I en värld där man jagar stand-by-lägen på elapparater och släcker led-lampor har jag snöat in på engreppsblandarna i kök och badrum.
Tvätta händerna lite snabbt; öppna blandaren i varm-läge, skölj av fingrarna innan varmvattnet kommit fram
Koka en kopp te; Ta en kopp "avsvalnat varmvatten" och häll i vattenkokaren
Eftersom föregående användare nästan alltid lämnar blandaren i ganska varmt läge, är det lätt gjort att man fortsätter trots att man inte behöver värmen.
Men genom att tappa varmvatten kommer beredaren tappa ett par liter hett som bara värmer upp rören, och den kommer värma upp samma volym kallvatten i onödan.
Visst är det bara nån liter i taget, men det blir ganska många gånger om dagen. Undrar hur mycket pengar det blir över tid (på en skala mellan kaffepengar och kärnkraftverk)?
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Efter bostadsuppvärmning är just varmvatten något som drar och kan vara värt att kolla in på.
Men då ... hur mycket det egentligen gör med alla dessa småsnuttar??
Har man varmvattnet via värmepump så är ju kostnaden bara ca 3del mot varmvattenberedare med elpatron och då blir det nog inte så mycket.

vi räknar lite
att värma 10L vatten 50C mha VP (COP på 3) -> elförbrukning på
(10*4.2*50/3600)/3 = ca 0.2kWh

Man brukar säga att full öppen dush drar 10L/min ... så vi tar den siffran för att den är lätt att komma ihåg och räkna med.
Då är frågar hur många minuter fullt öppen varmvatten kran ni gör av med per dag.
5? 10? om det är 10min så blir slattarna ca 2kWh
 
Fortum skriver,
Text som förklarar uppvärmning av vattentemperatur och energiförbrukning vid duschning.
Ändra 27 graders värmning till 45 grader och 160 liter till 1 liter fås 0,05 kWh/liter och med 2,5 kr/kWh blir det 13 öre per liter.
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Koka en kopp te; Ta en kopp "avsvalnat varmvatten" och häll i vattenkokaren
Konsumerar du tappvarmvatten?
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 4 till
  • Laddar…
Vet inte hur det skulle skillja sig med en engrepp eller med 2 rattar.
Tvättar händer. Skruvar fullt på värme och väntar till varmt vatten kommer och då blandar i kallt. Får då ratta fram och åter några gånger innan jag får till rätt värme.
Vid engrepp funkar det på samma sett men jag slipper använda båda händerna för att korigera.

Gör tevatten. Skruvar på bara kallvatten och fyller kannan.
Samma vid engrepp. Skulle aldrig gör annat än att hålla spaken så långt som möjligt mot kallt då jag inte vill ha avsvalnat varmvatten.
Jag ser inte att blandaren gör skillnad på hur mycket varmvatten jag skulle göra av med.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det har gjorts en del mätningar på detta och tillverkarna har tagit fram produkter för att spara på varmvattnet.
Ett exempel:
[länk]
Är det inte nåt krav numera att det ska vara "svårare" att tappa varmvatten i onödan? Vi har en ganska ny tvättställsblandare på en av toaletterna och den har svalt vatten i läget då spaken pekar rakt mot dig. För att få ljummet måste man ställa den "klockan 7" och för att få hett vatten måste man hålla spaken åt vänster eftersom sista biten är återfjädrande.
 
  • Gilla
@ndreas och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Konsumerar du tappvarmvatten?
Inte ens jag skulle välja varmvattenkranen till kaffet om jag hade separata vred, men står blandarspaken till vänster efter föregående användare så blir det nog en skvätt avsvalnat varmvatten, för inte tusan sköljer jag ur blandaren för att få fram "färskt" vatten som stått i kommunala systemet sen vet inte när.
Jag är nog inte ensam om att bara lyfta på spaken där den står, av ren instinkt, utan att tänka efter varje gång om vad som är bäst ur alla olika synpunkter.
Såvitt jag förstår av andra svar här så kostar tydligen min ouppmärksamhet runt en krona om dagen totalt, och det har jag nog råd med. Räknar man alla blandare i Sverige så blir det väl ingen reaktor, möjligen en vindsnurra....
Men visst BORDE spaken parkera i kalla läget när man stänger, men inga av mina gör det.
 
D
Åtminstone jag har fått lära mig att man inte konsumerar tappvarmvatten som livsmedel.
 
  • Gilla
  • Haha
Klass0n och 5 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Inte ens jag skulle välja varmvattenkranen till kaffet om jag hade separata vred, men står blandarspaken till vänster efter föregående användare så blir det nog en skvätt avsvalnat varmvatten, för inte tusan sköljer jag ur blandaren för att få fram "färskt" vatten som stått i kommunala systemet sen vet inte när.
Jag är nog inte ensam om att bara lyfta på spaken där den står, av ren instinkt, utan att tänka efter varje gång om vad som är bäst ur alla olika synpunkter.
Såvitt jag förstår av andra svar här så kostar tydligen min ouppmärksamhet runt en krona om dagen totalt, och det har jag nog råd med. Räknar man alla blandare i Sverige så blir det väl ingen reaktor, möjligen en vindsnurra....
Men visst BORDE spaken parkera i kalla läget när man stänger, men inga av mina gör det.
Jag sköljer alltid ut lite innan jag tar vatten till kaffebryggare eller annan matlagning. Av flera skäl.

