D
E Erikhall skrev:
All teknisk installation i mitt och mångas hem har syftet att antingen 1. öka komforten, 2.minska boendekostnader. Om inget av dessa uppfylls känns installationen tämligen värdelös. Om installationen dessutom gör sig påmind varje gång jag ser mitt förfulade yttertak, som eventuellt fått en förkortad livslängd p.g.a. denna, ser jag en risk att man som säljare generellt får mindre betalt för sitt objekt...
Smaken är som baken, du har säkert många detaljer som andra upplever som förfulande, detsamma gäller absolut solceller, beroende på omständigheter så kan de också synas mer eller mindre men man köper de nog i första hand för att producera el, något som de flesta använder i hushållet hela tiden.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Precis, det är väl ingen som lägger pengar på sånt numera?
Jag hade varit tacksam om jag hade hittat nya bilar utan sådan skit.

Jag blev av med backspegeln då en mötande bil kom över på min sida vägen, en ny backspegel kostade över 12000kr. Nu slapp jag betala detta ur egen ficka, men det visar på hur vansinnigt mycket i moderna bilar är. De flesta bilar körs av en person och man behöver därför inte kunna justera backspegeln inifrån. Varför skall backspegeln fällas in? Det är ju bara för att den är så dyr att laga. Värme i backspegeln är ju iofs rätt bra, men jag klarade mig utmärkt även innan den nymodigheten kom. Den är ju inte värd pengarna den kostar egentligen.

Poängen är att jag hade hellre köpt en billig bil utan en massa lull-lull. En bil som skulle kosta mindre att köpa, mindre att försäkra och mindre att underhålla.
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Smaken är som baken, du har säkert många detaljer som andra upplever som förfulande, detsamma gäller absolut solceller, beroende på omständigheter så kan de också synas mer eller mindre men man köper de nog i första hand för att producera el, något som de flesta använder i hushållet hela tiden.
Det är här jag tycker det är så osäkert huruvida det kommer att finnas något behov att producera el, kl 12 en solig junidag när negativa elpriser matas i kablarna från södra europa...
 
D
E Erikhall skrev:
Det är här jag tycker det är så osäkert huruvida det kommer att finnas något behov att producera el, kl 12 en solig junidag när negativa elpriser matas i kablarna från södra europa...
Det kommer säkert finnas såna stunder men för det mesta har vi inte negativt elpris.
 
E Erikhall skrev:
Det är möjligt att det inte nått gemene man/mäklare att solceller inte genererar vinst som det vore sommaren 2022. Inte förvånad om solceller på taket sänker bostadsvärdet om 5 år.
Så något som genererar el som du kan använda själv eller sälja.
El som är något alla behöver.
Det skulle innebära sänkt värde på huset??
Trollvarning, funderade en bra stund om det ens var lönt att svara:)
 
  • Gilla
  • Älska
Klacken och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Så något som genererar el som du kan använda själv eller sälja.
El som är något alla behöver.
Det skulle innebära sänkt värde på huset??
Trollvarning, funderade en bra stund om det ens var lönt att svara:)
Nog kan det finnas orsaker till sänkning av värdet på huset. Om vi antar att själva solpanelsanläggningen går sönder bortom lagning, då finns det ju bara en kostnad med att den sitter där den sitter.

Ett annat exempel är kostnaderna för att ta ned anläggningen och sätta upp den igen om taket måste lagas/bytas.

Nu anser jag inte att det kan generera ett negativt värde då man har försäkringar mm, men jag ville bara påtala att det inte alltid är positivt.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Så något som genererar el som du kan använda själv eller sälja.
El som är något alla behöver.
Det skulle innebära sänkt värde på huset??
Trollvarning, funderade en bra stund om det ens var lönt att svara:)
Mitt i Juli kl.12 på dagen är mitt behov av el sällan mer än 500W/h, jag kommer att stå med 10000 watt över. Men den vill ingen annan heller ha, så jag måste betala för att bli av med elen.

