Rådfrågar i forumet för avlopp och vatten, då det är lite krångligt att bygga ihop avloppet på ett bra sätt med det trånga utrymmet jag har :crysmile:

Förhoppningsvis är detta projekt över snart så jag kan börja gjuta och flytspackla
 
  • Ojämna väggar, renoveringsmaterial, verktyg och rör. Oavslutat byggprojekt med spår av damm och ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår. Avloppsrör, betonggolv, verktyg, arbetsskor. Byggkaos uppifrån vy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person i arbetskläder med rördelar och verktyg för VVS-installation på byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har varit en hel del stillestånd med projektet på sistone p.g.a arbete osv.

Har i en annan tråd sökt hjälp med avloppet och det är nu på plats.

Nu har jag påbörjat att dra om vatten då kopparören är troligtvis från när huset restes och jag har fått för mig att jag hört att den tekniska livslängden för koppar är ca 50-60 år.

Men för att följa dagens regler så är det nog ett måste iallafall då det är skarver överallt i väggen vilket det inte får vara. Min misstanke nu är att jag behöver upprätta en ny tråd i en annan del av forumet just för tappvatten då det inte ska avhandlas här?

Problemet jag har nu är att i källaren så finns det två avstick som går upp i bjälklaget, varpå det tidigare avsticket går till badrummet som är efter wc-utrymmet som är vägg i vägg. Där man också har kopplat WCn i wc utrymmet på kallvattnet som går till handfat och dusch i badrummet jag renoverar... Likadant med kallvattnet till kommoden i wc-utrymmet är kopplat till WCn i det badrummet jag renoverar. Vattnet kommer upp ur bjälklaget i det nedersta högra hörnet i WC-utrymmet på ritningen.

Tanken just nu är att dra dolt till dusch och utvändigt till toalett och tvättställ i badrummet. Hur jag än bestämmer mig för att göra så kommer det innebära en del jobb.

Har nog inget annat val än att bryta ytskikt i WC-utrymmet... Vilket är väldigt tråkigt då ytskiktet är lagt 2018...
 
  • VVS-installation med rör och isolering i dåligt skick. Elledningar synliga. Renoveringsbehov i källarlokal eller garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ritning av en lägenhetsplan med markerade rum som kök och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Thyselius Thyselius skrev:
Men för att följa dagens regler så är det nog ett måste iallafall då det är skarver överallt i väggen vilket det inte får vara.
Kopplingar eller lödda skarvar?
Jag är inte säker med det är möjligt att lödda skarvar är tillåtna.
Thyselius Thyselius skrev:
Min misstanke nu är att jag behöver upprätta en ny tråd i en annan del av forumet just för tappvatten då det inte ska avhandlas här?
Det finns ju inga krav på att du börjar en ny tråd men många vill inte läsa långa projekttrådar om en hel renovering och sannolikheten att den som verkligen vet något om t.ex. dragning av tappvattnet ser din fråga minskar då.
Thyselius Thyselius skrev:
Problemet jag har nu är att i källaren så finns det två avstick som går upp i bjälklaget, varpå det tidigare avsticket går till badrummet som är efter wc-utrymmet som är vägg i vägg. Där man också har kopplat WCn i wc utrymmet på kallvattnet som går till handfat och dusch i badrummet jag renoverar... Likadant med kallvattnet till kommoden i wc-utrymmet är kopplat till WCn i det badrummet jag renoverar. Vattnet kommer upp ur bjälklaget i det nedersta högra hörnet i WC-utrymmet på ritningen.

Tanken just nu är att dra dolt till dusch och utvändigt till toalett och tvättställ i badrummet. Hur jag än bestämmer mig för att göra så kommer det innebära en del jobb.

Har nog inget annat val än att bryta ytskikt i WC-utrymmet... Vilket är väldigt tråkigt då ytskiktet är lagt 2018...
Jag har svårt att förstå. Jag tror att tappvattnet från källaren kommer upp i WC och att det därifrån går vidare till badrummet. Om det är så kan du väl dra nya rör från källaren direkt upp i badrumsväggen och proppa de oanvända rören i WC?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kopplingar eller lödda skarvar?
Jag är inte säker med det är möjligt att lödda skarvar är tillåtna.

Det finns ju inga krav på att du börjar en ny tråd men många vill inte läsa långa projekttrådar om en hel renovering och sannolikheten att den som verkligen vet något om t.ex. dragning av tappvattnet ser din fråga minskar då.

