Någon som vet hur man lyfter locket på denna så man kan byta platta, lossat alla synliga skruvar men sitter som berget Spis med uppfällt lock och avtagen förstyvare, redo för underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
I icemask skrev:
Någon som vet hur man lyfter locket på denna så man kan byta platta, lossat alla synliga skruvar men sitter som berget[bild]
dra fram den så ser du
 
Om jag minns rätt på de där så sitter det fyra skruv från sidorna, två på varje sida.
 
Det är det som är kruxet, det sitter inga skruvar i själva locket, de som sitter på utsidan sitter på listerna och de har jag lossat !
Ska hela fronten med knapparna oxå följa med i lyftet kanske?
 
Hej, kapar denna tråd lite. Vet någon var man hittar passande plattor till denna spis, eller snarare hur man avgör vilken platta man ska beställa?

Den platta jag ska byta är 187 mm bred (själva gjutjärnsdelen), hålet i spisens översida där plattan ska placeras är 185 mm. Men på diverse sidor för reservdelar till spisar hittar jag bara plattor som är 180 mm breda.

Och hur vet jag vilken watt etc jag ska beställa? Elementspänning är 220v, men det säger ju inte mig något om plattans wattal. Finns inga markeringar på själva plattans insida utöver ett serienr av något slag.
Måttband visar bredden på en gjutjärns spisplatta som är 187 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typskylt på en spis med tekniska specifikationer som elementspänning och serienummer från Husqvarna Vapenfabriks AB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på insidan av en rostig gjutjärnsplatta till spis med serienummer och spår av eldning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spisplattans insida

Fler bilder finns på denna länk:
https://photos.app.goo.gl/dFGFe5Gjs2eKKR4c6
 
Klassisk normal 18 cm platta 380 V . Är det 4 anslutningar på plattan. 80km från dig annars har jag. Men om intresse finns så jag kolla extra.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Klassisk normal 18 cm platta 380 V . Är det 4 anslutningar på plattan. 80km från dig annars har jag. Men om intresse finns så jag kolla extra.
Japp det är fyra anslutningar, märkta 4, 3, 1, 2.

Ok, jag är ju verkligen ingen expert på ämnet men vad betyder att spisens "elementspänning" är 230v, relativt då att du säger 380 v?

Och vilket wattal bör man ha på denna? Ser att det finns både 1500w/400v och 2000w/400v att köpa.
 
F Fingon skrev:
Japp det är fyra anslutningar, märkta 4, 3, 1, 2.

Ok, jag är ju verkligen ingen expert på ämnet men vad betyder att spisens "elementspänning" är 230v, relativt då att du säger 380 v?

Och vilket wattal bör man ha på denna? Ser att det finns både 1500w/400v och 2000w/400v att köpa.
På en 18 platta räcker det gott med 1500 W och det ska stå på en skylt på plattan 230 V, om jag inte mins fel så är skylten rödfägrad för 230 V som är spisens elementspänning och 400 V är blank. När du byter så märker du varje ledare med en tuschpenna med antal streck som är numret på den gamla plattan. Dom brukar vara märkta, men kolla för säkerhets skull
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A
J jonaserik skrev:
På en 18 platta räcker det gott med 1500 W och det ska stå på en skylt på plattan 230 V, om jag inte mins fel så är skylten rödfägrad för 230 V som är spisens elementspänning och 400 V är blank. När du byter så märker du varje ledare med en tuschpenna med antal streck som är numret på den gamla plattan. Dom brukar vara märkta, men kolla för säkerhets skull
Helt åt helvete fel som vanligt från dig
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
A
F Fingon skrev:
Hej, kapar denna tråd lite. Vet någon var man hittar passande plattor till denna spis, eller snarare hur man avgör vilken platta man ska beställa?

Den platta jag ska byta är 187 mm bred (själva gjutjärnsdelen), hålet i spisens översida där plattan ska placeras är 185 mm. Men på diverse sidor för reservdelar till spisar hittar jag bara plattor som är 180 mm breda.

Och hur vet jag vilken watt etc jag ska beställa? Elementspänning är 220v, men det säger ju inte mig något om plattans wattal. Finns inga markeringar på själva plattans insida utöver ett serienr av något slag.
[bild][bild][bild]
Spisplattans insida

Fler bilder finns på denna länk:
[länk]
Det du behöver veta står på undersidan som inte verka finnas kvar
180mm är standard 1500W är std
230V verkar du ha så nu behöver du bara ta reda på kromringens höjd men med tanke på åldern vågar jag påstå 8mm dvs hög kant.
Tex denna
https://shop.electrolux.se/matlagni...platta-stomme-180mm-230v-1500w/p/140056039039
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Helt åt helvete fel som vanligt från dig
Det va väl tusan vad du ska vara en absolut exspert på allt som har med vitvaror att göra. Du är inte ensam i världen med att framföra dig som något Orakel i olika lägen, det finns fler. Och det finns fler med erfarenhet av vitvaror, så du är inte ensam

Återigen så skriver du i inlägg # 10 exakt samma sak som jag skrev i # 8. Osökt kan man undra hur det med läskunnigheten och förståelsen av skrift.
Att då på ett flagrant sätt framhålla att det jag skrev "" ÄR ÅT HELVETE SOM VANLIGT FRÅN DIG """ är nog att ta i en del, men det är ett sätt för vissa att på adekvat sätt, framföra sig den bäste i allt.
Kanske kan vara bra att reparera hissen så den går ända upp
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
J jonaserik skrev:
Det va väl tusan vad du ska vara en absolut exspert på allt som har med vitvaror att göra. Du är inte ensam i världen med att framföra dig som något Orakel i olika lägen, det finns fler. Och det finns fler med erfarenhet av vitvaror, så du är inte ensam

Återigen så skriver du i inlägg # 10 exakt samma sak som jag skrev i # 8. Osökt kan man undra hur det med läskunnigheten och förståelsen av skrift.
Att då på ett flagrant sätt framhålla att det jag skrev "" ÄR ÅT HELVETE SOM VANLIGT FRÅN DIG """ är nog att ta i en del, men det är ett sätt för vissa att på adekvat sätt, framföra sig den bäste i allt.
Kanske kan vara bra att reparera hissen så den går ända upp
edit jag ångrar mig du är inte värd att kommentera
 
Skratta kan du markera, men komma med något vettigt kan du inte, utan gömmer dig bakom allt och inget, för undkomma det som kan träffa dig. Ett skratt kan fastna i halsen rätt vad det är. Så var försiktig.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
J jonaserik skrev:
Skratta kan du markera, men komma med något vettigt kan du inte, utan gömmer dig bakom allt och inget, för undkomma det som kan träffa dig. Ett skratt kan fastna i halsen rätt vad det är. Så var försiktig.
Patetiskt.
 
Läge att verkligen kolla upp om elementspänningen på plattan verkligen är 230 V ?
Enligt märkskylten på spisen så är det ju grundutförandet, men koppling 1 eller två gäller vid elementspänning 400V.
Kolla på anslutningsplinten hur den är kopplad och/eller om det finns märkning på plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.