ME kom i sekelskiftet därav namnet och skulle klara övergången till alla nollor som skulle ställa till det i världen- Stor vånda var det och vad skulle hända, att alla datorer skulle få fnatt. Jag hade program för att implementera övergången till 2000 och fungerade bra.
 
L Lucif3r skrev:
Yup, windows 2k var den första allmänna windows versionen med NTFS. WindowsME, som släpptes samtidigt, levde kvar på FAT32 utan NTFS stöd. Inget utav dom var väl mycket att hänga i granen dock, men 2k ansågs iaf bättre än ME.
Nja, NTFS släpptes med Windows NT 3
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Rätt häftigt ändå!

Jag kommer ihåg hål nyckelkorten från Finlandsbåtarna speciellt Viking Line. Sedan gick dom redan tidigt 90 tal över till engångskort "kartongbit" med magnetremsa.

Nu blir det här riktig utanför ämnet, men har en känsla att dessa hålkort användes inte så lång tid?
Råkade bara se på inspelat material från Viking Sally dvs det som blev senare Estonia.... Där fanns vad jag såg i videon vanliga nycklar!! Aldrig sett sådant i nån båt.
Minns vanliga Abloynycklar när jag åkte färja till Finland med föräldrarna för att hälsa på kusinerna mm, pappa glömde lämna nycklarna innan vi åkte av båten med bilen så vi fick lämna de i någon kur i hamnen. Det måste ha varit mitten eller senare delen av -80talet. Vet faktiskt inte varför jag kommer i håg just den händelsen.... Vet även att jag åkt på Estonia men det var när den seglade under namnet Viking Sally.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
H HSP skrev:
Minns vanliga Abloynycklar när jag åkte färja till Finland med föräldrarna för att hälsa på kusinerna mm, pappa glömde lämna nycklarna innan vi åkte av båten med bilen så vi fick lämna de i någon kur i hamnen. Det måste ha varit mitten eller senare delen av -80talet. Vet faktiskt inte varför jag kommer i håg just den händelsen.... Vet även att jag åkt på Estonia men det var när den seglade under namnet Viking Sally.
Hade alla båtar Abloy nycklar?
Viking? Silja?

Jag minns bara hålkorten och dessa skulle också återlämnas. Men då kan inte hålkorten varit så länge i bruk för tycker det blev magnetkort redan tidigt 90-tal. Detta på Viking Line som tom just Estonia tillhörde till från början.

Kanske var hålkorten för osäkra för kan inte ha varit kärnfysik att kopiera dessa 😂
 
Åkte Viking med päronen på 80-90 talet så det måste ha varit Viking jag minns.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
H HSP skrev:
Åkte Viking med päronen på 80-90 talet så det måste ha varit Viking jag minns.
Samma här då vi fick ofta gratisresor mm just med Viking. Mina föräldrar kände folk som jobbade där den tiden 😉

Haha så trött åka båt att jag åker hellre med bil över landsgränsen när jag ska till Finland 😂
 
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Första NT var som sagt Windows NT 3. Men tom Winsows 11 har samma dna i sin kernel och är defacto en NT Kernel
Stämmer bra det, NT (och filsystemet ntfs) kom med NT3.1 (var det väl, eller fanns det en NT3.0?)
Och kärnan migrerade sen till NT4 och Win2000 (men jag är lite osäker på om XP hade samma kernel, men säger du Anders det så tror jag dig).

NTFS kom i den vevan, innan fanns det ett ett OS med namnet OS/2, som hade filsystemet HPFS, som inte alls är kompatibelt, men designen var kanske liknande, Microsoft var nog på det klara med att DOS/FAT någon gång i framtiden var tvunget att försvinna.
OS/2 var väl iofs ett samarbete mellan IBM och Microsoft, där MS inte hade något tydligt synlig plats.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Mikael_L
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det tog fem minuter att starta datorn och fem att stänga av med Windows NT. Jag klockade och räknade ut att det blev nästan en semestervecka på ett år.
Varför stänga av datorn?
Med NT4 fick jag mitt rekord i uptime, drygt 4 månader.
Och att jag stängde av den då var för att jag skulle greja med någon hårdvara.
 
kisumisu
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag kommer ihåg att Windows XP var väldigt bra, man ville nästan inte byta till 7:an.
Jag hade samma ångest med att byta från Windows 98. Men pga den lilla ram minne begränsning var man tvungen.

Win 98 var dock rent skit när man väl började använda XP.
Men gillade ändå gränsnittet i 98 bäst.

Sen efter det blev det olika Linuxversioner och kör ännu idag Linux!

På jobbet har man blivit tvingad använda win7 och nu senare win10. Allt blir bara rörigare och rörigare. Kan även sägas om Linux, men Linux går det modifiera det grafiska gränssnittet mer. Classic Gnome är min favorit där. Skärmdump av Ubuntu Linux-skrivbord med öppen meny som visar program och inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Stämmer bra det, NT (och filsystemet ntfs) kom med NT3.1 (var det väl, eller fanns det en NT3.0?)
Och kärnan migrerade sen till NT4 och Win2000 (men jag är lite osäker på om XP hade samma kernel, men säger du Anders det så tror jag dig).