Jag har svårt att förstå. Jag tror att tappvattnet från källaren kommer upp i WC och att det därifrån går vidare till badrummet. Om det är så kan du väl dra nya rör från källaren direkt upp i badrumsväggen och proppa de oanvända rören i WC?
Lödda skarver. Har för mig att det står tydligt att dolda rör skall inte ha någon skarv alls.

Det jag menar är att avsticket till höger på bilden från källaren går till badrummet och dem till vänster går till wc utrymmet.

Rören som går mellan handfat och dusch i badrummet har en avstickare till toalett i wc utrymmet och rören till handfat i wc utrymmet har avstickare till toaletten i badrummet :crysmile:
 
BirgitS
Okej, jag minns fel.

Lustig rördragning :D
Om det är synliga rör i WC kanske du kan göra ett avstick till toaletten från kommodens rör?
Badrummet får helt nya rör från källaren. Det borde väl inte påverka ytskiktet i WC?

Men som sagt en separat tråd ökar synligheten.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, jag minns fel.

Lustig rördragning :D
Om det är synliga rör i WC kanske du kan göra ett avstick till toaletten från kommodens rör?
Badrummet får helt nya rör från källaren. Det borde väl inte påverka ytskiktet i WC?

Men som sagt en separat tråd ökar synligheten.
Tyvärr inte, allting går i vägg. I wc utrymmet var ett schakt byggt för avloppsavluftningen där WCns vatten kom ut igenom, vi byggde en diagonal vägg där 2018... Nu behöver jag nog öppna upp det igen. :suck:
 
  • Vit kaklad toalett, svarta golvplattor, toalettpappershållare, papperskorg, våg, hörnvägg, perspektiv uppifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Går det att komma in i schaktet från baksidan, dvs. från badrummet?
Hur ser det ut under kommoden?
Men vad är det du vill göra i WC som gör att du måste bryta ytskiktet där?

Även 2018 var det väl förbjudet med dolda skarvade rör?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Går det att komma in i schaktet från baksidan, dvs. från badrummet?
Hur ser det ut under kommoden?
Men vad är det du vill göra i WC som gör att du måste bryta ytskiktet där?

Även 2018 var det väl förbjudet med dolda skarvade rör?
Tänkte det kunde vara lättare för att dra upp rören.. och ja det var inte okej 2018 heller men det hade jag inte en tanke på då. :sweat:

Det borde gå att öppna upp ifrån badrummet och sätta ett kopplingsskåp där? :thinking:
 
BirgitS
Ett tätt fördelarskåp med inspektionslucka och skvallerrör i badrummet låter bra under förutsättning att det inte hamnar i duschen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ett tätt fördelarskåp med inspektionslucka och skvallerrör i badrummet låter bra under förutsättning att det inte hamnar i duschen.
Ja fördelarakåp heter det :crysmile: precis, det vore tokigt att ha ett sådant i duschen. Får fundera lite mer på detta.
 
Nu är vi igång igen, och snart blir det mer fart förhoppningsvis 😂 ordnat med tätskikt och ytskikt idag samt lagt en order på ett nytt fönster 😁 Nu ska det handlas VVS detaljer!
 
Nu finns det en ritning iallafall, "duschväggen" kommer bli en duschdörr så det går att öppna upp planlösningen.

Fönstret förminskas till ett 4x13.

Det kommer bli klinkers 60x120 på "fri väggen" och 60x60 i resten av badrummet.

Håller fortfarande på att klura på vatten dragningen. Avloppet är klar och ska vägas av igen innan det gjuts på plats.
 
  • Handritad planritning av ett rum med möbler och måttangivelser (1:20 skala, är 4,03 m² stort).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Köpt hem klinkers, tätskikt, möbler och ett fönster.

Försöker lösa VVSen innan jag beställer/köper detaljer.
 
Beställt VVS delarna nu också, så fort det kommer hem är det dags att spåra in i väggar och putsa in!

Nu känns det som att det är på gång!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Karvat ur mer i väggen idag för att få plats med PEX och väggbockstöd, det blir LK's bockstöd och slang.

Det kopplas sedan mot Vatette brickor och fördelare innanför kommod.

Ska även försöka skrapa bort det sista på väggarna men det sitter rejält. Vet inte om man kan behålla det och prima sedan putsa utanpå för att få en slät vägg för tätskiktet + klinkers.
 
  • Vägg med urgröpning för PEX-rör och väggbockstöd, omgiven av ojämnt skrapad puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad vägg med utgrävda spår för PEX-rör och väggbockstöd, gamla väggbeklädningsrester synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.