Dels för att just inte få vatten från VV beredaren. Men också för att många köksblandare (de flesta med hög böjd pip), är gjorda av en legering med otillåtet mycket bly. För att kunna bocka röret på det sättet behöver man den legeringen. Kvalitetsblandare (typ FM, Mora osv) påstås ha hanterat blyfrågan, osäker på om de kör en annan legering, eller om de ex. ytbehandlat röret invändigt. Men det finns mätningar som visar att de flesta köksblandare avger otillåtet höga halter bly. Det gäller då till vatten som blir stående i blandaren.

Skölj alltid någon sekund.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 4 till
  • Laddar…
Barn och motsvarande gör som dom är tillsagda, Vuxna agerar baserat på vad dom har lärt sig och blivit vana vid. Vad man lärt sig är inte alltid lika med kunskap. Många av oss har fått lära sig att spola ur kranen, att inte bada direkt efter maten och att man får en sockerkick av godis.
Om man tar reda på mer om vad som ligger bakom dessa fakta kan vi omvandla dom till kunskap. I detta fall snackar vi om utfällningar av koppar i vattenledningarna och bly i blandaren. Dessa halter blir uppenbarligen något högre om vattnet är varmt. Det talas också om att hetvattnet i VV-beredaren skulle kunna odla otäcka levnadsformer.
Sen är det väl upp till oss att värdera om kopparhalten i varmvattenröret är så mycket högre än i kallvattenröret att det kan kallas otjänligt eller om blandaren gör så stor skillnad på varmt och kallt att man ska betrakta det som riskabelt
Den som bor i hyreslägenhet utan vattenmätare tenderar att låta kranen finna en bra stund för att få fram "färskt" vatten av rätt temperatur
Den som levt med handpump på gården eller borrhål med låg kapacitet tenderar att snåla mer på resurserna
Hur man agerar är en avvägning mellan bekvämlighet, erfarenhet, ekonomi, hygien, kunskap, miljö och moral. Du kan aldrig få alla rätt på alla punkter. Välj själv vilka parametrar som är viktigast.
Jag själv ligger i det snåla segmentet och vinner på ekonomi och miljö och förlorar på annat. Min slutsats av tråden år att jag kan spara en tioöring på att parkera blandarspaken i kallt läge. Upprepas detta tio gånger om dagen ett år kan jag spara 400 spänn, typ samma slant som att glömma släcka lampan i matkällaren. Försumbart, kanske det, men en väldigt billig enkel "god vana"
 
  • Haha
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Min varmvattenresa:

Först tänkte jag inte på det utan tog nog vatten lite slumpartat.

Sedan fick jag lära mig att värmt vatten var onyttigt och då slutade jag konsumera det.

Sedan fick jag lära mig att det där bara är en kvarleva från tiden då det var bly i rören och då började jag använda varmvatten att koka i för att spara lite tid.

Nu när jag har tömt och demonterat ett par varmvattenberedare och sett vilket äckligt gegg som legat i botten använder jag aldrig varmt kranvatten till konsumtion.
 
  • Haha
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Förr sa man att man skulle undvika att dricka varmvatten pga kopparutfällningarna som blev i varmvattenrören, nu när det ofta är pex-rör så vet jag inte om det spelar nån roll.
 
P
Jag fick höra när jag var på Rinkaby för ett tag sedan att många engreppsblandare idag något som kallas "kallstart". Dvs istället för att alltid blanda vatten i mittenläget så börjar den med bara kallvatten..
 
D din granne skrev:
Åtminstone jag har fått lära mig att man inte konsumerar tappvarmvatten som livsmedel.
Det har att göra med att mer koppar fälls ut ur rören om man har varmt vatten än om man har kallt vatten. Nu hänger ju detta dessutom på hur länge vattnet står och hur varmt det är också. Även plastslang/plaströr kan fälla ut ämnen vid varmt vatten. Eftersom varmt kranvatten inte betecknas som ett livsmedel så finns det dock inte mycket till analyser på detta.

Min personliga bedömning är att det med stor sannolikhet är kraftigt överdrivet, jag har egen brunn och får sannolikt i mig mer metaller den vägen, även om de ligger inom rekommenderade nivåer (enligt provtagningen). Antalet tillfällens om varmt vatten skulle förtäras är troligtvis också rätt lågt jämfört med tillfällena då man förtär kallvatten. Men, jag rekommenderar definitivt ingen att dricka varmvattnet, jag vill bara sätta det i perspektiv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.