Det droppar ur skvallerröret (som går från expansionskärlet för radiatorvatten).
Jag har har provat att öppna påfyllnadsventilen helt och stänga igen flera gånger för att spola bort skräp. Hjälper inte.
Nu droppar det med en hastighet av ett par hinkar per dygn, så det är dags att göra något.

Jag körde en bildsökning med Google Lens,
VVS-installation med droppande påfyllnadsventil och rörkopplingar, begreppet "ARMAT" synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och det verkar vara en https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-varmepannor/ctc/ctc-pafyllnadsventil-r15

Frågan är nu: Ska jag byta bara insatsen eller är det lika bra att byta hela ventilen med "hus" (eller vad det nu kallas) när man ändå håller på?

Mvh
"VVS-amatör"
 
Dyr ventil. Är du säker på att det är den det beror på? Vad är det för panna? Kan ju rosta hål mellan beredaren och värmevattnet också beroende på modell.
 
Är det ett skvallerrör du pratar om eller ett avledningsrör från en övertrycksventil?

Jag tror att jag bytt packning med framgång på en sådan ventil. Då klippte jag till en packning av ett cykeldäck. Men jag är inte 100% säker på att det är samma ventil.
 
Ökar trycket på manometern och säkerhetsventilen 1,5 bar pinkar, är det blött på golvet eller går röret från säen direkt till en brunn, inte ofta som påfyllningen läcker. Ökar trycket, så stäng av inkommande vatten över en natt, släpp ut tills trycket är ca 1 bar och se vad trycket är på morgonen. Går lika bra under dagtid om alla jobbar och huset tomt.
 
  • Gilla
ubeda02
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ökar trycket på manometern och säkerhetsventilen 1,5 bar pinkar, är det blött på golvet eller går röret från säen direkt till en brunn, inte ofta som påfyllningen läcker. Ökar trycket, så stäng av inkommande vatten över en natt, släpp ut tills trycket är ca 1 bar och se vad trycket är på morgonen. Går lika bra under dagtid om alla jobbar och huset tomt.
Det finns inga kalla element eller luft i systemet. Det är alltså helt vattenfyllt. Eftersom det rinner vatten ut så innebär att det fylls på vatten hela tiden och det finns bara 1 väg in mig veterligt och det är via påfyllnadsventilen.

Stänger jag av huvudkranen så slutar det droppa.

Det börjar droppa vid ca 1 bar (10 meter vattenpelare). Säkerhetsventilen sitter strax under tak i källaren och det är cirka 5 meter upp till högsta punkt i systemet.
Skulle säkerhetsventilen vara kass så borde det ta slut på vatten och jag skulle ha luft i systemet. Nu fylls det på med mer vatten hela tiden. Vilket får mig att anta att påfyllnadsventilen läcker.

Saknar tyvärr golvbrunn så det blir en stor balja plus vattenvarnare för att slippa gå upp i natt och kolla.
 
Det är med andra ord inte ett skvallerrör.

En annan möjlig felorsak är varmvattenberedaren.
 

Bästa svaret

U ubeda02 skrev:
Det finns inga kalla element eller luft i systemet. Det är alltså helt vattenfyllt. Eftersom det rinner vatten ut så innebär att det fylls på vatten hela tiden och det finns bara 1 väg in mig veterligt och det är via påfyllnadsventilen.

Stänger jag av huvudkranen så slutar det droppa.

Det börjar droppa vid ca 1 bar (10 meter vattenpelare). Säkerhetsventilen sitter strax under tak i källaren och det är cirka 5 meter upp till högsta punkt i systemet.
Skulle säkerhetsventilen vara kass så borde det ta slut på vatten och jag skulle ha luft i systemet. Nu fylls det på med mer vatten hela tiden. Vilket får mig att anta att påfyllnadsventilen läcker.

Saknar tyvärr golvbrunn så det blir en stor balja plus vattenvarnare för att slippa gå upp i natt och kolla.
Slutar det att droppa om du stänger inkommande vatten, Så OK med det, nästa sväng blir att stänga kallvattnet till VVB om det finns i VP. Slutar det droppa då är det liksom lite kris, ett rosthål, dålig svets och en por i den rostat, mellan VV-del och värmedel, kallas i litet tillstånd pyspunka och som en lite klassiker i VP-sammanhang med VVB i sig. Tråkigt är det, men ett faktum om droppet slutar.
 
  • Gilla
ubeda02
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Slutar det att droppa om du stänger inkommande vatten, Så OK med det, nästa sväng blir att stänga kallvattnet till VVB om det finns i VP. Slutar det droppa då är det liksom lite kris, ett rosthål, dålig svets och en por i den rostat, mellan VV-del och värmedel, kallas i litet tillstånd pyspunka och som en lite klassiker i VP-sammanhang med VVB i sig. Tråkigt är det, men ett faktum om droppet slutar.
Tack. Tyvärr har du nog rätt :(
Jag stängde av kallvattnet in till varmvattenberedaren och då slutade det droppa.
När jag sedan skruvade på vattnet igen så hade droppet förvandlats till fullt rinnande. Dvs pyspunkan är en riktig punka nu.

Stängde av alltihop och tog fram manualen. Antar att det är bra att säga åt värmepumpen att inte försöka producera varmvatten nu. Hittade en inställning där det står "Meny 9.2.13.3 ”Varmvatten gen. Till/Från". Ska prova den och starta upp resten.

Systemet, som är från 2005, består av Nibe Fighter 1130-6 med fristående Nibe VPA (200/70 ???) varmvattenberedare/tank. Gammalt hus med lågt i tak så det blev separata delar.

Får försöka hitta en kompetent och hederlig rörmokare i Hägerstenstrakten i morgon. Om någon har bra referenser att dela med sig av så är det välkommet. Tror inte det bryter mot diskussionsforumets regler...

20240313_195507.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så då har du en separat tank för VV på sidan om som VP laddar.
 
J jonaserik skrev:
Så då har du en separat tank för VV på sidan om som VP laddar.
Ja.
 
Hur stor är den i liter och höjden som går att få in, bredden är säkert 600X600
 
Det kan vara väldigt svårt att få tag på rörmokare i Stockholm vad jag vet. Men NIBE's serviceombud

Vi Värmer Sverige AB​

Västbergavägen 43,126 30 Hägersten
www.vivarmer.se

finns ju nära dig och de ska få rätt/bra inköpspris på en ny VPA 200/70 från NIBE.
 
U ubeda02 skrev:
Ja.
Du har PM ingen reklam på forumet
 
J jonaserik skrev:
Hur stor är den i liter och höjden som går att få in, bredden är säkert 600X600
60x60 stämmer.
Höjden på nuvarande tank är 153 cm + 3 cm fötter. Mycket högre går inte att få in.

Jag hittar ingen modellbeteckning på tanken, men enligt offerten från 2005 så är det förutom själva värmepumpen "Varmvattenberedare VPA 200/70 och varmvattenstyrning VST".

Om Nibe har varit så snälla att de behållit positionerna för anslutningarna så blir det väl enklast och billigast att bara att sätta in en likadan. Om det inte går att reparera befintlig.

Värmepump och varmvattenberedare i ett pannrum med synliga rör och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.