för grannen.

I kontakten vara trevlig, artig och fokuserad på sakfrågan. Att få entreprenören får göra mätningarna i taket på grannes badrum. Kommunicera att detta är ett akut och pågående problem som måste lösas nu och inte kan vänta. Kommunicera att ett nej är olagligt, att du inte accepterar det och att grannen kommer att få sin lägenhet tvångsförsåld av föreningen. Försök ingjuta situationens allvar i grannen.

Skulle grannen visa sig vara en lätt förvirrad äldre, försök istället gå via anhöriga. Skulle personen - som du har spekulerat kring - kämpa med så allvarlig psykisk sjukdom att den uppenbart inte klarar av interaktion med TS. Lägg ned. Då måste socialtjänsten kopplas in och det sker genom att pressa styrelsen. Kanske är det dags att omyndigförklara grannen, det tar en väldig tid för det sociala att driva det.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.