Hej,

Har just servat en nedärvd Inca Euro 260 med separat elmotor, och den sågar rakt och bladet löper perfekt på hjulen. Men den vibrerar, eller skakar, väldigt mycket.

Åtgärder:
Nya PU-däck på hjulen
Nya lager på båda hjulen
Rengjord, justerade bladstyrningar

Kollat:
Hjulen är runda
Inget hack i bladet
Elmotorn är knäpptyst

Kvar att göra är att byta drivremmen och sätta nytt blad på, men jag tycker nästan att det mesta av vibrationerna kommer från topphjulet. Jag får även spänna spännaren i botten (tror att befintligt blad är för långt). Kan detta orsaka vibrationer trots att bladet går spikrakt?
 
T Taren43 skrev:
Hej,

Har just servat en nedärvd Inca Euro 260 med separat elmotor, och den sågar rakt och bladet löper perfekt på hjulen. Men den vibrerar, eller skakar, väldigt mycket.

Åtgärder:
Nya PU-däck på hjulen
Nya lager på båda hjulen
Rengjord, justerade bladstyrningar

Kollat:
Hjulen är runda
Inget hack i bladet
Elmotorn är knäpptyst

Kvar att göra är att byta drivremmen och sätta nytt blad på, men jag tycker nästan att det mesta av vibrationerna kommer från topphjulet. Jag får även spänna spännaren i botten (tror att befintligt blad är för långt). Kan detta orsaka vibrationer trots att bladet går spikrakt?
Spännfjädern
 
Frustrator Frustrator skrev:
Spännfjädern
Specifikt vad tänker du på då? Kan otillräcklig spänning orsaka vibrationer vid övre hjulet? Att bladet inte spänns tillräckligt har jag konstaterat men kan det vara orsaken till skakningarna?
 
T Taren43 skrev:
Specifikt vad tänker du på då? Kan otillräcklig spänning orsaka vibrationer vid övre hjulet? Att bladet inte spänns tillräckligt har jag konstaterat men kan det vara orsaken till skakningarna?
På min Inca försvann mycket vibrationer när jag uppgraderade fjädern.
Tror @Ola C har bättre koll på varför..
 
Rickard.
Ja jag tror det är pga du måste spänna i botten.
Jag får samma fenomen med tjocka band vilket jag antagit beror på att fjädern är för klen för att orka spänna dom rakt men eftersom det funkar fint med tunnare så har jag inte undersökt mer.

Med tjocka och tunnare tror jag att jag menar 0.6mm och 0.4mm men jag är inte särskilt övertygad på att jag minns rätt.
 
Låter klart intressant! Var kan man få tag i en ny? Är det inca direkt eller kan man få tag i en starkare nånstans ifrån? Min är som sagt dragen i botten men bladet är ändå "löst"
 
Rickard.
Det känns som rätt väg att börja med att köpa blad med rätt längd och sen undersöka om fjädern behöver bytas eller uppgraderas.

För lång är alltid för lång.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det känns som rätt väg att börja med att köpa blad med rätt längd och sen undersöka om fjädern behöver bytas eller uppgraderas.

För lång är alltid för lång.
Jo nya blad ligger på posten, så det blir testat i nästa vecka! 1854mm långa. Men fjädern har legat i spänn i 25 år så kan nog ha blivit uttröttad 😅
 
Frustrator Frustrator skrev:
På min Inca försvann mycket vibrationer när jag uppgraderade fjädern.
Tror @Ola C har bättre koll på varför..
Jag bytte aldrig fjäder på Incan, det var på bandsågen efter det. Mina vibrationer då berodde på att mekanismen som fjädern spänner rörde sig trögt upp o ner. Då blev systemet mer eller mindre stelopererat, fjädern är ju där för att ta upp små ojämnheter, om systemet inte behövt kunna röra sig kunde man lika gärna förspänt med en skruv.
 
Har nu bytt till ett blad med rätt längd som jag får spänt ordentligt (mätaren går i botten flera varv före jag är nöjd så misstänker att fjädern är mjuk).

Jag tightade även upp shimsningen på övre hjulet så det inte finns något axiellt spel mellan låsringen och hjulet samt bytte drivremmen till en ny.

men frågan är, hur mycket vibrationer är normalt på en Inca? den ruskar "en del" nu men väldigt mycket mindre än innan dessa åtgärder. är jag naiv att tro att den ska vara i det närmaste vibrationsfri?

Det finns ju inte så många mer saker att göra, alla lager är nya, nya gummin på hjulen som är hel runda, nya blad, ny rem, allt är tajt och fint. kanske den helt enkelt ruskar lite givet konstruktionen? sågen i sig väger ju som 2 pappersark ungefär.
 
T Taren43 skrev:
men frågan är, hur mycket vibrationer är normalt på en Inca? den ruskar "en del" nu men väldigt mycket mindre än innan dessa åtgärder. är jag naiv att tro att den ska vara i det närmaste vibrationsfri?
Vill minnas min vibrerade lite i plastkåpan, typ resonans, men sågade som en dröm. Av alla snickerimaskiner jag haft genom åren har Incorna varit dom som orsakat minst huvudbry. Kan du lägga upp en film på när du sågar något?...eller, film på när du inte sågar något vore kanske ännu bättre.
 
Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
Vill minnas min vibrerade lite i plastkåpan, typ resonans, men sågade som en dröm. Av alla snickerimaskiner jag haft genom åren har Incorna varit dom som orsakat minst huvudbry. Kan du lägga upp en film på när du sågar något?...eller, film på när du inte sågar något vore kanske ännu bättre.
sitter på jobbet nu men fixar det när jag kommit hem!
 
Lite film på tomgång samt sågning i lite ask. Den sågar väldigt rakt och fint och tycker inte att den ger så mycket märken i trät?
 
  • Bandsåg i arbetsrum sågar genom en planka av askträ, med träbitar och verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en nysågad träbit av ask som uppvisar raka och rena sågspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den verkar lite skakigare på tomgång än min var men jag hade direktdrift från motorn. Om du höjer till högsta såghöjden o flyttar undan bladstyrningarna o kör tomgång, har du nåt fladder i bladet då?
 
Loknar hur min inca med direktmonterad motor beter sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.