Det låter ju fantastiskt, trollet.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
E Erikhall skrev:
Mitt i Juli kl.12 på dagen är mitt behov av el sällan mer än 500W/h, jag kommer att stå med 10000 watt över. Men den vill ingen annan heller ha, så jag måste betala för att bli av med elen.

Det låter ju fantastiskt, trollet.
Stäng av växelriktaren, ladda bilen?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D djac skrev:
Stäng av växelriktaren, ladda bilen?
Iom att man för en 60-öring av staten så måste ju priset under -60 öre/kWh innan det lönar sig att stänga av växelriktaren (om man utesluter slitage då). Eventuellt så får man kanske nätnytta och betalar något för elen man levererar också, men ni förstår att det pga bidraget från staten levereras mer el än vad som är önskvärt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hej funderar på att införskaffa solceller men vill höra vad ni tycker är det lönt att skaffa ?.
Jag går i funderingarna att skaffa solceller sedan lägga elgolvvörme på bottenplan eller dra in fjärrvärme och lägga vattenburen, och då skippa solceller.
 
gustavholm gustavholm skrev:
Hej funderar på att införskaffa solceller men vill höra vad ni tycker är det lönt att skaffa ?.
Jag går i funderingarna att skaffa solceller sedan lägga elgolvvörme på bottenplan eller dra in fjärrvärme och lägga vattenburen, och då skippa solceller.
Gör en kalkyl…
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
gustavholm gustavholm skrev:
Hej funderar på att införskaffa solceller men vill höra vad ni tycker är det lönt att skaffa ?.
Jag går i funderingarna att skaffa solceller sedan lägga elgolvvörme på bottenplan eller dra in fjärrvärme och lägga vattenburen, och då skippa solceller.
Dessa två skiljer ju i annat än totalpris för installation.... ska du låta plattan bli kall en mulen månad under vintern, eller ska du betala dyrt för det?
 
gustavholm gustavholm skrev:
Hej funderar på att införskaffa solceller men vill höra vad ni tycker är det lönt att skaffa ?.
Jag går i funderingarna att skaffa solceller sedan lägga elgolvvörme på bottenplan eller dra in fjärrvärme och lägga vattenburen, och då skippa solceller.
S sandos skrev:
Dessa två skiljer ju i annat än totalpris för installation.... ska du låta plattan bli kall en mulen månad under vintern, eller ska du betala dyrt för det?
Slipper han ju sälja elen till minuspris iaf, bara brassa på golvvärmen och ac:en samtidigt…
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Man väljer inte aktivt vad det är för elnät man hamnar i, det är indirekt att du bara får ta vad som erbjuds. Har man oturen att hamna i ett gravt eftersatt lokalt elnät, ja då kan det givetvis bli aktuellt att modernisera nätet om det finns många som vill ansluta solcellsanläggningar. Vilket troligen ändå skulle varit aktuellt i relativ närtid.

Så varför ska det eftersatta nätunderhållet, modernisering/utbyggnad belasta bara de som vill använda nätet på samma sätt som folk (som tex jag) kan göra utan några nätförstärkningar?

Sitter i ett gammalt villaområde där det tidigare var normalt med 25A huvudsäkringar, allt var uppvärmt med direktel tidigare så det är kraftigt kablage och elanläggningar "uppströms".

Elbolaget har inga som helst problem att koppla på solcellsanläggningar här, det genererar bara nätnytta vilket vi kan ta del av som mikroproducenter. Lokala elnätet tycks kraftigt byggt som sagt, inga som helst spänningsvariationer oavsett hur solen lyser i detta område.
Exakt! Har man kunnat köra på 25A förut så går det nu, det kvittar liksom vilket håll elen går åt.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Exakt! Har man kunnat köra på 25A förut så går det nu, det kvittar liksom vilket håll elen går åt.
Nej, riktigt så enkelt är det inte. Man kan ha olika säkringar för konsumtion och produktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.