S Snabelsvansen skrev:
Hej!
Upptäckte idag att går granne klippt bort klätterhortensian som står planterad på vår sida av tomten.
Denna har växt över en mur som såvida jag kan uttyda ifrån tomt-rör står till 80-90% på grannens tomt, resterande eller precis vid murens fot är på vår sida, tillika det staket som finns på vår sida av muren.

Vi är nyinflyttade till huset och vill inte ställa till någon stor scen utav detta för att förstöra grannsämjan för gott.
Samtidigt är vi naturligtvis inte okej med att de klipper växtlighet på vår sida av tomten.

Grannhuset är en sommarstuga, och de har tagit in någon entreprenör för att beskära och ta ner växtlighet i trädgården så ägarna är inte på plats så här års mer än högst sporadiskt.

Det enda som finns kvar av busen är en pinne som är avklippt ca 30-50cm in på vår tomt.

Några tips på hur man går till väga?
fy fan, det hade jag anmält
 
S Snabelsvansen skrev:
Fortsätter dem i samma anda så känns det ju inte som att dem värderar grannfriden särskilt högt.
De heter det! Inte Dem!
 
  • Gilla
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
E_interiör
Tycker denna tråd är lite intressant. Är själva nyinflyttade till hus. Ingen har bott i huset på länge och trädgården har ej blivit omhändertagen på flera år så har vi mycket att ta tag i.
Vi har en äppelträd som är grannens men som är så nära gränsen så det hänger ner över våran tomt. Även 2 nyplanterade träd, Max 1-2 år gamla som står jätte nära gränsen så löv och skit kommer hamna på vår tomt. Man är ju inte jättesugen att ta diskussionen med pensionärerna om detta…
Jag ingen jättelust att kratta löv och plocka äpplen från marken.
 
Här är ett mkt bra exempel på hur man INTE får göra. Anmoda grannen som har en störande växtlighet hade varit korrekt. Och sedan hade TS haft ett helt år på sig att själv ta bort eller beskära växten.
Speciellt i detta fall när det är helt åt h-e att beskära klätterhortensia nu. Den slutar aldrig att blöda. Utan kommer med största sannolikhet dö.
Från en med både trädgårdsmästare och advokat i familjen.
 
  • Gilla
Mies och 4 till
  • Laddar…
S Snabelsvansen skrev:
Jag skulle säga att jag är 95% säker på vart tomtgränsen går då jag har hittat båda tomtrören i denna ändan. Kan med 101% säkerhet säga att själva växten står på vår sida.

Jag hade tänkt ta upp en eventuell röjning vid muren med grannen under sommaren inför hösten eller nästa år, mest för att se så att inte de har några åsikter på att jag tar ner växtlighet (på min egen tomt) som hänger in över deras tomt. Både hängslen och livrem men det verkar jag ju ha fått bekräftelse på att de inte skulle ha något emot. :D

Sambon hade fått tag på grannen och hon verkade omedveten om att entreprenören hade röjt så som de gjort. Förhoppningsvis kan vi slippa detta i framtiden. Får se vad de kommer fram till.
Ja, det låter onekligen som en överambitiös entreprenör snarare än illvilja av grannen.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
S Snabelsvansen skrev:
Hej!
Upptäckte idag att går granne klippt bort klätterhortensian som står planterad på vår sida av tomten.
Denna har växt över en mur som såvida jag kan uttyda ifrån tomt-rör står till 80-90% på grannens tomt, resterande eller precis vid murens fot är på vår sida, tillika det staket som finns på vår sida av muren.

Vi är nyinflyttade till huset och vill inte ställa till någon stor scen utav detta för att förstöra grannsämjan för gott.
Samtidigt är vi naturligtvis inte okej med att de klipper växtlighet på vår sida av tomten.

Grannhuset är en sommarstuga, och de har tagit in någon entreprenör för att beskära och ta ner växtlighet i trädgården så ägarna är inte på plats så här års mer än högst sporadiskt.

Det enda som finns kvar av busen är en pinne som är avklippt ca 30-50cm in på vår tomt.

Några tips på hur man går till väga?
Det är ett enkelt misstag. Glöm och gå vidare
 
  • Gilla
  • Wow
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Spaning: TS och grannen tar fikan, delar på kostnaden för bullarna och tillsammans stämmer de entreprenören.

Ett riktigt gevalia-moment helt enkelt.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Haha!