NTFS kom i den vevan, innan fanns det ett ett OS med namnet OS/2, som hade filsystemet HPFS, som inte alls är kompatibelt, men designen var kanske liknande, Microsoft var nog på det klara med att DOS/FAT någon gång i framtiden var tvunget att försvinna.
OS/2 var väl iofs ett samarbete mellan IBM och Microsoft, där MS inte hade något tydligt synlig plats.
Windows 3.1 var den första officiella versionen. 3.0 var en intern beta.

XP var NT Kernel, du tänker nog på Windows ME,den var det inte.
 
Fury
Lite kul att ingen vill minnas Windows vista…
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Äckel-päckelkaffe från såna här hade jag förträngt.

/Höghus

[bild]
Jag stötte på en sådan för bara några få år sedan på en liten, liten bensinmack någonstans i Småland (tror jag). Macken krävde dessutom att man gick in och betalade bensinen i kassan. Endast efter stängningsdags kunde man betala med kort direkt vid pumpen.
 
Fury Fury skrev:
Lite kul att ingen vill minnas Windows vista…
haha det och att det var en Parantes. Som Windows 8
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Windows 3.1 var den första officiella versionen. 3.0 var en intern beta.

XP var NT Kernel, du tänker nog på Windows ME,den var det inte.
Ja, microsoft bestämde sig sent om sider att man fakiskt behövde ett riktigt operativsystem, så man snodde Dave Cutler från DEC (Någon som kommer ihåg dem? 30000 anställda och gick i graven på bara några år). Dave Cutler var chefsarkitekt och mannen bakom DECs egna OS VMS, så NT har många finesser och drag som är en direkt kopia. (Med skillnaden att VMS var stabilt och fungerade som det står i dokumentationen, något som inte var sant när det kom till NT).

Det var spännande tider i min egen bransch; Telia tänkte t ex gå över till NT från Unix pga säkerhetsskäl. Alla ”visste” ju att Unix var komplett osäkert och lätt att bryta sig in i, medan NT var bombsäkert. Vi drev faktiskt ett litet forskningsprojekt där vi demonstrerade att så inte var fallet alls, och att man visst kunde t ex få en NT-kärna att routa paket, något cheferna på Telia inte trodde var möjligt. (Det gick ett sus genom publiken, och många greppade sina mobiler där och då för att viska nya order till sina kollegor). Detta var på mitten av nittiotalet så jag tror inte jag läcker några företagshemligheter när jag berättar det nu… ;) (En av artiklarna heter ”A Comparison of the Security of Windows NT and UNIX” ifall någon skulle vara historiskt intresserad. ;))

Dave i Dave’s Garage på youtube har en lång intervjuv med Dave Cutler för den som är intresserad.


P.S. För den som är intresserad av Microsoft/Windows historia så rekommenderas Dave’s Garage. Dave var OS ingenjör på MS och skrev en hel del kod som fortfarande används.
 
  • Gilla
tensiden och 5 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, microsoft bestämde sig sent om sider att man fakiskt behövde ett riktigt operativsystem, så man snodde Dave Cutler från DEC (Någon som kommer ihåg dem? 30000 anställda och gick i graven på bara några år). Dave Cutler var chefsarkitekt och mannen bakom DECs egna OS VMS, så NT har många finesser och drag som är en direkt kopia. (Med skillnaden att VMS var stabilt och fungerade som det står i dokumentationen, något som inte var sant när det kom till NT).

Det var spännande tider i min egen bransch; Telia tänkte t ex gå över till NT från Unix pga säkerhetsskäl. Alla ”visste” ju att Unix var komplett osäkert och lätt att bryta sig in i, medan NT var bombsäkert. Vi drev faktiskt ett litet forskningsprojekt där vi demonstrerade att så inte var fallet alls, och att man visst kunde t ex få en NT-kärna att routa paket, något cheferna på Telia inte trodde var möjligt. (Det gick ett sus genom publiken, och många greppade sina mobiler där och då för att viska nya order till sina kollegor). Detta var på mitten av nittiotalet så jag tror inte jag läcker några företagshemligheter när jag berättar det nu… ;) (En av artiklarna heter ”A Comparison of the Security of Windows NT and UNIX” ifall någon skulle vara historiskt intresserad. ;))

Dave i Dave’s Garage på youtube har en lång intervjuv med Dave Cutler för den som är intresserad.

[media]
P.S. För den som är intresserad av Microsoft/Windows historia så rekommenderas Dave’s Garage. Dave var OS ingenjör på MS och skrev en hel del kod som fortfarande används.
Och idag kör tom MS Linux på sina servrar i Azure :)
 
  • Gilla
  • Wow
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.