Hej alla,
Här kommer ytterligare en tråd med en köksrenovering. Vi har en förhoppning om att vi skall hinna bli klara på cirka 2mån, vi får väl se hur det blir med det... så här efter en helg känns det ganska långt kvar. ;)

Köket kommer bli ett Ikea kök med luckor Ädel.
Bänksiva från LG- Collection (Zeus antracit 40mm med alukant)
Vitvaror från electrolux (Kyl/Frys Slot-in, diskmaskin helintegerad och ind.häll)
Fläkt: Fjäråskupan Cylindra
Kakel: Limegrönt blandat i olika nyanser 2.5x6mm.
Golv: Ek borstat mattlack 2 stav.

Vi börjar med lite förebilder, och sen lite före-bilder... ;)
Som syns på bilderna så är allt ganska gult, de som bodde här först (94-00) rökte inomhus. Nu märks inget på lukt längre, men mycket är som sagt gulnat...
Bilden längst ner är ungefär den färgskalan som köker kommer gå i (bänkskiva, kakel, luckor(vita), golv), den sista är precis i början på rivningen.
 
  • planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök_ikea.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • matbord.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mot hall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • färgskala.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • rivning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter När vi tog ner överskåpen vid fläkten kom första överraskningen. Det visar sig att det var dåligt tätat runt ventilationskanalen, så möss har kunnat ta sig ner och springa på överskåpen... :rolleyes: Inspirerade av "Råttatuie" hade vi vilda spekulationer i vad de kan ha gjort i köket..:D
Hus som helst, bort med allt och på mindre än tre timmar var köket tomt.
 
  • överskåp +mus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • rivning 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är vi så långt att väggen för hörnhällen skall bygga upp. Införskaffade tre stommar för att ha något att mäta med, för säkerhets skull. Enligt beräkningar så skulle vi får 2cm(!) över mellan väggen och diskamaskinen, vill inte riskera att detta visar sig bli -2cm....:surprised: Men med stommar på plats så verkar det bli bra, stämmer ganska exakt med 2cm.
Hörnväggen får då vara max 112cm bred, men den kanske blir något kortare, låter kaklet styra.

Tyvärr så hängde en del av gipset med när kaklet revs ner, så det blir till att byta ut en del av gipsskivorna. Men innan jag gör det så skall jag stämma av med elektrikern hur han vill att vi gör med rör för eluttagen. Vi kan ju lika gärna fälla in dem nu eftersom gipsen ändå skall bytas. Så nu är det lite moment 22 med hörnväggen och gipsen- inget kan göras innan det andra redan är gjort...fast man kan ju alltid roa sig med någort annat, typ måla tak, riva ner tapeter, måla lister, dra ventilationskanal....eller nåt...:)
 
  • mätning för vägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • material.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Skynda skynda! Jag vill se efterbilderna! ;)
 
" Skynda skynda! Jag vill se efterbilderna! "

Jag med... :D Men nu har det hänt lite mer. Tapeter är nerrivet och spacklat/slipat, taket tvättat och spacklat. Gipsen som var sabbad bakom kaklet är nertaget. (detta var inte riktigt meningen, men när det ändå lossnade så fick jag en anlening till att dra slang och fälla in eluttagen i väggen..)

Elektrikern kommer på måndag, så tills dess måste jag ha fått klart all dragning av rör/slang i väggarna och på vinden. Men det tror jag inte skall vara några problem. I bästa fall hinner jag även måla taket+väggar och regla upp hörnväggen.

Sen ringde Electrolux och sa att vitvarorna kan hämtas mitten på nästa vecka...:surprised: det kanske blir lite tajt att hinna så långt att de går att montera, men de får stå nåstans så länge. Kul att få hem dem i alla fall..

Jag skall föröska uppdatera med lite bilder så snart jag hinner...:rolleyes:
 
Äntligen! Här kommer en updatering av hur det går...sakta men säkert växer det fram.

Till nu har taket blvit ommålat och likaså väggarna (efter att tapeterna tagits ner) och fönstret. Mycket tid har gått åt till att kapa upp väggen och lägga in slang för alla spotlights och vägguttag + fläkt. Men nu är det klart och all tråd är dragen. :) har även hunnit sätta tillbaks ny gips och börjat bygga upp hörnet.
Imorgon skall vi köpa alla stommar, så förhoppningsvis har vi fått upp dessa innan helgen är slut...:rolleyes:
 
  • tapet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • taket_föreefter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • väggen_uppkapad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vägg_slang.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • slang_spot.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hörne.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är hörnet klart, och stommarna har kommit in för att få lite känsla... :)
Tror det kommer bli bra, lite klurigt i hörnet sen med kakel.
Jag har varit toknoggran med att få väggen rak, men det var ett problem...-rummets väggar lutar lite. Detta gör att om jag lodar sneväggen på båda sidor så blir väggen olika lång och bygger jag väggen lika lång så blir den inte i lod...lite moment 22 det där. :surprised:
Men som sagt, jag har kompromissat till den grad att jag tror att jag skall kunna sätta kakel utan att det märks av.
Hoppas jag har tänkt rätt bara.....

Var och pratade bänksiva i dagarna. Det blir inte helt gratis, trots laminat. 7m bänkskiva, med alukant och ett hörne+en bit i hörnet kostar sina pengar...men va sjutton...när man ändå har byxorna nere kan man lika gärna skita klart...:rolleyes:

Hoppas någon tycker det är kul att följa, en del som tittar men få kommentarer... ;)
 
  • stommar+hörne.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det är väldigt få som kommenterar, har märkt det också. Jag tyckte det var lite roligt/skrämmande med råttor i ventileringen. Måste säga att det är bra att ni tänkt så mycket med eluttag och så från början, det glömde vi i vårt kök och då blev det några extrahål i skåpen som inte behövt vara där. Det är verkligen bra mycket mer el att fixa i ett kök än vad jag tänkt mig innan.
 
