S Snabelsvansen skrev:
Jag bryr mig som sagt inte så mycket om själva busken i sig.

Men de har ju varit en halvmeter in på våran tomt utan att ens prata med oss och klippt av den nere vid backen. Vi har tänkt att vi skall "rensa" utmed våran sida av muren nästa år. Eftersom vi precis flyttat in i december så ville vi vänta och se vad för växter som kommer upp och vilka vi vill ta bort.

Lite rädd nu att de även skall gå loss på diverse mindre träd som står på ungefär samma avstånd/hänger över muren. Isåfall har vi inte ett enda träd kvar på våran tomt.
Växer era växtligheter in på grannens tomt, och de tar in en extern aktör för att göra fint på sin tomt, så kanske "vänta och se" samt "prata med oss först" är fel väg att gå. Bättre ni tar tag i sånt här direkt, förslagsvis genom att gå över och fråga grannen om deras syn på den växlighet som påverkar dem.
 
S Snabelsvansen skrev:
Grannen är medveten om att huset bytt ägare eftersom vi hälsade på dem förra sensommaren när vi gick förbi en sväng.

Så du menar att om en buske/häck hänger över din tomtgräns så går du in och jämnar hela växten med marken eftersom det ser "fult ut" annars?

Huruvida växtligheten är placerad utmed tomtgränsen är ingenting vi har rådit över eftersom vi sin sagt inte ägt huset särskilt många månader. Min avsikt var att prata med grannen om att röja buskar och träd utmed muren när de kom på plats inför sommaren.

Att man enligt lag får ta bort saker som växer över tomtgräns har jag fattat det som gäller endast om grannen (vi i detta fallet) inte åtgärdar det själva inom skälig tid.

Min avsikt är inte att anmäla någon, utan främst att få tips på hur man enklast gör för att slippa förstöra grannsämjan för evigt, samtidigt som man markerar att det inte är ok.

Firman dem tagit dit hat gått bärsärk på hela deras tomt och tagit ner varenda buske.

Sambon talade som sagt med grannen häromdan och de sa då själva att firman gjort fel som tagit bort klätterhortensian i sin helhet och att dem ska "fixa det".

Vi får väll helt enkelt se vad fortsättningen har att erbjuda och om de efter påpekande från oss i framtiden säger till istället för att ta saker i egna händer.
Blev en bra lösning för er efter dialog med grannen och när det gäller växtligheten på bilderna är det också lugnt.
Vår klätterhortensia på garagevägg får jag klippa ofta för att hålla den inom sitt område.
I en gammal stenmur skulle jag rekommendera att den tas bort helt
Sista två bilder vågar jag påstå är hassel och de kommer tillbaka som "ogräs". Även där slyrensar jag med röjsåg och de kommer snabbt tillbaka trots att man tagit dem längs med marken.
Så när det gäller växtlighet enligt bilderna kommer de tillbaka och troligtvis i större omfattning än ni önskar.😉
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ännu en som missat att de flyttade in i december och att det faktiskt inte går att göra det du säger. man behöver ha iallafall en vår, sommar och höst på sig för att kolla vad som växer och hur det ska hanteras. Ingen har påstått att det var fint innan grannen gjorde intrång, men det är rimligt att få chansen att själv ta hand om sin nya tomt. Man ska inte behöva riskera att bli av med hela växter pga att man flyttar in på vinvintern
Vad har tiden på året att göra?
De som hänger in till grannen klipps oavsett tid på året. Och är man osäker binder man upp den som hänger över och väntar på våren.
Eller som minsta möjliga insats lägga en lapp i brevlådan.

"Hej Vi är nya grannar ring oss så vi kan prata om röjning i stengärdet.
Ser fram emot att träffas på en kopp kaffe i sommar"
 
Hänger busken över på deras tomt ska dom uppmana er att ta bort det. Gör ni inte det har dom rätt att klippa allt som hänger in på deras tomt. Dom har inte rätt att klippa det som är bakom tomtgränsen och är din tomt.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vad har tiden på året att göra?
De som hänger in till grannen klipps oavsett tid på året. Och är man osäker binder man upp den som hänger över och väntar på våren.
Eller som minsta möjliga insats lägga en lapp i brevlådan.

"Hej Vi är nya grannar ring oss så vi kan prata om röjning i stengärdet.
Ser fram emot att träffas på en kopp kaffe i sommar"
Nej. Det är dumt av dig att sprida sådana missförstånd.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
K
A Alexn72 skrev:
Vad har tiden på året att göra?
De som hänger in till grannen klipps oavsett tid på året. Och är man osäker binder man upp den som hänger över och väntar på våren.
Eller som minsta möjliga insats lägga en lapp i brevlådan.

"Hej Vi är nya grannar ring oss så vi kan prata om röjning i stengärdet.
Ser fram emot att träffas på en kopp kaffe i sommar"
Nä men, nu får du ge dig! Trädgården är knappast första prioritet när man flyttar in i ett nytt hus. Så du tycker att man ska strunta i flyttlådorna o ge sig ut och klippa i trädgården för att grannen kanske inte gillar hur det ser ut vid tomtgränsen?
 
