Hos oss värmer det svalnande varmvattnet i rören upp källaren, som ändå är lite för sval. Så det är okej 🙂 Det är samma bvp som värmer oavsett. Med moderna snålspolande energibesparande blandare som levererar fesljummet vatten i varmaste läget är det nog inte ens många droppar varmvatten som hinner komma ut i rören medan man sköljer fingrarna.
 
M mrsnhp skrev:
Hos oss värmer det svalnande varmvattnet i rören upp källaren,
Du ska nog inte överskatta de avsvalnande rörens uppvärmningsförmåga... Ett 5 meter långt rör med 15 mm innerdiameter avger 0,05 kWh när det svalnar från 60 till 10 grader.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Så med andra ord kostar det ca 0,05 kWh att tvätta händerna med spaken stående åt det varma hållet, förutsatt att hela sträckan på 5 meter hinner fyllas med varmvatten. Och under halva året bidrar detta dessutom till uppvärmning av huset.
 
Att man inte räknar varmvatten som livsmedel har nog helt andra grunder än att det i privata hem skulle vara farligt att dricka.............
Sen kan man inte överdriva och lägga ner tid på allt heller i nån ren spariver. Jag lovar att det då finns betydligt mer andra saker att ändra på och spara in på än att snåla på varmvattnet på det viset som antyds.
 
H hempularen skrev:
Så med andra ord kostar det ca 0,05 kWh att tvätta händerna med spaken stående åt det varma hållet, förutsatt att hela sträckan på 5 meter hinner fyllas med varmvatten. Och under halva året bidrar detta dessutom till uppvärmning av huset.
Nej, det blir dyrare. De 0,05 kWh kommer av att 8 dl vatten står still och svalnar i röret. Men om du tappar ur t ex två liter under handtvätten så har du dessutom fyllt på två liter kallvatten i beredaren som måste värmas upp. Dvs ytterligare 0,1 kWh.
 
useless useless skrev:
Du ska nog inte överskatta de avsvalnande rörens uppvärmningsförmåga... Ett 5 meter långt rör med 15 mm innerdiameter avger 0,05 kWh när det svalnar från 60 till 10 grader.
Vi räknar såklart inte med att varmvattenrören bidrar märkbart till uppvärmningen. Poängen är att värmen från det svalnande varmvattnet inte går ”förlorad” 🙂 Om det kostar en krona om dagen (som TS skrev i något inlägg) så är det en krona som ”sparas” i andra uppvärmningskostnader för källaren.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det blir dyrare. De 0,05 kWh kommer av att 8 dl vatten står still och svalnar i röret. Men om du tappar ur t ex två liter under handtvätten så har du dessutom fyllt på två liter kallvatten i beredaren som måste värmas upp. Dvs ytterligare 0,1 kWh.
Jo men i så fall har du ju även fått en dryg liter varmvatten till handtvätten. Dvs. någon form av "nytta".
 
Hinner du verkligen få varmt vatten om du bara spolar två liter?
 
Nya eco kranar ska utnyttja eftervärmen som Om man nu sparar så mycket pengar på det låter jag vara osagt. Personligen tror jag att det är en papperstiger. Det man sparar pengar på är nog mer vanor
Jag stänger alltid av vattnet när jag rakar mig. Startar bara för att skölja av hyveln. Där sparar jag mycket mer pengar än på en eco blandare.
Sen tror jag dessa.sensorstyrda kranar sparar en del pengar. Dock kostar de en hel del i inköp. Men det är väldigt bekvämt
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nya eco kranar ska utnyttja eftervärmen som Om man nu sparar så mycket pengar på det låter jag vara osagt. Personligen tror jag att det är en papperstiger. Det man sparar pengar på är nog mer vanor
Jag stänger alltid av vattnet när jag rakar mig. Startar bara för att skölja av hyveln. Där sparar jag mycket mer pengar än på en eco blandare.
Sen tror jag dessa.sensorstyrda kranar sparar en del pengar. Dock kostar de en hel del i inköp. Men det är väldigt bekvämt
De gånger jag använder hyvel och inte rakapparat rakar mig i duschen , behöver inte tänka på att inte spilla/slabba/etc med raklöddret.
Om det är mer eller mindre ekonomiskt vet jag inte
 
Man har ju lärt sig att bara tvätta händerna i "kallvatten" vilket är ljummet bra vatten som kommer ut.

Om det är en normal handtvätt 20 sek med tvål vill säga.

Skillnaden att välja "varmvatten" är ju som sagt ingen alls i upplevelsen men man har tömt vvb i onödan på en mängd uppvärmt vatten.

Något som är mycket användbart med köksbänk och köksö med dubbla kranar så blir det ofta att man kör varmt på bänken och kallt i ön.

Håller man på med allt möjligt så är det smidigt att inte behöva spola, kunna ha riktigt varmt eller kallt tillgänglig från första dropparna.
-
Samt i duschen så ställer man max värme för att inte slösa kallvatten (eftersom det bara är nytt varmvatten man vill ha fram)

Så fort det kommer värme så drar man vredet på önskad temp.

Dubbelt så snabbt och slipper spola bort ett par liter kallvatten.
 
Snålspolande munstycken och sensorkranar sparar väldigt mycket vatten.

Samma sak i duschen. Takdusch med vattenfall är helt otroligt slösaktigt.

När blir det förbjudet med badkar?
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Min varmvattenresa:

Först tänkte jag inte på det utan tog nog vatten lite slumpartat.

Sedan fick jag lära mig att värmt vatten var onyttigt och då slutade jag konsumera det.

Sedan fick jag lära mig att det där bara är en kvarleva från tiden då det var bly i rören och då började jag använda varmvatten att koka i för att spara lite tid.

Nu när jag har tömt och demonterat ett par varmvattenberedare och sett vilket äckligt gegg som legat i botten använder jag aldrig varmt kranvatten till konsumtion.
Jag som dragit upp sänkpumpen för rengöring och sen inspekterat rören som leder vårat färskvatten till reservoaren skrattar lite i bakgrunden och tar det vatten som kommer ur kranen oavsett temperatur. Men man skulle nog kunna få ner vattenförbrukningen i samfälligheten om vi la upp lite bilder på hemsidan från senaste rengöringen...
 
  • Wow
Hep
  • Laddar…
Man tvättar väl händerna i någorlunda varmt vatten och inte kallt vatten?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Man tvättar väl händerna i någorlunda varmt vatten och inte kallt vatten?
Beror på om man är hemma eller borta....🤓
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.