A
Jo men för tex mig som tycker att själva byggandet är ointressant så har jag inte så mkt att kommentera förens det är klart! Nu är det ju "bara" gips, skruv, plast och rör! :) Men det ser säkert korrekt å bra ut! ;)
 
Jag tycker er ombyggnad är extra intressant, eftersom den är liknar den lösning som jag själv har tänkt mig att förverkliga någon gång. Det enda som skiljer är att jag har ett fönster mellan spis och ugn. " läskig lika lösningar" . Jag hade också tänkt mig ädel vit som front, vilket kakel har du tänkt på ??, eller är det för tidigt. Är golvet klart eller ska du lägga något över ??
Kul att följa med på tåget

Häpp Nicke
 
Jag tyckte det var lite roligt/skrämmande med råttor i ventileringen.
:) Lite kanske...men det har nog mest varit möss som sprungit där ;) Och idag så tar de katter som bor i området väldigt många, så nu har vi inga alls, inte ens på vinden.

Måste säga att det är bra att ni tänkt så mycket med eluttag och så från början, det glömde vi i vårt kök och då blev det några extrahål i skåpen som inte behövt vara där. Det är verkligen bra mycket mer el att fixa i ett kök än vad jag tänkt mig innan.
Vi hade inte heller tänkt dra elen så som vi gjort nu, det blev så här när vi ändå behövde byta en del av gipsen.
Och när allt ändå är nere så kändes det som en bra grej. Återstår att se hur rätt allt kommer i slutändan...:rolleyes:

Jag tycker er ombyggnad är extra intressant, eftersom den är liknar den lösning som jag själv har tänkt mig att förverkliga någon gång. Det enda som skiljer är att jag har ett fönster mellan spis och ugn. " läskig lika lösningar" . Jag hade också tänkt mig ädel vit som front, vilket kakel har du tänkt på ??, eller är det för tidigt. Är golvet klart eller ska du lägga något över ??
Kul! Vi var inne på att ta upp en öppning in till vardagsrummet just där du säger att ni har ett fönster. Men det skulle bli knepigt i et andra rummet, plus att vi skulle tappa överskåp. Men riktigt gott om man kan ha ett fönster ut som ni då kommer få!
Kaklet är bestämt (det syns på bilden i första inlägget, längst ner till vänster), det blir det gröna med ev. några vita plattor på hörnväggen...inte helt bestämt.
Golvet skall bli samma i hela huset, så det blir ett tvåstavs ekgolv som är borstat och mattlackat. Vi har fått lite olika tips och råd ang. parkett i kök, många ser hellre klinker men vi tycker det är så hårt o kallt. Detta golvet har visat sig väldigt tåligt mot repor och "slit", återstår att se med kökskladd....
 
Jättespännande att följa!

Vi är också i byta-kök-tagen så jag försöker följa andra projekt för att lära mig själv lite!

Jag är lite rädd för att vår vägg också kommer följa med när vi tar ner kaklet. Men vi har yggervägg av tegel bakom (innerväggen är kanske gips-klädd , vad vet jag). Verkade ju himla smidigt att dra elen i väggen innan allt är på plats! Det är ju det postitiva när man får lite oförutsett extraarbete... :)
 
Vi kommer troligen också att ha hällen i hörn och vår köksplanerare avrådde från den öppna hyllan. Han har monterat kök i 17 år och verkade mycket kunnig. Hans förslag var att sätta en "liggande" skåplucka vid hyllan så det inte blev så mycket att torka och hålla ordning på. Har inte fått slutlig ritning med hans förslag så jag vet inte hur det kommee att se ut men vi har kaklad bänk vid spisen idag och fogarna är inte snygga.... så han kan ha rätt.
 
Tjena alla!
Nu har det hänt en del under helgetn (tycker jag iaf, ser nog inte så ut....:) )
Vitvarorna hämtades i fredags. Hade tur med att allt kommit hem, först skulle vi fått vänta till v6 på diskmaskin+ en ugn. Problemet blev bara att få plas med allt.... vi löste det med att sätta ihop skåpet för ugnarna och i alla fall bli av med dem.
Annars har helgen gått åt till att montera inedning och sätta ihop luckor/lådor. Även några överskåp har åkt upp.
Skitskoj nu när man börjar se hur det kommer se ut! :) Synd bara att allt tar så jä*la mycket längre tid än man tror.

Vi kommer troligen också att ha hällen i hörn och vår köksplanerare avrådde från den öppna hyllan. Han har monterat kök i 17 år och verkade mycket kunnig.
Vi har också fått lite olika bud ang. denna lösningen. Vi har iaf. prioriterat luftighet + avställningsyta (mkt. praktiskt) + snyggt.
Vist, det blir ju betydligt mycket knöligare att kakla, och lite dyrare med tanke på mer bänkskiva.
Visst, sen får man nog räkna med att det blir lite att torka, men jag tror fortfande att man har mer nytta av hyllan än vad man tycker den är jobbig att städa....


Hans förslag var att sätta en "liggande" skåplucka vid hyllan så det inte blev så mycket att torka och hålla ordning på
Inte helt med på vad du/han menar. Ett vägghörnskåp typ?

Lite bilder efter helgens utmaningar... :rolleyes:
 
  • andra hållet ugn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • luckor +ugn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • golvbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hur går det för er ???? Man är ju xtra nyfiken eftersom planlösningen var så lik min och frugans tänkta, hoppas inga inga proplem tillstött...........
Häpp Nicke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.