Det lönar sig knappast att vara vänlig, tvärtom.

Tyvärr har du den grannen du har.

Många människor är känslokalla, tänk en semi-psykopat.

Det här är personer som strävar uppåt, god ekonomi och hög ställning på samhällsstegen. Om du ytligt pratar med en dylik person kommer du att uppleva att den är trevlig.

Jag var själv med om en händelse efter att grannfastigheten hade sålts i Stockholms skärgård. Var ute och skulle hämta lite prylar på landet. Var alltså ute och vände på landstället, max 1 timme vårvintern. Fick för mig att jag skulle upp och kolla i gäststugan som ligger kanske 75 m från huvudbostaden.

Då upptäcker jag att ett mindre träd är fällt kanske 3 m in på min tomt. Motorsågen står kvar på marken och är fortfarande varm. En konstig känsla då det är ett märkligt sammanträffande. Jag är ute max en timme och det är 14 dgr sedan jag besökte huset senast.

Knackar på hos närmaste grannen, en ung familj i 35 års åldern. Frun öppnar och svarar att det var ett mindre träd som störde dom kanske 5 m högt. Hon är helt iskall och bryr sig inte det minsta, berättar att mannen är nere med barnen på stranden och leker när jag frågar.Det här trädet skymde inte någon utsikt och knappast heller någon sol.

Du kan knappast göra något i en sådan här situation utan att skapa ”krig” om det handlar om närmaste grannen.

Jag sa något till kvinnan typ ” Om ni gör om det här kommer jag vidta åtgärder”. Fullt medveten om att dom fått som dom ville och jag var en loser.
Det där kräver faktiskt hämnd..

Men du får hitta på något smart. När grannen frågade vart deras motorsåg tagit vägen så hade du väl ingen aning? 🍻
 
  • Gilla
camaro z28 och 3 till
  • Laddar…
S Snabelsvansen skrev:
Hej!
Upptäckte idag att går granne klippt bort klätterhortensian som står planterad på vår sida av tomten.
Denna har växt över en mur som såvida jag kan uttyda ifrån tomt-rör står till 80-90% på grannens tomt, resterande eller precis vid murens fot är på vår sida, tillika det staket som finns på vår sida av muren.

Vi är nyinflyttade till huset och vill inte ställa till någon stor scen utav detta för att förstöra grannsämjan för gott.
Samtidigt är vi naturligtvis inte okej med att de klipper växtlighet på vår sida av tomten.

Grannhuset är en sommarstuga, och de har tagit in någon entreprenör för att beskära och ta ner växtlighet i trädgården så ägarna är inte på plats så här års mer än högst sporadiskt.

Det enda som finns kvar av busen är en pinne som är avklippt ca 30-50cm in på vår tomt.

Några tips på hur man går till väga?
Var tacksamma. Klätterhortensias rötter förstör allt, den är otroligt kraftfull, spränger murar, kryper in i fasader mm. Jag satte klätterhortensie vid vår oerhört välbyggda och vinterisolerade lekstuga. Sugrötterna förstörde fasaden, när man drog ner dem följde träytan med. Den växte in under takkanten och trängde t.o.m in i lekstugan. Det finns andra växter 🥰 en klätterros kanske ? Klätterhortensia ska nog få klättra på en ek eller separat klätterställning.
 
S Snabelsvansen skrev:
Hej!
Upptäckte idag att går granne klippt bort klätterhortensian som står planterad på vår sida av tomten.
Denna har växt över en mur som såvida jag kan uttyda ifrån tomt-rör står till 80-90% på grannens tomt, resterande eller precis vid murens fot är på vår sida, tillika det staket som finns på vår sida av muren.

Vi är nyinflyttade till huset och vill inte ställa till någon stor scen utav detta för att förstöra grannsämjan för gott.
Samtidigt är vi naturligtvis inte okej med att de klipper växtlighet på vår sida av tomten.

Grannhuset är en sommarstuga, och de har tagit in någon entreprenör för att beskära och ta ner växtlighet i trädgården så ägarna är inte på plats så här års mer än högst sporadiskt.

Det enda som finns kvar av busen är en pinne som är avklippt ca 30-50cm in på vår tomt.