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej. Det är dumt av dig att sprida sådana missförstånd.
Vilka missförstånd?
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vad har tiden på året att göra?
De som hänger in till grannen klipps oavsett tid på året. Och är man osäker binder man upp den som hänger över och väntar på våren.
Eller som minsta möjliga insats lägga en lapp i brevlådan.

"Hej Vi är nya grannar ring oss så vi kan prata om röjning i stengärdet.
Ser fram emot att träffas på en kopp kaffe i sommar"
Buskarna verkar ha hängt över tomtgränsen i flera år. Varför ska man anta som nyinflyttad att de helt plötsligt är ett så akut problem för grannen att det inte kan vänta till våren/sommaren när grannen faktiskt är på plats i sin sommarstuga?
 
  • Gilla
MagicFingers och 3 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Nä men, nu får du ge dig! Trädgården är knappast första prioritet när man flyttar in i ett nytt hus. Så du tycker att man ska strunta i flyttlådorna o ge sig ut och klippa i trädgården för att grannen kanske inte gillar hur det ser ut vid tomtgränsen?
Nä det tycker jag inte.
Jag tycker att man inom 4 månader rimligen kan göra en bedömning om vad som behöver göras.
Det handlar inte om "deras" trädgård.
Det handlar om att deras växter hänger in hos grannen.

Hade växterna inte gjort de så hade där inte funnits ett problem från början kan jag nästan garantera.

Förresten... flyttkartonger... ena sekunden är det deras nya hus och nästa så är det sommarstuga.
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Buskarna verkar ha hängt över tomtgränsen i flera år. Varför ska man anta som nyinflyttad att de helt plötsligt är ett så akut problem för grannen att det inte kan vänta till våren/sommaren när grannen faktiskt är på plats i sin sommarstuga?
Då får man kanske ställa dig frågan vem som klippt av grenarna tidigare som tydligt synd på bilden av rotskotten
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Buskarna verkar ha hängt över tomtgränsen i flera år. Varför ska man anta som nyinflyttad att de helt plötsligt är ett så akut problem för grannen att det inte kan vänta till våren/sommaren när grannen faktiskt är på plats i sin sommarstuga?
Ibland är det bara enklare att sätta sådana som Alexn72 på ignorelistan.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Ibland är det bara enklare att sätta sådana som Alexn72 på ignorelistan.
Vem?
 
  • Haha
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
S Snabelsvansen skrev:
Jag bryr mig som sagt inte så mycket om själva busken i sig.

Men de har ju varit en halvmeter in på våran tomt utan att ens prata med oss och klippt av den nere vid backen. Vi har tänkt att vi skall "rensa" utmed våran sida av muren nästa år. Eftersom vi precis flyttat in i december så ville vi vänta och se vad för växter som kommer upp och vilka vi vill ta bort.

Lite rädd nu att de även skall gå loss på diverse mindre träd som står på ungefär samma avstånd/hänger över muren. Isåfall har vi inte ett enda träd kvar på våran tomt.
Säg till de! De är vuxna och har förhoppningsvis mål i mun! Man förr bara inte så som det gjort. De kan prata med er och göra en överenskommelse! Fy skäms på dem!!
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Är ocnså nyinflyttad och säger också hej till mina grannar till och från men vi har inte stannat och pratat om alla avtal och överlåtelser som funnits sen begynnelsen

Säljarna meddelade dock att det fanns en överenskommelse med grannen att buskarna som låg på min sida av tomten skulle underhållas av grannen som planterat buskarna.

Har du kollat med säljarna om det är någon överenskommelse att det är stenmursägaren som skött underhåll runt muren?
Gamla ägarna kanske struntat i trädgården och låtit grannen sköta om allt som angränsande?

Som husägare kan man inte alltid kolla genom nyckelhålet och vänta tills gatan är tom eller lämna arga lappar till grannen.

Ta en diskussion med säljaren så kan de informera hur det funkat, sen vill ni ändra något så diskuterar ni detta med grannen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vilka missförstånd?
Du hävdar att växtlighet i tomtgräns är något man är tvungen att ta tag i direkt man flyttar in. Så är det inte, och det finns inget som helst lagstöd för detta, tvärtom är TS väl skyddad här och det är grannens entreprenör som gjort fel, vilket de ju också redan har erkänt. Faktum är att växtligheten snarare åtnjuter ett gott skydd. oo grannen vill ha bort växtlighet måste hen först be TS att ta bort det som hänger över, och sedan ge skälig tid till detta, med hänsyn till vad som är bäst för växterna. Buskar som blöder om de klipps på vintern behöver tex inte klippas på vintern, utan man gör det när det är bäst för växten. Dessutom får grannen bara klippa det som hänger över på hens tomt, de får inte ta något som är på TS tomt.

Ditt svar är alltså helt fel, och du ska sluta påstå sådant.
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.