Några tips på hur man går till väga?
Kan ju vara så att grannen inte ens vet om att detta hänt, om en entreprenör har varit där. Kanske har blivit ett missförstånd i instruktionerna med vad de ska göra, var tomtgränsen går. Bara ta upp det på ett civiliserat sätt med grannen

Mvh

Robban
 
  • Gilla
virvlade och 1 till
  • Laddar…
Kontakta gamla ägaren och fråga om det fanns någon uppgörelse dem emellan om att gå in på tomten och röja bort växtligheten.

Kan vara så att grannen passade på att göra som de själva ville när gamle ägaren inte längre fanns kvar.

Om det är så, så fråga ägaren om de var bra eller dåliga grannar.

De kanske är sådan grannar att de tar sig rättigheter utan att bry sig om andra. Och då har ni problem.

Köp i så fall övervakningskameror som larmar era mobiler. Sätt dem längst gränsen, vridna in mot er tomt så ser ni om det kommer främmat folk och hittar på saker ni ej bett om. Ring då polisen direkt och säg att ni har inbrott.
 
  • Gilla
  • Haha
Joakim654 och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ett sådant tillstånd gäller ju inte när fastigheten byter ägare!
Är vi säkra på att grannen inte förvärvat "träden" som rotpost?
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
Här är min teori:
Grannen alltid velat röja undan det som växt vilt på TS tomt, men inte vågat pga den tidigare ägaren till TS tomt. Nu har de passat på vid ägarskiftet, innan den nya ägaren (TS) hunnit bilda sig en uppfattning hur det står fatt vid gränsen. Att sen hävda att det är entreprenören som tagit sig egna friheter blir då en ren försvarsmekanism när TS undrar vad som hänt. Grannen kanske inte alls vill jävlas, de kanske bara är konflikträdda, men har förut suttit i klorna på förra ägaren.

Eller också är det bara en röj-glad entreprenör som tyckte det blev finare om hen röjde lite extra och trodde alla skulle bli glada över det. Och alla entreprenörer vet inte alls vad det är de röjer eller om det är lämplig tid på året att göra det.

Att tydligt informera till grannen om hur ledsna TS är över det som hänt och en tidig diskussion om hur både grannen och TS ser på sina tomter med sol, skuggor, murar/staket och vad det nu kan vara, tror jag alla nya hus/tomtägare ska ha med sina grannar. Då får man också höra hur den granne var som man ersatt. Det har jag personlig erfarenhet av.
 
  • Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Ironiskt nog har jag aldrig bott i lägenhet men jag kan se skillnad på sly och en omskött trädgård.
Har man 4 månader på sig att inte inkräkta på grannen men väljer att gråta på bh när grannen tar hand om de vildvuxna så...

Titta noga på bilderna så är det uppenbart ett problem som pågått länge med tanke på "20cm " grenen tidigare är kapad.
Slår det sen nya rotskott som inte hålls efter så ser jag inte problemet.
Den förra ägaren skötte inte tomten och de inkräkta på grannen. Den nya ägaren fortsätter i samma stil.
Grannen klipper de grenar som går in på dennas tomt vid roten för att slippa klippa igen om 2 veckor

Jag är väldigt nyfiken på förebilder där det tydlig framgår hur fint det ser ut innan grannen klippte ner 😉

På din tomt får du gärna titta på vad som växer upp men klipp bort de som går över till grannen innan du väntar
Ännu en som missat att de flyttade in i december och att det faktiskt inte går att göra det du säger. man behöver ha iallafall en vår, sommar och höst på sig för att kolla vad som växer och hur det ska hanteras. Ingen har påstått att det var fint innan grannen gjorde intrång, men det är rimligt att få chansen att själv ta hand om sin nya tomt. Man ska inte behöva riskera att bli av med hela växter pga att man flyttar in på vintern.
 
Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
E_interiör E_interiör skrev:
Tycker denna tråd är lite intressant. Är själva nyinflyttade till hus. Ingen har bott i huset på länge och trädgården har ej blivit omhändertagen på flera år så har vi mycket att ta tag i.
Vi har en äppelträd som är grannens men som är så nära gränsen så det hänger ner över våran tomt. Även 2 nyplanterade träd, Max 1-2 år gamla som står jätte nära gränsen så löv och skit kommer hamna på vår tomt. Man är ju inte jättesugen att ta diskussionen med pensionärerna om detta…
Jag ingen jättelust att kratta löv och plocka äpplen från marken.
Är ju helt klart läge att be dem flytta de träden medan det går, så att det inte blir som det gamla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.